اراده سیاسی ترکمنستان برای گسترش روابط همه جانبه با ایران

به گزارش مجله گوگل ایرانی، وزیرخارجه ترکمنستان در دیدار همتای ایرانی خود بر اراده سیاسی کشورش برای گسترش همه جانبه روابط با جمهوری اسلامی ایران تأکید کرد.

اراده سیاسی ترکمنستان برای گسترش روابط همه جانبه با ایران

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرنگاران، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که در عشق آباد به سر می برد ظهر امروز (دوشنبه) با رشید مردوف همتای ترکمنستانی خود دیدار و گفت وگو کرد.

در این دیدار که به طول انجامید، درباره طیف وسیعی از موضوعات در زمینه روابط دوجانبه و همکاری های منطقه ای و بین المللی گفت وگو و گفتگو به عمل آمد.

وزیر امور خارجه ترکمنستان در این دیدار سفر همتای ایرانی خود به ترکمنستان را بسیار مهم و به موقع ارزیابی کرد و اضافه نمود: ترکمنستان دارای اراده سیاسی برای گسترش همه جانبه روابط با ایران است.

ظریف نیز با اشاره به دیدار صبح امروز خود با قربانقلی بردی محمد اف رئیس جمهور ترکمنستان گفت: مشترکات ما بیش از همسایگی است و جمهوری اسلامی ایران برای گسترش بیش از پیش روابط دو کشور دوست و همسایه آمادگی کامل دارد.

همکاری در مجامع و سازمان های بین المللی، مسائل منطقه ای به ویژه در مورد افغانستان، برگزاری کمیسیون مشترک مالی دو کشور، سفر رئیس جمهور ترکمنستان به ایران، همکاری های ترانزیتی و ریلی، همکاری در حوزه انرژی و برق، اتباع زندانی در دو کشور و دریای خزر از جمله موضوعات و محورهای گفت وگوی دو مقام بود.

به گزارش فارس، وزیر امور خارجه ایران که دیروز (یکشنبه) در رأس هیأتی سیاسی و مالی به عشق آباد سفر کرد، صبح امروز نیز با قربانقلی بردی محمداف رئیس جمهور ترکمنستان دیدار و گفت وگو کرد.

وزیر خارجه ایران فروردین 1396 در اولین مقصد سفرش به سه کشور آسیای میانه و قفقاز به عشق آباد سفر کرد و پس از آن به گرجستان و از آنجا به قرقیزستان رفت. او دی ماه 1392 نیز به ترکمنستان سفر و سیزدهمین نشست کمیسیون مشترک همکاری های مالی دو کشور نیز در این سفر برگزار گردید.

رشید مردوف وزیر خارجه ترکمنستان 22 اردیبهشت 1397 نیز به تهران سفر نموده بود.

رشید مردوف وزیر امور خارجه ترکمنستان نیز مرداد 1394، اردیبهشت 1395 و همچنین مرداد 1396 به تهران سفر و با همتای ایرانی خود دیدار و دو طرف بر توسعه همه جانبه روابط تأکید کردند.

حسن روحانی رئیس جمهوری کشورمان نیز فروردین 1397 به عشق آباد سفر نموده بود.

در پی سفر حسن روحانی به عشق آباد و در ادامه رایزنی های مقامات 2 کشور و در راستای اجرای موافقتنامه انتقال محکومان فیمابین جمهوری اسلامی ایران و ترکمنستان، تعداد 283 زندانی ایرانی و تعدادی زندانی ترکمنی، روز چهارشنبه هشتم فروردین 1397 در مرز لطف آباد و با حضور نمایندگان قضایی 2 کشور و همچنین نماینده سفارت کشورمان در عشق آباد به داخل کشور منتقل شدند.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 30 تیر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: iranigoogle.ir شناسه مطلب: 164

به "اراده سیاسی ترکمنستان برای گسترش روابط همه جانبه با ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اراده سیاسی ترکمنستان برای گسترش روابط همه جانبه با ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید