آمار اشتغال زنان در کشورهای مختلف جهان

به گزارش مجله گوگل ایرانی، بر اساس تحلیلی که مرکز تحقیقات پیو در خصوص آمار نیروی کار از 114 کشور در سال 2018 تا 2019 انجام داده است، زنان حداقل 40 درصد نیروی کار را در بیش از 80 کشور دنیا تشکیل می دهند.

آمار اشتغال زنان در کشورهای مختلف جهان

به گزارش گروه رسانه های خبرنگاران، زنان در بسیاری از کشورهای پیشرفته یا کشورهایی که اقتصاد شکوفا و در حال رشد دارند، درصد بالایی از نیروی کار را به خود اختصاص داده اند. در کشورهایی همچون آنگولا، زیمباوه، ایالت متحده، ویتنام، تانزانیا، اسپانیا، سودان جنوبی، روسیه، نیوزلند، چین، فنلاند، قزاقستان، ماداگاسکار، مسکو، کانادا، کلمبیا و بلاروس، حداقل 50 درصد نیروی کار را زنان تشکیل می دهند و در کشورهای الجزایر، هند، ایران، عراق، اردن، کویت، یمن، لیبی، عراق، مراکش، عمان، پاکستان و عربستان سعودی، حداقل 19 درصد از نیروی کار زن هستند .

بهترین کشورهای دنیا برای اشتغال زنان

محققان در مجمع اقتصاد دنیای برای دست یابی به اینکه کدام کشورها بهترین شرایط را برای نیروی کار زن خود فراهم می کنند، از داده های سازمان همکاری و توسعه اقتصادی سازمانی استفاده نموده است. این داده ها برای تشخیص بهترین کشورهای دنیا برای اشتغال زنان چند معیار از جمله آموزش عالی، مرخصی زایمان، هزینه مراقبت از کودک و شکاف جنسیتی را مورد توجه قرار داده است :

1-فنلاند:بر اساس آنالیز نیروی کار فنلاند، حدود 50% از نیروی کار را زنان تشکیل می دهند.این کشور شرایط کار را به خوبی برای کارمندان زن و مرد خود فراهم می نماید . فنلاند به برابری و همکاری در محل کار توجه زیادی می نماید. یکی از مزایای حائز اهمیت این کشور حق مرخصی زایمان برای مادر و حتی پدر است.مرخصی زایمان در فنلاند قبل از تولد فرزند شروع می گردد. مادران می توانند 30 تا 50 روز قبل از زایمان را مرخصی بگیرند و بعد از زایمان یک سال مرخصی با حقوق خواهند داشت؛ پدران هم از 18 روز مرخصی قبل از زایمان و 54 روز مرخصی بعد از زایمان برخوردار هستند. فنلاند بعد از اتمام مرخصی برای مادران و پدران این امتیاز را فراهم نموده تا با هزینه دولت، کودکشان را به مهدکودک ببرند یا یک پرستار برای کودک استخدام کنند .

2-سوئد:حدود 47 درصد از نیروی کار سوئد زنان هستند. قانون کار این کشور تضمین می نماید که هر کس حق دارد بدون توجه به قومیت، مذهب، جنسیت، سن و گرایش جنسی کار کند. این کشور به مادران 480 روز (یک سال و سه ماه) و به پدران 60 روز مرخصی با 80 درصد حقوق عادی داده می گردد. مادران در صورت بیماری فرزندشان می توانند در خانه بمانند و با مراقبت از فرزندشان، حقوق دریافت کنند. از مزایای دیگر این کشور دادن یارانه به کارمندان زن برای تهیه ناهار، عضویت در سالن بدنسازی و سایر آموزش ها است .

3-کانادا:این کشور یازدهمین کشور برتر دنیا برای کار زنان است و سال به سال صعود می نماید. دستمزد کارمندان کانادایی برخلاف سایر کشورها دو بار در ماه پرداخت می گردد . در کانادا زنان می توانند 12 ماه مرخصی زایمان بگیرند و 50 تا 65 درصد درآمد عادی خود، حقوق دریافت کنند؛ البته کسانی واجد شرایط مرخصی زایمان هستند که حداقل 600 ساعت در کانادا کارنموده باشند.

4-دانمارک:دانمارک از نظر برابری جنسیتی در محل کار، یکی از پیشرفته ترین کشورها در دنیا است و نسبت به سایر کشورهای اروپایی بیشترین درصد زنان شاغل را دارد .

شرایط و امکانات را برای زنان شاغل به گونه ای فراهم کنیم که آنها در ساعات کاری دغدغه فرزند خود را نداشته باشند به عنوان مثال شرکت ها و سازمان ها با کسر ناچیزی از حقوق مادران شاغل، مکانی را برای نگهداری بچه ها فراهم کنند یا دولت هزینه مهدکودک و یا پرستار را به والدین بپردازد

آیین نامه اداری دانمارک مبتنی بر ارزش برابری زن و مرد است، بنابراین زن و مرد از حقوق و فرصت های مشابه برخوردارند. زنان به طور متوسط 35 ساعت و مردان 41 ساعت در هفته کار می کنند. دانمارک برای مادران چهار هفته مرخصی قبل از زایمان و 14 هفته مرخصی پس از تولد و برای پدران دو هفته مرخصی پس از تولد در نظر می گیرد. کارمندان بخش دولتی در طول مرخصی زایمان حقوق کامل دریافت می کنند اما کارمندان بخش خصوصی در صورت پذیرفتن کارفرما می توانند از حداقل سطح مزایا بهره مند شوند .

5- هلند:حدود 74 درصد از زنان در هلند نیمه وقت کار می کنند. درواقع در خانواده های هلندی، الگوی سنتی هنوز حاکم است. مردان تمام وقت کار می کنند و حرفه خود را توسعه می دهند، درحالی که زنان با شغل پاره وقت پول اضافی می آورند و کار خود را در اولویت نمی بینند. یک هفته کاری استاندارد در هلند، 38 ساعت است اما زنان معمولاً به صورت پاره وقت و کمتر از 36 ساعت در هفته کار می کنند . مادران باردار در هلند حق دارند بعد از زایمان 16 هفته مرخصی با حقوق دریافت کنند و پدران هم ازنظر قانونی مجاز به 1 هفته مرخصی با حقوق هستند. همچنین والدین تا هشت سالگی فرزندشان می توانند از مرخصی والدین استفاده کنند تا بتوانند زمان بیشتری را در کنار فرزندان خود سپری کنند. مرخصی والدین عموماً بدون حقوق است، اما بعضی از کارفرمایان ممکن است بخشی از حقوق را بپردازند .

اهمیت و تأثیر اشتغال زنان

در قوانین اقتصادی، اختلافات جنسیتی بر اقتصاد کشورهای درحال توسعه و توسعه یافته تأثیرگذار است. از 189 کشور ارزیابی شده در سال 2018، 104 کشور از قوانین خاصی برخوردارند که مانع کار زنان در مشاغل خاص می گردد،59 کشور هیچ قانونی در خصوص آزار و اذیت جنسی در محیط کار ندارند و در 18 کشور همسران می توانند به طور قانونی مانع از کار زنان شوند؛ این در حالی است که اشتغال زنان برای توانمندسازی و رشد اقتصادی، محدود کردن شکاف جنسیتی، انتها دادن به فقر، امنیت غذایی، کاهش نابرابری و دستیابی به برنامه توسعه پایدار مورد اهمیت است .

راهکارهایی برای حفظ بنیان خانواده زنان شاغل

پس از پرداختن به بحث لزوم اشتغال زنان و شناخت محدودیت ها و موانع سر راه آنان، ضروری است راهکارهایی برای برطرف این مسائل اعمال گردد. حال اگر می خواهیم زنان وارد عرصه جامعه شده و از استقلال اقتصادی بهره مند شوند، و از طرفی ضربه ای به بنیان خانواده وارد نگردد، ضروری است اقداماتی انجام گردد :

1- شرایط و امکانات را برای زنان شاغل به گونه ای فراهم کنیم که آنها در ساعات کاری دغدغه فرزند خود را نداشته باشند به عنوان مثال شرکت ها و سازمان ها با کسر ناچیزی از حقوق مادران شاغل، مکانی را برای نگهداری بچه ها فراهم کنند یا دولت هزینه مهدکودک و یا پرستار را به والدین بپردازد .

2- شرکت ها و سازمان ها شرایط را به گونه ای فراهم آورند تا زنان ازلحاظ آموزشی، اقتصادی و حمل ونقل تامین باشند. علاوه بر این ضروری است در نظام اداری برای زنان فعالیت هایی را در نظر بگیریم که در آنها مؤثرتر، کارآمدتر و پیروز تر باشند و به نوعی عدالت در حق آنها تحقق یابد .

3- امروزه با پیشرفت تکنولوژی بسیاری از کارها را می توان در خانه انجام داد و این امر باعث شده است تا بسیاری از کشورهای پیشرفته به این نتیجه برسند که حضور کارمند در محل کار چندان اهمیتی ندارد بلکه مهم این است که کارمند، کارش را به نحو احسن انجام دهد. بدین ترتیب بسیاری از کارمندان به جای حضور در اداره، کار خود را در منزل انجام داده و حقوق دریافت می کنند. در این صورت کارمندان می توانند با توجه به نوع شغل و وضعیت زندگی، ساعات کار خود را انتخاب کنند؛ مثلاً به جای 8 صبح می توانند از 11 تا 4 بعدازظهر کار کنند؛ بنابراین با توجه به تأثیر اشتغال زنان بر اقتصاد خانواده و از طرفی تأکید بر اهمیت حضور هرچه بیشتر زنان در خانه، این مسئله می تواند راهکار مناسبی تلقی گردد تا به جای کشاندن زنان به ادارات با ساعات کار ثابت و طولانی، از دور شدن زن از خانه جلوگیری به عمل آید .

منبع:تبیان

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 29 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: iranigoogle.ir شناسه مطلب: 339

به "آمار اشتغال زنان در کشورهای مختلف جهان" امتیاز دهید

1 کاربر به "آمار اشتغال زنان در کشورهای مختلف جهان" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آمار اشتغال زنان در کشورهای مختلف جهان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید