استراحت یک روزه تیم عملیات تلسکوپ فضایی جیمز وب

به گزارش مجله گوگل ایرانی، تیم عملیات تلسکوپ فضایی جیمز وب پس از کنار زدن و جمع کردن روکش محافظ خورشیدی این تلسکوپ و استقرار محافظ خورشیدی آن یک روز به استراحت پرداخت تا در حین آن، سال نوی میلادی را جشن بگیرند و از امروز مجددا به سر کار باز می گردند.

استراحت یک روزه تیم عملیات تلسکوپ فضایی جیمز وب

به گزارش خبرنگاران و به نقل از اسپیس، تیم عملیات تلسکوپ فضایی جیمز وب سال نو میلادی را با یک روز استراحت آغاز کرد.

برای جشن گرفتن سال نو، باید یک روز را برای استراحت در نظر گرفت و این همان کاری است که تیم مدیریت فرآیند پیچیده استقرار تلسکوپ فضایی جیمز وب انجام داد. این تیم روز شنبه(1 ژانویه) را به تعطیلات رفت و کار خود را مجددا از امروز(یکشنبه 2 ژانویه) از سر می گیرد.

این استراحت پس از یک روز طولانی در روز آدینه(31 دسامبر) صورت گرفت که طی آن، تیم عملیات برای کنار زدن و جمع کردن روکش بادبادکی شکل محافظ خورشیدی این تلسکوپ و استقرار آن کوشش کرد و با موفقیت آن را به انتها رساند.

مقامات ناسا گفتند: کار روی استقرار محافظ خورشیدی جیمز وب تا اواخر شب به طول انجامید و مدیریت ماموریت جیمز وب صبح روز گذشته تصمیم گرفت فعالیت های استقرار را برای یک روز متوقف کند و به تیم اجازه دهد استراحت کند و برای آغاز تنظیم این آفتابگیر آماده گردد.

امروز بعلاوه روزی است که هفته دوم فعالیت پرتاب تلسکوپ فضایی مورد انتظار جیمز وب پس از پرتاب در صبح روز کریسمس آغاز شده است.

اما پرتاب جیمز وب پیچیده ترین کار نبود. این تلسکوپ در اولین هفته حضور خود در فضا، آرایه های خورشیدی خود را مستقر نموده، دو اصلاح جهت انجام داده و آفتابگیر بزرگی را که از ابزارهای حساس در برابر نور و گرمای خورشید محافظت می نماید، باز نموده است.

لازم به ذکر است که فرآیند استقرار کامل جیمز وب به یک ماه زمان و بیش از 300 مرحله احتیاج دارد که در آن یک مرحله اشتباه، این تلسکوپ را نابود می نماید.

گام بعدی در این ماراتن، جداسازی پنج لایه آفتابگیر در فرآیندی است که ناسا آن را تحت فشار قرار دادن یا کشش می نامد و انتظار می رود دو روز طول بکشد. در ابتدا انتظار می رفت این مرحله امروز آغاز گردد و فردا به انتها برسد، اما اکنون اگر همه چیز به خوبی پیش برود، این عملیات فردا آغاز می گردد و دوشنبه(3 ژانویه) به انتها می رسد.

کشش موفقیت آمیز محافظ خورشیدی جیمز وب، انتها فرآیند استقرار این قطعه کلیدی از تلسکوپ را نشان می دهد. ناسا گفته است که پس از انتها این مرحله، یک کنفرانس مطبوعاتی برگزار خواهد نمود. بر اساس جدول زمانی ناسا که جزئیات فرآیند استقرار را توضیح می دهد، جیمز وب سپس به سمت باز کردن آینه ثانویه خود می رود.

جیمز وب تا به امروز بیش از 760 هزار کیلومتر سفر نموده است که بیش از نیمی از سفر طولانی خود به ایستگاه و مدار نهایی خود در مداری است که ستاره شناسان آن را نقطه لاگرانژ زمین-خورشید 2 یا L2 می نامند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 20 خرداد 1401 بروزرسانی: 20 خرداد 1401 گردآورنده: iranigoogle.ir شناسه مطلب: 2023

به "استراحت یک روزه تیم عملیات تلسکوپ فضایی جیمز وب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استراحت یک روزه تیم عملیات تلسکوپ فضایی جیمز وب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید