آذربایجانی: آسیب شناسی علت احتیاج به اصلاح قانون ضروری است

به گزارش مجله گوگل ایرانی، یک وکیل دادگستری با بیان این که عملکرد مجلس در حوزه قانون گذاری ریشه در نقش اولیه شورای نگهبان دارد ابراز عقیده کرد که فیلتر اجرا شده در مواردی مانع ورود نخبگان به مجلس می گردد.

آذربایجانی: آسیب شناسی علت احتیاج به اصلاح قانون ضروری است

علیرضا آذربایجانی در گفت وگو با خبرنگاران، در رابطه با عملکرد مجلس در حوزه قانونگذاری، اظهار کرد: یکی از مسائلی که در ارتباط با تصویب اولیه قانون و سپس اصلاح آن مطرح می گردد، آسیب شناسی علت احتیاج به اصلاح قانون است و می توان گفت که چند عامل با درصدهای متفاوت در این مورد موثرند که به ترتیب ذکر می گردد.

وی عنوان نمود: اولین عامل عدم تخصص کافی قانون گذار در مفهوم اولیه است که باعث می گردد ما در قانون گذاری همیشه همراه با انتقاد باشیم. این مورد نیز ریشه درنقش اولیه شورای نگهبان دارد ابراز عقیده کرد که فیلتر صورت گرفته در مواردی مانع ورود نخبگان به مجلس می گردد. و نتیجتاً مجلس در مجموع، کمتر امکان بهره گیری از همه متخصصین و نخبگان و صاحبان اندیشه را می یابد.

وی اظهار داشت: علت دیگر عجله در قانون گذاری است که بعضاً شرایط اجتماعی و سیاسی و... باعث می گردد که بدون در نظر دریافت همه شرایط موثر و مبنایی، قانون گذار محترم در تصویب قانون عجله کند.

این وکیل دادگستری توضیح داد: عامل سومی که باعث می گردد شاهد اصلاح قوانین تازه تصویب باشیم، این است که بعد از تصویب قانون مشمولین آن با قدرت های غیر مستقیمی که دارند به دنبال فرار از شمول قانون نسبت به خود بوده و با درخواست اصلاح قانون به دنبال راه حلی برای عدم شمول آن نسبت به خود هستند، مشابه آن چه که اینک در قانون منع به کار گیری بازنشستگان مطرح است.

وی اضافه کرد: نهایتاً یک عامل فرعی دیگر نیز این است که به هر حال ممکن است بعد از تصویب قانون نکاتی مطرح گردد که از ذهن قانون گذار مغفول مانده و در این صورت تا جایی که امکان داشته باشد خود مجلس قانون را تفسیر و یا نهایتاً در صورت ضرورت اصلاح می کند. نکته مهم دیگر در رابطه با اصلاح قوانین تازه تصویب این است که تا زمانی که قانون رسماً تفسیر و یا اصلاح نشده باشد تفسیر منطقی قوه مجریه از قانون رافع مشکل و نافذ در اجرای آن می باشد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 20 اردیبهشت 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: iranigoogle.ir شناسه مطلب: 79

به "آذربایجانی: آسیب شناسی علت احتیاج به اصلاح قانون ضروری است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آذربایجانی: آسیب شناسی علت احتیاج به اصلاح قانون ضروری است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید