خبرنگاران استاندار کرمان: توسعه متوازن در کرمان برجسته گردد

به گزارش مجله گوگل ایرانی، کرمان - خبرنگاران - استاندار کرمان گفت: بخش توسعه و برنامه ریزی برای تحقق توسعه متوازن استان باید با یک هدف گذاری راهبردی، در این شورا برجسته گردد.

خبرنگاران استاندار کرمان: توسعه متوازن در کرمان برجسته گردد

به گزارش خبرنگاران، علی زینی وند شامگاه شنبه در نشست شورای توسعه و برنامه ریزی استان کرمان اضافه نمود: بنیان خوب و ریل گذاری را در شورای برنامه ریزی و توسعه بگذاریم که استان را از حالت نامتوازن به تعادل برسانیم.

وی با اشاره به آمادگی شورای برنامه ریزی و توسعه برای سال آینده گفت: طرح تصویب طرح منظومه های روستایی و سند آمایش استان باید به صورت عملیاتی در شورای برنامه ریزی و توسعه تعریف گردد.

استاندار کرمان گفت: دبیرخانه شورای برنامه ریزی توسعه برنامه منظومه های روستایی را دارد اما برای تصویب اسناد و رها کردن آن ذهنیت خوبی در کشور نداریم.

وی بیان داشت: طرح های خوبی در کشور نوشته اما با تغییر دولت ها و به تناسب انگیزه، رها شده و اثری در حوزه هدف گذاری های خود نگذاشتند لذا پیشنهاد می گردد طرح ها علاوه بر معرفی به شورا سهم هر دستگاه استخراج و به آنان ابلاغ گردد و پس از تصویب گزارشی از اثرات و اقدامات اجرا شده در حوزه های مختلف داده گردد.

وی با بیان اینکه 400 روستای استان کرمان از برنامه منظومه روستایی پیش است اضافه نمود: در حوزه برنامه ریزی به توازن و تعادل بخشی حوزه ها و مناطق توسعه ای توجه گردد که این امر در کارگروه برطرف موانع فراوری استان نیز آنالیز می گردد.

زینی وند توضیح داد: توازن منطقه ای بخش معدن نسبت به کشور خوب پیشرفت نموده اما در جهان عقب است و صنایع معدنی به ضرورت معادن در استان رشد کردند اما بخش های دیگر فراوری کالاهای استراتژیک مغفول مانده که در مرحله برنامه ریزی واقع شده است.

وی ادامه داد: کرمان بخش عمده بازار هدف و مصرف کالاهای استراتژیک کشور است لذا فراوری این کالاها و چند طرح احتیاج کشور در برنامه قرار گرفته اند که موجب توازن و تعادل بخشی در فرایند توسعه استان هستند.

پژوهشکده آب در کرمان تشکیل گردد

نماینده عالی دولت در استان کرمان با اشاره به ضرورت کار برروی بحث آب گفت: ذهنیت ها روی انتقال آب است، در حالی که مدیریت منابع موجود بیش از انتقال کارایی دارد.

استاندار مطرح کرد: جهاد کشاورزی در ماهان 2 قطعه زمین زراعی را رونق می دهد که فراوریات دیگر مرتبط با کشاورزی در کنار آن باغ انجام می گردد که این باغ دهها هکتاری تنها 30 میلیون تومان تومان سالانه درآمد دارد اما آب مصرف شده دهها برابر بیش از قیمت محصول از او خریداری می گردد.

وی اضافه نمود: به کشت جایگزین در طرح منظومه های روستایی اشاره گردد زیرا زراعت در روستاها با آب مصرفی بالا بازدهی ندارد که این طرح می تواند در قالب کشت جایگزین و کم آب بر دنبال گردد.

وی با بیان اینکه وابستگی کشاورز به سرسبزی است نه فراوری، گفت: میزان آب مصرفی بسیاری از باغات را با مبلغی کمتر از انتقال، سالانه می توانیم آب مصرفی را اجاره و در شرب مصرف کنیم لذا ضرورت تشکیل پژوهشکده آب و کار برروی این موضوع به صورت عملیاتی وجود دارد.

استاندار کرمان تاکید نمود: باغ ها نباید خشک شوند اما در بحث زراعت قیمت آب مصرفی بسیاری محصولات بیش از محصولات فراوریی است و تشکیل پژوهشکده و رفتن به سمت فرهنگسازی می تواند به برطرف مساله آب استان کرمان یاری کند.

کرمان در حوزه دانش بنیان عقب است

وی افزود: استان کرمان در حوزه شرکت های دانش بنیان و کارخانه نوآوری به شدت از سایر استان های همجوار عقب افتاده که به عنوان یکی از راهبردهای برنامه ریزی در سال آینده مطرح گردد.

زینی وند گفت: تا مطالبه گری و کلیدواژه ای مطرح نگردد، تشویق نمی شویم و اگر این طرح ها اجرا نگردد استان توازنی نامتعادل دارد.

وی ادامه داد: بعضی کارخانه ها به لحاظ فنی و ذخایر در آینده بلاموضوع می شوند و اشتغال این حوزه باید به آرامی جایگزین گردد.

وی با تاکید بر اینکه بعضی معادن استان کرمان 18 سال آینده بلاموضوع می شوند گفت: ممکن است در استانی که بخشی از اقتصاد کشور و منطقه را تامین کند، دستمان خالی گردد.

زینی وند اضافه نمود: برنامه راهبردی استان کرمان سال آینده به صورت مدون آورده که در دستور کار قرار گیرد و دستگاه ها به این سمت بروند که منابع با ظرفیت نیروی انسانی و دانشگاهی به فعلیت برسند.

وی با اشاره به ظرفیت های صنعت دانش بنیان، خدمات و گردشگری استان کرمان گفت: بسیاری نمی دانند این ظرفیت ها وجود دارد و میراث فرهنگی با احیای خانه های روستایی این ظرفیت ها تعیین می نماید و از کویر استفاده بهتری می گردد.

سهم کرمان از اشتغال در حوزه خدمات افزایش یابد

استاندار کرمان مطرح کرد: در حوزه خدمات باید سهممان را به اندازه میانگین استان ها ببریم و کرمان در این حوزه 11 درصد سهم اشتغال کمتری نسبت به استان ها دارد که باید این موضوع را در شورای برنامه ریزی و توسعه هدف گذاری کرد.

زینی وند یادآور شد: کمیته تخصیص اعتبارات استان کرمان را رصد نمایند و در این زمینه جذب اسناد در 2 ماه خاتمهی امسال افزایش یافته و در این زمینه نشست های بسیاری گذاشتیم نهایت کوشش اجرا شده و از میانگین کشور تا حدودی پیش بودیم.

وی با بیان اینکه موارد فروش اموال دولتی در خاتمه امسال رعایت گردد اضافه نمود: تا خاتمه تیرماه تخصیص قیر رایگان مسئله ای ندارد لذا این سهمیه با هماهنگی معاونت عمرانی جذب گردد.

منبع: ایرنا
انتشار: 1 فروردین 1400 بروزرسانی: 1 فروردین 1400 گردآورنده: iranigoogle.ir شناسه مطلب: 1475

به "خبرنگاران استاندار کرمان: توسعه متوازن در کرمان برجسته گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران استاندار کرمان: توسعه متوازن در کرمان برجسته گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید