خبرنگاران اجرا نشدن قانون مشاغل سخت وزیان آور در فولاد خوزستان تبعات قضایی دارد

به گزارش مجله گوگل ایرانی، اهواز- خبرنگاران- معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان با اشاره به اینکه اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان موضوع اجرای دقیق قانون مشاغل سخت و زیان آور در شرکت فولاد خوزستان را پیگیری کند گفت: در صورت تداوم اجرای سلیقه ای این قانون در فولاد خوزستان، موضوع به مراجع قضایی ارجاع می شود.

خبرنگاران اجرا نشدن قانون مشاغل سخت وزیان آور در فولاد خوزستان تبعات قضایی دارد

به گزارش خبرنگاران سید نوراله حسن زاده شامگاه یکشنبه در پنجاه و هفتمین نشست شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی خوزستان در استانداری خوزستان اظهارداشت: طی 2 سال گذشته از شرکت فولاد خوزستان خواسته شده در راستای اجرای بند 14 آیین نامه اجرایی قانون مشاغل سخت و زیان آور اقدام کند.

وی اضافه کرد: ظاهرا اراده ای از سوی شرکت فولاد خوزستان به عنوان یکی از واحدهای بزرگ صنعتی استان به منظور اجرایی شدن این قانون وجود ندارد؛ حضور نیافتن نمایندگان این شرکت در نشست شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی استان نیز نشان دهنده این موضوع است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان ادامه داد: یک مهلت مجدد به شرکت فولاد خوزستان داده می گردد تا در راستای اعمال ماده 14 آیین نامه اجرایی قانون مشاغل سخت و زیان آور مبنی بر پرداخت حق بیمه چهار درصد کارگران مشمول این قانون اقدام کند.

حسن زاده اضافه کرد: در این رابطه اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی خوزستان باید شرکت فولاد خوزستان را که دارای جامعه کارگری زیادی است، متقاعد به پرداخت چهار درصد حق بیمه مشاغل سخت و زیان آور کند.

وی با بیان اینکه اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان از ابزارهای قانونی لازم برای مکلف کردن فولاد خوزستان به اجرای قانون مشاغل سخت و زیان آور برخوردار است بیان داشت: در صورتی که این شرکت نخواهد در انعقاد قراردادهای پیمانکاری مربوط به نیروهای انسانی خود، موضوع ماده 14 آیین نامه مشاغل سخت و زیان آور را رعایت کند؛ قطعا به مراجع قانونی معرفی خواهد شد.

خواسته بخش خصوصی برای پرداخت مطالبات عقب افتاده از شرکت های نفتی

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان همچنین درخصوص مطالبات شرکت های خدماتی و فنی مهندسی استان از مناطق نفت خیز جنوب گفت: فعالان بخش خصوصی مطالبات عقب افتاده ای دارند که شرکت های نفتی مستقر در استان باید پرداخت این مبالغ را در دستور کار خود قرار دهند.

حسن زاده یادآورشد: پرداخت نشدن این مطالبات باعث تاخیر در انجام تعهدات بخش خصوصی و جریمه های مشمول آنها در زمینه امور اقتصادیاتی، بیمه تامین اجتماعی و تسهیلات بانکی می گردد.

وی اضافه کرد: نهادهای دولتی در صورت تاخیر در انجام این تعهدات، ابزارهای مختلفی برای اعمال جریمه و فشارهای دیگر به فعالان اقتصادی را در اختیار دارند اما این شرایط در بخش خصوصی (به منظور اعمال فشار برای دریافت مطالبات عقب افتاده) وجود ندارد.

حسن زاده یادآورشد: از استاندار خوزستان خواسته می گردد تا در اولین فرصت ممکن به منظور پیگیری و پرداخت مطالبات عقب افتاده شرکت های خدماتی و فنی مهندسی از شرکت های نفتی با وزیر نفت مذاکره کند.

ماده 14 آیین نامه مشاغل سخت و زیان آور در آستانه اصلاح

دبیر شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی خوزستان با اشاره به اینکه طی 2 سال گذشته پیگیری های کارشناسی متعددی برای اصلاح قانون مشاغل سخت و زیان آور اجرا شده است اضافه کرد: اصلاح آیین نامه مربوط به این قانون در هیات مقررات زدایی کشور مشخص تکلیف شده است.

شهلا عموری ادامه داد: تصویب آیین نامه جدید با موضوع ماده 14 هم اکنون در آستانه طرح در هیات وزیران است که بعد از تصویب و ابلاغ آن عناوین صاحب کارگاه یا واگذارنده کار جایگزین کلمه کارفرما خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از صنایع از جمله پتروشیمی ها، مناطق نفت خیز جنوب، شرکت ملی حفاری ایران و ... به واسطه اینکه کارگاه های صنعتی متعلق به آنها است؛ پرداخت چهاردرصد حق بیمه مشاغل سخت و زیان آور را پذیرفته اند بیان داشت: برهمین اساس انتظار می رود که شرکت فولاد خوزستان نیز در انعقاد قراردادهای پیمانکاری مربوط به شرکت های تامین نیروی انسانی، موضوع پرداخت حق بیمه مشاغل سخت و زیان آور را لحاظ کند.

رئیس اتاق بازرگانی اهواز یادآورشد: برای مشخص تکلیف در این رابطه از شرکت فولاد خوزستان خواسته شد تا در نشست شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی استان حضور پیدا کند اما نماینده این شرکت اعلام کرده تصمیم گیری در خصوص پرداخت حق بیمه مشاغل سخت و زیان آور ویژه کارگران فولاد خوزستان به مذاکرات بعدی با مدیرکل کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان موکول شده است.

بر اساس این قانون ، مشاغل سخت و زیان آور به شغل هایی گفته می گردد که متصدی آنها، در معرض آسیب های جسمی، روحی و زود مستهلک شدن قرار گرفته است.

قانون مشاغل سخت و زیان آور در طول سال های به واسطه ابهامات و تفسیرهای مختلف باعث خسارت های زیادی به جامعه کارفرمایی کشور و بخصوص استان خوزستان شده است ؛ در این قانون کارفرما به عنوان یک واژه کلی بیان شده است و همین موضوع منجر به ایجاد رویه های اشتباه در اجرای این قانون شده است.

همچنین بر اساس بررسی های اجرا شده میزان مطالبات عقب افتاده شرکت های خدماتی و فنی مهندسی استان از شرکت های زیرمجموعه وزارت نفت در استان خوزستان حدود 10 هزار میلیارد ریال است.

منبع: ایرنا
انتشار: 20 فروردین 1400 بروزرسانی: 20 فروردین 1400 گردآورنده: iranigoogle.ir شناسه مطلب: 1513

به "خبرنگاران اجرا نشدن قانون مشاغل سخت وزیان آور در فولاد خوزستان تبعات قضایی دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران اجرا نشدن قانون مشاغل سخت وزیان آور در فولاد خوزستان تبعات قضایی دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید