خبرنگاران عراق در آستانه فاجعه اقتصادی

به گزارش مجله گوگل ایرانی، بغداد - خبرنگاران - کاهش شدید و غیرمنتظره قیمت جهانی نفت، عراق متکی بر درآمدهای نفتی را در مرحله ورشکستگی اقتصادی قرار داده است.

خبرنگاران عراق در آستانه فاجعه اقتصادی

کارشناسان مالی عراق نسبت به تبعات ریزش قیمت جهانی نفت که بخشی از آن به شیوع ویروس کرونا در کشورهای مصرف کننده مانند چین ارتباط دارد، بر اقتصاد کشورشان هشدار دادند.

رییس کمیسیون مالی مجلس عراق در اظهاراتی که بازتاب گسترده ای در این کشور داشته گفته است که عراق به احتمال در یک و حداکثر دو سال آینده با ورشکستگی مالی روبرو شود.

هیثم الجبوری هشدار داده که صندوق بین المللی پول به تمامی بانک های جهانی ابلاغ کرده که از وام دادن به عراق به دلیل شرایط نامناسب مالی خودداری کنند.

وی گفته است که خطر فروریختن قیمت جهانی نفت، جدی است و برای مقابله با تبعات این تهدید بر اقتصاد عراق باید از حجم هزینه ها به شدت کاسته شود.

الجبوری کسری بودجه 2020 را بالغ بر 74 تریلیون دینار عراقی (معادل تقریبی 51 میلیارد دلار) عنوان کرده که تا به امروز در این کشور سابقه نداشته است.

عراق به دلیل اتکا بر اقتصاد تک محصولی نفت، یکی از شکننده ترین اقتصادها را در منطقه دارد که اغلب درآمدهای حاصل از نفت صرف حقوق کارکنان سازمان ها و ادارات این کشور می شود.

بیش از 4 میلیون کارمند و 4 میلیون بازنشسته، به گفته رییس کمیسیون مالی مجلس عراق، شمار حقوق بگیران عراق (با جمعیت 39 میلیون نفری) را تشکیل می دهند که با بحران مالی پیش رو، پرداخت حقوق آنها در آینده دچار مشکل می شود.

بسیاری از سرمایه داران به دلیل تهدیدهای مالی که عراق با آن روبرو است از سرمایه گذاری در این کشور خودداری می کنند و این درحالی است که حجم سرمایه گذاری های عراق در خارج نیز مبالغ ناچیزی است که به گفته الجبوری از 50 میلیارد دلار تجاوز نمی کند.

وی تاکید کرده که عراق برای در امان ماندن از فروپاشی مالی نیازمند حداقل بیش از 68 میلیارد دلار است.

به همین دلیل سلام سمیسم از کارشناسان برجسته مالی عراق از تبعات سقوط قیمت جهانی نفت تا 32 دلار بر اقتصاد کشورش هشدار داد و گفت که بودجه 2020 عراق بر اساس قیمت هر بشکه نفت 56 دلار طراحی شده در حالی که قیمت ها امروز به 32 دلار رسیده است.

وی با اشاره به کسری 51 میلیارد دلاری بودجه، کاهش غیر منتظره قیمت نفت را مزید بر علت دانست.

سمیسم تاکید کرده که عراق در آستانه یک فاجعه مالی می باشد که فقط خدا از ابعاد آن آگاه است، زیرا کاهش قیمت ها تا مرز 32 دلار برخلاف پیش بینی بودجه ریزان عراق است.

به باور کارشناسان عراقی، به دلیل شکست توافقات سازمان اوپک در هفته گذشته در خصوص کاهش تولید در نتیجه کاهش تقاضای ناشی از شیوع ویروس کرونا، قمیت جهانی نفت سقوط کرده است.

برخی کارشناسان مالی، عراق را بیشترین متضرر از فرو ریختن قیمت جهانی نفت می دانند.

وزارت نفت عراق توانست در ماه فوریه گذشته (9 روز قبل) بیش از سه میلیون و 390 هزار بشکه نفت در روز با میانگین قیمت 51 دلار و 374 سنت بفروشد و کل درآمد حاصل از فروش نفت در این ماه برای عراق بیش از پنج میلیارد و 52 میلیون دلار بوده است.

رییس کمیسیون مالی مجلس عراق گفته است که میزان درآمدهای مطلوب سالانه حاصل از نفت در بحران مالی فعلی و با توجه به کسری بودجه باید از 33 میلیارد دلار کمتر نباشد.

بحران مالی ناشی از ریزش قیمت نفت در حالی عراق را نگران کرده که این کشور اکنون با چند بحران از جمله شیوع ویروس کرونا، اعتراض های خیابانی که از بیش از پنج ماه است آرامش سیاسی این کشور را به هم ریخته و بالاخره بحران تشکیل دولت جدید روبرو است.

منبع: ایرنا
انتشار: 7 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: iranigoogle.ir شناسه مطلب: 837

به "خبرنگاران عراق در آستانه فاجعه اقتصادی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران عراق در آستانه فاجعه اقتصادی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید