مجموعه های گردشگری باید از نظر انباشت زباله پاکیزه باشد

به گزارش مجله گوگل ایرانی، بدون شک مجموعه های تفریحی در کنار سواحل یکی از ظرفیت های بزرگ گردشگری هر منطقه هستند و با توجه به امکاناتی که از سوی شهرداری ها، سایر نهادهای دولتی و یا بخش خصوصی در این مجموعه ها دیده می گردد می تواند در جذب گردشگر تاثیرگذار باشد.

مجموعه های گردشگری باید از نظر انباشت زباله پاکیزه باشد

منطقه نمونه گردشگری سیترا نوشهر یکی از این مجموعه ها است که به عنوان یکی از مجهزترین و بزرگترین پلاژ های مازندران محسوب می گردد و در شمال کشور حرف زیادی برای گفتن دارد. این مجموعه با وجود شهربازی، پیست دوچرخه سواری، اسکله تفریحی، منطقه شنای مجزای خانم ها و آقایان، سوارکاری، کارتینگ و موتورهای ATV به یکی از توریستی ترین و مفرح ترین پلاژهای ساحلی تبدیل گردیده است.

مهدی رمضان زاده، رئیس کارگروه گردشگری و صنایع دستی اتاق فکر توسعه و تعالی مازندران در گفت وگو با خبرنگاران با اشاره به تاثیر این گونه مجموعه های تفریحی در توسعه گردشگری این استان، اظهار کرد: اگر این مجموعه های خدماتی رفاهی که در ساحل شکل می گیرند به بخش خصوصی واگذار شوند و تحت کنترل سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری که متولی اصلی کنترل پایش، ارزیابی و آینده نگری برای بحث گردشگری در استان است، قرار گیرد می توان گفت به توسعه گردشگری یاری می نمایند.

وی با اشاره به اینکه این مجموعه ها در تقویت اشتغال بومی نیز بسیار تاثیرگذار هستند، توضیح داد: این میزان تاثیر زمانی صورت می گیرد که به لحاظ زیست محیطی اصول اصلی را رعایت نمایند و در سازه هایی که ایجاد می گردد دید دریا در نظر گرفته گردیده و ارتفاع سازه ها نیز مورد توجه قرار گیرد.

رئیس کارگروه گردشگری و صنایع دستی اتاق فکر توسعه و تعالی مازندران تاکید نمود: در این مجموعه ها باید مباحث زیست محیطی و آلودگی ها چه به لحاظ بصری همانند انباشت زباله و چه به لحاظ زیست محیطی آب ها یعنی میزان فاضلاب هایی که وارد آب می گردد تحت کنترل باشد. در همه جای جهان برای توسعه گردشگری این الگوها وجود دارد که هم برای اقامت گردشگران فضای مطلوبی را ایجاد می نماید و هم برای اشتغال و گردش مالی تاثیر گذار باشد.

رمضان زاده توضیح داد: اگر قرار باشد این مجموعه های تفریحی تحت کنترل یا نظارت خارج از سازمان میراث فرهنگی و گردشگری باشد، به طور طبیعی موازی کاری هایی به وجود می آید.

وی اعلام نمود: اگر آن المان ها و یا الزام هایی که مورد احتیاج گردشگری است رعایت نگردد، در فرایند مدیریت یکپارچه گردشگری سواحل دریا خزر نمی تواند یاری کند چرا که نگاه بخشی می گردد و هر بخشی تحت کنترل و سیاست های خاص خودشان حرکت می نمایند و وقتی مباحث زیست محیطی و طراحی منظر رعایت نگردد طبیعتا پیامدهای منفی که بر اثر توسعه این نوع فعالیت ها شکل می گیرد به مراتب بیشتر گردیده و حتی می تواند برای سواحل دریای خزر مخرب باشد.

لیلا حبیبی یکی دیگر از اعضای هیئت علمی دانشگاه مازندران نیز در این باره گفت: تجربه نشان داده مجتمع و مجموعه های ساحلی موجود در مازندران اگر به بخش خصوصی واگذار گردد موفق می شوند. درست است که مالکیت باید با نهاد دولتی باشد اما بخش خصوصی به دلیل منافع اقتصادی موجود و همچنین رقابت بین مجموعه های مختلف، بهتر عمل نموده تا اینکه آن نهاد دولتی به طور مستقیم بخواهد آن مجموعه را اداره کند.

مهدی اسحاقی، رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نوشهر نیز در این زمینه به خبرنگاران گفت: نوشهر یکی از شهرستان هایی است که جاذبه های گردشگری فراوانی دارد و یکی از آن مناطق منطقه نمونه گردشگری سیتراست.

وی با بیان اینکه سازمان میراث فرهنگی، در بحث زیرساخت منطقه نمونه گردشگری سیترا امکاناتی را با همکاری شهرداری نوشهر فراهم نموده است، اظهار کرد: سال جاری نیز در حدود 650 میلیون تومان اعتبار برای تکمیل زیرساخت آن از سوی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اختصاص یافت.

رئیس اداره میراث فرهنگی نوشهر با اشاره به امکانات این مجموعه گفت: در این منطقه راه دسترسی به دریا، محوطه سازی ساحل، آبرسانی، نمازخانه و سرویس بهداشتی، رستوران، سوئیت ها، ایستگاه قایق سواری، جت اسکی، فضای ورزشی فوتسال و والیبال ساحلی، شنای بانوان و آقایان، واحدهای تجاری و پذیرایی، غرفه های نمایشگاهی برای استفاده گردشگران و مردم منطقه فراهم است و سالانه مسافران زیادی از این منطقه نمونه گردشگری بازدید و در آن اقامت می نمایند.

به گزارش خبرنگاران، منطقه نمونه توریستی سیترا در بخش ساحلی خیابان شیخ عمادالدین کریمی شهر نوشهر در زمینی به مساحت 19 هکتار واقع گردیده و از سال 88 از سوی هیئت دولت به عنوان منطقه نمونه گردشگری کشور معرفی گردیده است. سیترا نام یک نوع ماهی خاویاری است از دیر باز در شهرستان نوشهر تخم ریزی می نموده و مختص به آبهای پر عمق این منطقه است و با وجود زاد و ولد در ایران نام این ماهی خاویاری از یک واژه روسی با عنوان سیتروژن گرفته گردیده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 30 دی 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: iranigoogle.ir شناسه مطلب: 16

به "مجموعه های گردشگری باید از نظر انباشت زباله پاکیزه باشد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مجموعه های گردشگری باید از نظر انباشت زباله پاکیزه باشد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید