تم افق رو دررو است

به گزارش مجله گوگل ایرانی، دومین نشست تخصصی نقد وبررسی بینال ها با تمرکز بربینال هفتم مجسمه سازی ایران با حضور کورش گلناری٬ صفا سبطی و عباس مجیدی ازسوی انجمن هنرمندان مجسمه ساز ایران برگزارشد.

تم افق رو دررو است

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی انجمن هنرمندان مجسمه ساز ایران٬ عباس مجیدی رئیس هیات مدیره انجمن هنرمندان مجسمه ساز ایران گفت: بینال هفتم یکی از بهترین بینال های مجسمه سازی بود که با توجه به بضاعت مجسمه سازی ایران برگزار گردید. هر چند که همه رویدادها در دل خود نقاط ضعف و قوت هایی دارند. به نظر من وقتی تم را منحصر با اندیشه یک فیلسوف می کنیم٬ این موضوع به نوعی نقض مساله معاصر بودن است. ما در مساله معاصر بودن تمام این پارادایم ها را شکسته ایم و دیگر بحث هنر والا به مفهوم گذشته را نداریم.

او اضافه نمود: هنرمند می تواند زندگی خودش را در اثرش جاری کند اما نمی تواند براساس یک نگرش خاص اثری را خلق کند. واکنشی که آدم ها نسبت به وضعیت موجود دارند با هم تفاوت دارد.

سپس کورش گلناری دبیر هفتمین بینال مجسمه سازی گفت: انتخاب تم وضعیت٬ مصداق بحران جامعه ما است. زمانی که تم بینال هفتم را وضعیت انتخاب کردیم٬ کم نبودند افراد تم را زیر سوال بردند و از چرایی تم پرسیدند. اگر به تاریخ ایران از دوره قاجاریه به این سو نگاه کنیم درمی یابیم در تمام این مدت، ما با بحران وضعیت روبرو بوده ایم.

او بیان نمود: امروزه کتاب های متعددی درباره مجسمه سازی نوشته شده است اما با وجود این نسبت به نظریه و کتاب خوانی بی اهمیت هستیم. اگر بینال های بین المللی مجسمه را نگاه کنید در می یابید که به هنر در چه ابعادی نگاه می نمایند اما در ایران وضعیت فرق می نماید.

گلناری ادامه داد: تم یکی از بحث هایی است که در بینال هفتم بسیار مطرح شد. تم یک موضوع نیست که بخواهیم براساس آن شکل واره تعریف کنیم.تم یک اتمسفر و هیجان است. تم یک افق رو در رو است. تم بینال هفتم این افق را پیش روی هنرمند گذاشت تا ببیند رویکردش نسبت به این وضعیت خاورمیانه و ایران چیست.

دبیر بینال هفتم با اشاره به چگونگی انتخاب تم وضعیت برای این بینال اظهار کرد: این تم با توجه به جلسات متعددی که برگزار کردیم انتخاب شد. با انتخاب این تم می خواستیم ببنیم هنرمند ان مجسمه ساز موضع و استراتژی شان نسبت به روزگاری که در آن زندگی می نمایند٬ چیست.

این مدرس دانشگاه با بیان این مطلب که تم محدودیت نیست، گفت: یکی دیگر از مواردی که در نشریه تندیس پیرامون بینال مجسمه سازی مطرح شد٬ این بود که باید در بینال هم تم وضعیت مطرح می شد و هم تم آزاد. تا هنرمندانی که نمی خواستند با این تم اثر خلق نمایند هم بتوانند در این رویداد شرکت نمایند. واقعا من متوجه نمی شوم آزاد یعنی چه؟ آزاد یعنی که ما فکر و اندیشه نداریم و ذهن مان خالی است.

او اضافه نمود: نقدهای متعددی نسبت به تم بینال هفتم صورت گرفت٬ به نظرم این انتخاب بسیارهوشمندانه بود و براساس زمان و مکان رخ داده بود و ما در این تم٬ موقیعت مان را در منطقه خاورمیانه و کشور ایران تم می توانستیم ببینیم. تم وضیعت ابهامی در خودش مستتر دارد که برای بسیاری از مصادیق جواب می دهد. بسیاری از هنرمندانی که در این رویداد شرکت کردند خود به تنهایی یک اثر هنری عمیق و تاثیر گذار بود.

صبا سبطی عضو هیات مدیره انجمن هنرمندان مجسمه ساز ایران نیز گفت: هدف ما این است که به بینال مجسمه سازی ازنقطه نظر پژوهشی نگاه کنیم.مساله مهم این است که تم در یک رویداد چگونه مطرح گردد و درباره صندلی و تاکید آن بحث گردد و برگزاری نشست های پژوهشی پیرامون بینال یاری می نماید که با شناخت نقاط ضعف خود در دوره آتی بهتر بینال را برگزار کنیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 14 اسفند 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: iranigoogle.ir شناسه مطلب: 46

به "تم افق رو دررو است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تم افق رو دررو است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید