نادرترین نوع خورشید گرفتگی امروز رخ می دهد، عکس

به گزارش مجله گوگل ایرانی، ایسنا نوشت: در 20 آوریل، برابر با 31 فروردین ماه، خورشید گرفتگی هیبریدی یا مرکب رخ می دهد. این نوع از خورشید گرفتگی هر دهه، یکبار اتفاق می افتد. در طول این قرن، از میان تمام خورشید گرفتگی ها، تنها 3.1 درصد از آن ها، خورشید گرفتگی مرکب خواهد بود.

نادرترین نوع خورشید گرفتگی امروز رخ می دهد، عکس

در شب 19 آوریل تا 20 آوریل 2023، برابر با 30 تا 31 فروردین ماه، نادرترین نوع خورشید گرفتگی رخ می دهد این نوع از خورشید گرفتگی را خورشیدگرفتگی مرکب یا هیبریدی می نامند.

خورشید گرفتگی مرکب 20 آوریل از ایران قابل مشاهده نیست.

خورشید گرفتگی مرکب یا هیبریدی چیست؟

خورشید گرفتگی مرکب یا هیبریدی، نوع نادری از خورشید گرفتگی است که در طول مسیر خود از حلقوی به کامل و از کامل به حلقوی تغییر می نماید. این پدیده زمانی رخ می دهد که برای یک شاهد زمینی مقدار ظاهری ماه با خورشید مطابقت دارد. در واقع، به علت منحنی بودن زمین، سایه ماه دارای نواحی مختلفی است؛ یک ناحیه مرکزی تاریک تر به نام umbra و یک منطقه بیرونی روشن تر به نام نیم سایه(penumbra)، از این رو این نوع از خورشید گرفتگی نادر رخ می دهد.

در مکان هایی که ماه در حین گرفتگی، نزدیک به نقطه اوج است، در ظاهر، مقدار آن در بزرگترین حالت خواهد بود و این شرایط باعث خورشید گرفتگی کامل می گردد و در مکان هایی که ماه به افق نزدیک تر است، ناظر زمینی شاهد یک خورشید گرفتگی حلقوی است، زیرا مقدار ظاهری ماه در مقایسه با خورشید کمی کوچک تر خواهد بود.

در طی یک خورشید گرفتگی کامل، می توان یک تاج خورشیدی (solar corona) زیبا را مشاهده کرد، در حالی که در طی یک خورشید گرفتگی حلقوی، ماه مرکز خورشید را می پوشاند و حلقه آتش (ring of fire) را ایجاد می نماید. در مسیر خود، در طول یک خورشید گرفتگی ترکیبی، یک خورشید گرفتگی حلقوی به یک گرفتگی کامل تبدیل می گردد و نیز بالعکس.

خورشید گرفتگی ترکیبی تقریبا هر دهه، یک بار رخ می دهد. در طول این قرن، از میان تمام خورشید گرفتگی ها، تنها 3.1٪ (7 از 224) از آن ها، خورشید گرفتگی هیبریدی خواهد بود.

زمان خورشید گرفتگی ترکیبی 20 آوریل از چه مکان هایی قابل رویت است؟

خورشید گرفتگی مرکب 20 آوریل، از شب 19 آوریل (30 فروردین)، شروع و در ساعت 2:59 بامداد به وقت منطقه زمانی شرقی (10:29 به وقت ایران)، در 20 آوریل (31 فروردین) به فاز کامل خود می رسد.

این خورشید گرفتگی نادر در غرب استرالیا، تیمور شرقی و اندونزی شرقی قابل مشاهده خواهد بود.

در شب 19 آوریل تا 20 آوریل، حداکثر مدت مرحله کامل خورشید گرفتگی (کلی یا حلقه ای) به 1 دقیقه و 16 ثانیه بر فراز اقیانوس خواهد رسید. در خشکی نیز طولانی ترین گرفتگی کامل، 1 دقیقه و 14 ثانیه خواهد بود و به وسیله ناظران در تیمور شرقی تجربه خواهد شد و مرحله کامل در شبه جزیره اکسماوث، استرالیا، فقط 1 دقیقه به طول خواهد انجامید.

یک مرحله جزئی از گرفتگی مرکب، از جنوب اقیانوس هند، بخش هایی از قطب جنوب، بیشتر استرالیا، اندونزی، فیلیپین، بیشتر اقیانوسیه، آسیای جنوب شرقی و غرب اقیانوس آرام و نیز فاز کلی خورشید گرفتگی از شرق تیمور شرقی، بخش هایی از پاپوآی غربی در اندونزی و شبه جزیره اکسماوث در غرب استرالیا نیز قابل مشاهده خواهد بود.

5858

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 31 فروردین 1402 بروزرسانی: 31 فروردین 1402 گردآورنده: iranigoogle.ir شناسه مطلب: 2197

به "نادرترین نوع خورشید گرفتگی امروز رخ می دهد، عکس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نادرترین نوع خورشید گرفتگی امروز رخ می دهد، عکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید