نقاشی های 2 هزارساله پرده از راز فرهنگ ماداگاسکار بر می دارد؟

به گزارش مجله گوگل ایرانی، گروهی از دانشمندان مالاگاسی از موسسات محلی و متخصصان آمریکایی، بریتانیایی و استرالیایی - در سال 2013 از سایت نزدیک روستای آناهیدرانو در لبه شمال غربی منطقه حفاظت شده Beanka با وسعت 17100 هکتار بازدید کردند. این تیم چندین روز را صرف ثبت تصاویر، آنالیز و نقشه برداری از کل غار، جستجوی مکان های باستان شناسی مرتبط و مصاحبه با روستاییان محلی در خصوص این هنر کرد. با این حال، چندین سال طول کشید تا بتوانند تحقیقات خود را در آرشیو موزه و تاریخ محلی پیگیری و نتایج آنرا اعلام نمایند.

نقاشی های 2 هزارساله پرده از راز فرهنگ ماداگاسکار بر می دارد؟

آن ها به آنالیز نقاشی های غاری در ماداگاسکار پرداختند که در نهایت منجر به کشف نتایج شگفت انگیزی شد. در این غار از 72 تصویر کپی دیجیتال و نقاشی دستی ساخته و به آنالیز گذاشته شد. این نقاشی های دیواری با رنگدانه سیاه ترسیم شده بودند و شامل 16 حیوان، شش شکل انسان، دو شکل ترکیبی انسان و حیوان، دو طرح هندسی، 16 نمونه از نماد M شکل و بسیاری از الگوها و اشکال نامشخص دیگر بود.

پژوهشگران، مدت ها باور بر این بوده اند- و شواهد هم تایید نموده اند - که مردم، زبان و فرهنگ ماداگاسکار ریشه در ارتباطات باستانی دوردست با بورنئو، جزیره ای در جنوب شرقی آسیا، همراه با تأثیرات قوی از قاره آفریقای شرقی دارد. با این حال، اینکه اولین مالاگاسی چه کسانی بودند، چه زمانی وارد شدند، و بعد از آن چه کردند، همگی موضوعاتی است که به شدت مورد بحث است. با این وجود در این یافته های نو صحنه هایی که در بعضی موارد به تصویر کشیده شده اند، مستقیماً به نقوش مذهبی مصر مربوط به دوره بطلمیوسی (300-30 قبل از میلاد) مرتبط است.

در هشت تصویر اصلی نشانه هایی از ارتباط این جزیره با مصر بدست آمد. از آن جمله می توان به تصویری از یک شاهین، خدای سر پرنده توث، الهه شترمرغ Maat و دو پیکره انسان-حیوان که شبیه آنوبیس (خدای مصر باستان که معمولاً به صورت مردی با سر سگ نشان داده می شد) بودند، اشاره داشت. حتا حرفM در بیشتر بخش های غار و تصاویر دیده می گردد که پس از آنالیز های فراوان، محققان به این نتیجه رسیدند که فقط با یک حرف، حرف hawt (ሐ) در الفبای آمهری باستانی اتیوپی، که ha تلفظ می گردد، مطابقت کامل دارد. این نماد در هنر غارهای بورنئو با قدمت حدود 2000 سال نیز بدست آمده بود و در هیچ غار یا هنر صخره ای دیگر در سراسر منطقه هند و اقیانوس آرام یافت نشد. در بعضی از زبان های آسترونزی (خانواده زبان های متنوعی که از مالاگاسی در غرب تا هاوایی دوردست و راپا نویی در اقیانوس آرام توسعه می یابد)، کلمه ها اصطلاحی برای نفس زندگی است.

همه این ارتباطات احتمالی به ما یادآوری می نماید که مردم، زبان و فرهنگ ماداگاسکار به خودی خود ترکیبی هستند و تأثیرات آفریقایی و آسیایی را درهم می آمیزند تا مردم مالاگازی منحصربه فرد را ایجاد نمایند. ضمن آنکه هیچ نماد مسیحی، مسلمان یا هندو به تصویر کشیده نشده است، و هیچ نقوش نسبتاً مدرنی مانند الفبای لاتین، اتومبیل، هواپیما یا پرچم وجود ندارد. حتی زبو (گاو) که در همه جا حاضر است، نماد مهم فرهنگی هزاران سال گذشته یا بیشتر در ماداگاسکار، وجود ندارد.

محققان هنوز نتوانسته اند قدمت و تاریخگذاری برای این تصاویر غار داشته باشند اما می توانند از رنگدانه سیاه این نقاشی ها که از مواد معدنی است برای تاریخگذاری رادیو کربن استفاده نمایند. وجود حیوانات منقرض شده (حداقل سه حیوان منقرض شده ماداگاسکار (که تصور می گردد قرن ها منقرض شده اند) از جمله یک لمور تنبل غول پیکر، پرندگان فیل و یک لاک پشت غول پیکر) و فقدان نقوش مدرن و الفبای مورد استفاده در مالاگازی مدرن، به شدت مورد توجه محققان قرار گرفته و محققان گمان می نمایند که این آثار حدود 2000 سال قدمت داشته باشد و شاید شواهدی را ارائه دهد که چه کسی و چه زمانی ماداگاسکار را مستعمره نموده است.

منبع: گردشبان
انتشار: 2 دی 1402 بروزرسانی: 2 دی 1402 گردآورنده: iranigoogle.ir شناسه مطلب: 2265

به "نقاشی های 2 هزارساله پرده از راز فرهنگ ماداگاسکار بر می دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نقاشی های 2 هزارساله پرده از راز فرهنگ ماداگاسکار بر می دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید