روایتی از دو مشکل عمده آتش نشانی

به گزارش مجله گوگل ایرانی، مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد نبود مدیریت واحد شهری و مشکل در تأمین منابع مالی و تجهیزاتی را دو مشکل عمده آتش نشانی در کشور معرفی کرد.

روایتی از دو مشکل عمده آتش نشانی

به گزارش خبرنگاران، حسن جعفری در آیین افتتاح و بهره برداری از تجهیزات سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد که امروز در مرکز آموزش آتش نشانی مشهد برگزار گردید، با بیان این که سازمان های آتش نشانی کشور با دو مشکل عمده روبه رو هستند، اظهار کرد: در جهان آتش نشانی ها زیرمجموعه نیروهای امنیتی بوده یا به شهرداری ها مربوط می شوند. تنها کشوری که از نظر سازمان آتش نشانی به ما نزدیک است، ژاپن است. در دو ساختار موجود با جهان متفاوت هستیم، نخست این که در جهان در شهر مدیریت واحد شهری دارند و در زیرمجموعه شهرداری معاونتی به نام معاونت ایمنی و آتش نشانی فعالیت می نماید که وظیفه رصد ایمنی شهر را دارد.

وی ادامه داد: موضوع دیگری در کشور که سبب چالش آتش نشانی می گردد، این است آتش نشانی حتی در موضوع پرداختی، لباس و درجه که جزء کار روزمره ماست دچار چالش هستیم. در ساختار سایر کشورها، معاونتی زیرمجموعه وزارت کشور وجود دارد که کلیه قوانین ازآن جا راهنمایی می گردد. اگر این دو موضوع در کشور حل گردد می تواند سبب ارتقای آتش نشانی های کشور گردد.

جعفری توضیح داد: آتش نشانی دارای یکی از سخت ترین شرایط جذب نیرو است و کسانی که به این حوزه علاقه مند هستند باید کوشش بسیاری انجام دهند.

وی توضیح داد: در شهر مشهد از زمان تشکیل واحد آتش نشانی تا انقلاب اسلامی تنها سه ایستگاه آتش نشانی ساخته شد و مورد بهره برداری نهاده شد و در 45 سال گذشته به طور میانگین هر15 سال یک ایستگاه آتش نشانی در مشهد ساخته گردیده است.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد با اشاره به این که با شروع انقلاب اسلامی حرکت رو به رشد سازمان آتش نشانی شروع شد، گفت: تا هنگام شروع فعالیت شوراهای اسلامی شهر در سال 1380، 6 ایستگاه دیگر به سازمان آتش نشانی اضافه شد. به صورتی که به طور میانگین در طی این مدت هر چهار سال یک ایستگاه آتش نشانی به شهر مشهد اضافه شد، اما با شروع کار شورای اسلامی شهر مشهد و تشکیل مدیریت شهری روند رو به رشدی در تشکیل واحدهای آتش فشانی شکل گرفت.

وی اعلام کرد: از زمان تشکیل شورای اسلامی شهر به طور متوسط سالانه 2.5 ایستگاه آتش نشانی در مشهد ایجاد شد و در حال حاضر با ایجاد 49 ایستگاه می توانیم روزانه در 49 نقطه شهر مشهد عملیات انجام دهیم.

جعفری با اشاره به افتتاح هفت دستگاه خودرو آتش نشانی و 800 قلم تجهیزات، اضافه کرد: رشد آتش نشانی نسبت به 10 سال پیش شتاب چشم گیری داشته است. ما امروز توانسته ایم به صورت میانگین هر سال یک خودروی بالابر حرفه ای به بهره برداری برسانیم. ضمن این که چند خودرو بالابر در حال تهیه است. در حال حاضر مجموع تجهیزات آتش نشانی به حدود 15 هزار قلم تجهیزات می رسد و میانگین رشد آن حدود سه برابر گردیده است. در مجموع میانگین رشد شاخص های حرکتی و عملکردی در ده سال اخیر بین سه تا 14 برابر رشد داشته است.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد توضیح داد: طرحی در زمان بحران اجرا کردیم که بر اساس در هنگام بحران 1000 نیروی آتش نشان به سرعت به محل بحران اعزام می شوند. برای این کار هلال احمر به اندازه کافی قوی گردیده است، اما به نیروی ماهر احتیاج دارد. آتش نشان ها جزء نیروهایی هستند که می توانند در هنگام بحران یاری بسیاری انجام دهند، اگر این نیروها یک پارچه وبه صورت سیستماتیک منظم شوند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 9 بهمن 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: iranigoogle.ir شناسه مطلب: 20

به "روایتی از دو مشکل عمده آتش نشانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روایتی از دو مشکل عمده آتش نشانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید