کسی مسئولیت جمله کارتر درباره ایران را به عهده نگرفت

به گزارش مجله گوگل ایرانی، کارتر در سفر خود به ایران از نقش شاه در اداره و راهنمایی ایران به عنوان جزیره ثبات در منطقه تجلیل کرد. آیا او این جمله را حساب شده به شاه گفت؟ مشاور رسانه ای او پاسخ می دهد...

کسی مسئولیت جمله کارتر درباره ایران را به عهده نگرفت

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران، گری سیک مشاور جیمی کارتر رئیس جمهور وقت آمریکا در زمان پیروزی انقلاب اسلامی به تازگی مصاحبه ای با وب سایت اسپنای آنلاین به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی انجام داده است، وی درباره این سوال که در اوایل سال 1978 رئیس جمهور کارتر در سفر خود به ایران از نقش شاه در اداره و راهنمایی ایران به عنوان جزیره ثبات در منطقه تجلیل کرد. آیا این تصور غالب در واشنگتن نسبت به یک شریک مورد اعتماد بود یا اینکه صداهای مخالف یا دست کم نگاه های شکاکانه هم به او وجود داشت؟ گفت:

هیچکس تا کنون مسئولیت این جمله کارتر را که بیانگر نداشتن درک درست آمریکا از تحولات ایران بود برعهده نگرفته است. من فکر می کنم رئیس جمهور کارتر یا خودش این عبارت را نوشته یا اینکه فی البداهه در همان زمان آن را به زبان آورده بود. این عبارت بدون تردید اغراق آمیز بود اما حقیقت بود. این جمله به درستی هم نظرات خود کارتر و هم سایر متحدان اروپایی و حتی دیگران را نسبت به ایران منعکس می کرد. ملت های دنیا روی شاه به عنوان یک رهبر باثبات و مسئولی که ایران را به جامعه ملت های مدرن می رساند حساب باز نموده بودند. شرکت های خارجی امید زیادی به منفتع شدن از بازار های ایران داشتند. لذا همه مایل بودند تظاهرات های گاه و بیگاهی که در ایران اتفاق می افتد را فقط به عنوان دردهای رو به رشد این فرایند نگاه نمایند نه به عنوان شواهدی از یک بحران حیاتی آینده.

مشروح این مصاحبه را اینجا بخوانید.

52310

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 22 خرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: iranigoogle.ir شناسه مطلب: 115

به "کسی مسئولیت جمله کارتر درباره ایران را به عهده نگرفت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کسی مسئولیت جمله کارتر درباره ایران را به عهده نگرفت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید