جلد سوم درسگفتارهای هایدگر درباره نیچه آماده انتشار شد

به گزارش مجله گوگل ایرانی، ایرج قانونی به خبرنگاران گفت: درسگفتارهای مارتین هایدگر درباره نیچه در زبان آلمانی در دو جلد منتشر شده است. جلد نخست آن در زبان فارسی در دو مجلد منتشر شد. عده ای با توجه به متن انگلیسی گمان کردند که ترجمه من بخش هایی را به همراه ندارد، در صورتی که این چنین نیست. چون ترجمه از روی متن آلمانی است بالطبع ترجمه انگلیسی ملاک کار بنده نبوده و از تقسیم بندی آن تبعیت نکرده ام.

جلد سوم درسگفتارهای هایدگر درباره نیچه آماده انتشار شد

وی اضافه نمود: باید توجه داشت که جلد سوم برخلاف دو جلد نخست ترجمه فارسی درس گفتارهایی است که به دلیل تعطیل شدن ناگهانی دانشگاه فرایبورگ در تابستان 1939 هرگز در کلاس درس ادا نشده است.

قانونی ادامه داد: در اینجا هایدگر ابتدا در مقام نتیجه گیری بحث های خود در باب اراده معطوف به قدرت جلد 1 ترجمه فارسی و بازگشت جاودان همان جلد 2 ترجمه فارسی اثبات می نماید که چرا برخلاف تصور خیلی ها نه فقط یکی از این دو ایده زائد نیست بلکه حتی ایده بازگشت جاودانِ همان اساسی تر از اراده معطوف به قدرت است. او اثبات می نماید که چگونه این دو لازم و ملزوم یکدیگرند.

این مترجم همچنین درباره دیگر مباحث جلد سوم نیچه نیز اشاره نمود: در این مجلد بحث مهمی نیز درباره نیست انگاری اروپایی و خاستگاه آن و همچنین بی ارزش شدنِ ارزش ها از دید نیچه ، مطرح می گردد. از دید هایدگر، وقتی نیچه از ارزش صحبت می نماید منظورش هستی است. بحث درباره سوبژکتیویته، کوگیتوی دکارتی و متافیزیک از دیگر مباحث این مجلد است. هایدگر درباره سرانجام متافیزیک نیز بحث می نماید و می گوید که متافیزیک با نیچه به سرانجام می رسد.

ایرج قانونی مترجم و پژوهشگر فلسفه بویژه آثار فیلسوفان آلمانی است. با ترجمه او تاکنون کتاب هایی چون هنر دوران مدرن: فلسفه هنر از کانت تا هایدگر اثر ژان ماری شفر، کتاب های آبی و قهوه ای: تمهیدات پژوهش های فلسفی اثر لودویگ ویتگنشتاین، ویتگنشتاین و پژوهش های فلسفی اثر ماری مک گین، توضیح انتقادی فلسفه لایبنیتس به ضمیمه قطعات برجسته اثر برتراند راسل، درباره روح: هایدگر و این مساله اثر ژاک دریدا، آخرین یادداشت ها فردریش ویلهلم نیچه و کلبه هایدگر اثر ادم شار منتشر شده اند. کلمه و چیزها نیز از جمله کتاب های تالیفی منتشر شده ایرج قانونی است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 30 بهمن 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: iranigoogle.ir شناسه مطلب: 37

به "جلد سوم درسگفتارهای هایدگر درباره نیچه آماده انتشار شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جلد سوم درسگفتارهای هایدگر درباره نیچه آماده انتشار شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید