پروژه بیابان زدایی مالی اجرایی می گردد، حذف مالچ پاشی

به گزارش مجله گوگل ایرانی، دکتر فرود شریفی، مسئول کارگروه خشکسالی و تغییر اقلیم ستاد توسعه فناوری آب، خشکسالی و فرسایش محیط زیست و رییس انجمن علمی خشکسالی و تغییر اقلیم در مصاحبه با خبرنگاران گفت: کشور ایران با وسعت 165 میلیون هکتار در منطقه خشک و نیمه خشک قرار گرفته است و بر اساس آخرین آمار ارائه شده حدود 110 میلیون هکتار از این وسعت در معرض خطر بیابانی شدن واقع شده است.

پروژه بیابان زدایی مالی اجرایی می گردد، حذف مالچ پاشی

وی اضافه نمود: در حال حاضر وسعت بیابانهای کشور به رقمی بالغ بر 32 میلیون هکتار می رسد که از این وسعت سطحی بالغ بر 7.5 میلیون هکتار کانون های بحرانی و بیابان های شدیدا در معرض فرسایش بادی و حرکت شن های روان و مولد گرد و غبار هستند.

شریفی بیان نمود: بنا بر یک برآورد کلی حدود 2.5 میلیون هکتار از این عرصه ها مولد طوفانهای گرد و غباری هستند که شعاع تاثیر آنها از محدوده منشاء فراتر رفته و مناطق اطراف را تحت تاثیر خود قرار می دهد.

وی با بیان اینکه روند افزایشی وسعت عرصه های بیابانی یا همان بیابان زائی که اغلب آنها منشا در تغییرات بوجود آورده شده توسط انسان دارد بسیار نگران کننده است، تاکید نمود: گرچه آمار دقیقی ارائه نشده است ولی یک برآورد حکایت از افزایش چند درصدی در سال دارد.

وی مطرح نمود: مقایسه میزان هزینه های مورد احتیاج جهت مقابله با روند افزایش وسعت بیابانها با اعتبارات مصوب حکایت از این واقعیت دارد که با فرض نزدیک به محال اگر روند رشد بیابان ها را در حد صفر هم فرض کنیم، زمان لازم برای پوشش طرح های بیابانزدائی در تناسب با بودجه های مصوب به صدها سال می رسد.

وی ادامه داد: این در حالی است که فرض موصوف هم واقعی نبوده و هم زمان با فعالیت های بیابان زدائی در سطوح بسیار کم، روند بیابانی شدن هم در حال تشدید است؛ یک برآورد ساده نشان می دهد که با قیمتهای جدید و در روش های مقابله ای مورد عمل دستگاههای اجرایی، مثلا مالچپاشی هر هکتار بیش از 300 میلیون ریال، نهالکاری و آبیاری سه ساله هکتاری بیش از 150 میلیون ریال و اجرای طرح های مدیریت و تامین آب هکتاری بیش از 100 میلیون ریال هزینه در بر دارد.

شریفی ادامه داد: اگر متوسط هزینه ها را حتی هکتاری 100 میلیون ریال برای عملیات تلفیقی برای امر بیابان زدائی بپذیریم، مقابله با2.3 میلیون هکتار بیابان های بحرانی و مولد طوفان های شن و گرد و غبار بالغ بر 230 هزار میلیارد ریال می گردد.

به گفته مسئول کارگروه خشکسالی و تغییر اقلیم، با فرض تخصیص اعتبارات سالانه 2300 میلیارد ریال به این امر به شرط عدم رشد سطح مناطق بحرانی زمانی حدود 100 سال مورد احتیاج است. بنابراین باید طرحی نو درانداخته گردد و با تجدید نظر در اقدامات گذشته، روش های دانش بنیان و مشارکتی در دستور کار قرار گیرد.

چین الگوی خوب بیابانزایی

وی مطرح نمود: شاید یکی از پیروز ترین الگوهای پیاده شده الگوهای اجرا شده شرق خوزستان(هندیجان) و غرب دریاچه ارومیه(ارومیه) باشد و در خارج از کشور الگوهای خوبی در چین قابل ذکر است.

وی تاکید نمود: مشاغل ایجاد شده در طرحهای مقابله با بیابان زائی، خدمات گردشگری، کشت وصنعت، حتی صنایع جانبی توسعه یافته در منطقه که ارتباط مستقیم با طرح اصلی ندارند باعث افزایش درآمد افراد محلی به بیش از ده برابر درآمد قبلی می رسد.

وی با اشاره به طرحی مبنی بر بیابان زدایی با روش مالی که در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مورد پیگیری است با هدف بهره برداری از پتانسیل بیابان های کشور با نگاه مدیریت جامع حوزه آبخیز و برنامه ریزی پایدار به صورت پایلوت در ارومیه، سیستان و بلوچستان و خوزستان شروع به کار نموده است.

حذف مالچ پاشی

شریفی ادامه داد: این طرح با هدف بهره برداری مالی از منابع با هدف استفاده از درآمدهای آن در راستای ارتقاء معیشت جوامع محلی، کاهش سطح بیابانها، کنترل منشاء طوفانهای گرد و غبار و حفظ مردم در نقاط استراتژیک کشور با درآمد مناسب و افزایش امید به زندگی آنها به صورت پایلوت اجرایی شده و مالچ پاشی را هم بطورکلی از کارهای مقابله با توسعه بیابان و تثبیت خاک حذف نموده است.

وی با بیان اینکه این طرح در پنج فاز از مرحله شناخت تا انتقال طرح به بخش خصوصی جهت توسعه در سطح ملی پیشنهاد شده است گفت: انتخاب چند محل در کشور، تهیه طرح پایلوت، اجرای طرح ، تهیه طرح توسعه برای مناطق مشابه بر اساس تجارب پایلوت، یاری به بخش خصوصی و توسعه طرح در سطح کشور مراحل این پروژه به شمار می روند.

وی اضافه نمود: با توجه به نقش کلیدی مراحل فاز 1 تا 3 در این پروپوزال مراحل اجرای فازهای 1 تا 3 عمدتا احتیاج به سرمایه گذاری دولتی دارد.

شریفی با اشاره به مزیت های این طرح خاطر نشان کرد: با انجام این 5 فاز مهم ترین بخش این است که احتیاج به مالچ و مالچ پاشی که هزینه و مخاطره زیست محیطی دارد حذف می گردد و در قدم بعد از ظرفیت آب، خاک، هوا، مصالح محلی، ظرفیت های محلی و منابع انسانی بصورت دانش بنیان استفاده شده و یک زنجیره کامل ارزشی ایجاد می گردد و به دلیل حضور جوامع محلی، طرح دارای پایداری بیشتری خواهد بود.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 6 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: iranigoogle.ir شناسه مطلب: 264

به "پروژه بیابان زدایی مالی اجرایی می گردد، حذف مالچ پاشی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پروژه بیابان زدایی مالی اجرایی می گردد، حذف مالچ پاشی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید