از پاکسازی تالاب خورخوران تا رونمایی از پویش سهم من برای تالاب

به گزارش مجله گوگل ایرانی، در نشست بزرگداشت پنجاهمین سالگرد کنوانسیون رامسر که امروز 9 بهمن ماه با حضور اعضای کمیته هماهنگی برگزاری آیین بزرگداشت پنجاهمین سالگرد کنوانسیون رامسر برگزار گشت، برنامه های روز جهانی تالاب ها اعلام شد.

از پاکسازی تالاب خورخوران تا رونمایی از پویش سهم من برای تالاب

به گزارش خبرنگاران، حسین رفیع - دبیر کنوانسیون ملی تالاب ها- در نشست بزرگداشت پنجاهمین سالگرد کنوانسیون رامسر، درباره برنامه های این مراسم بزرگداشت و روز دنیای تالاب ها، گفت: برنامه های متعددی در استان های مختلف کشور از 7 بهمن ماه آغاز شده که از جمله آن ها می توان به برنامه پاکسازی تالاب خورخوران توسط قایق های گردشگری و ماهیگیری و همایش روز تالاب ها و پرنده نگری تالابی که در سرخرود امروز برگزار گشت، اشاره کرد. همچنین 10 تا 12 بهمن ماه در بندر خمیر استان هرمزگان برنامه های نقاشی بر روی سطل های بازیافت، جشنواره عود نوازان،همایش روز دنیای تالاب ها و پلاک گذاری شهر یادگیرنده یونسکو برگزار خواهد شد.

وی همچنین با اشاره به سایر برنامه هایی که طی 12 تا 17 بهمن در استان های مختلف کشور از جمله خوزستان، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، چابهار، استان فارس و گیلان برگزار خواهد شد، اظهار کرد: 13 بهمن در شهر ورزنه که یکی از کاندیداهای شهر حامی تالابی ایران است مجموعه برنامه های درون شهری آغاز می شود و چند روز ادامه خواهد داشت. همچنین 14 بهمن ماه همزمان با روز دنیای تالاب ها کار مشترکی برای جشن پنجاهمین سالگرد کنوانسیون رامسر در تهران و رامسر صورت خواهد گرفت که یک ارتباط مستقیم یک ساعته و پخش آن برای کل دنیا را خواهیم داشت. این جشن با پیام ویدیویی دبیر کل کنوانسیون رامسر آغاز می شود و سپس نورافشانی و آتش بازی جلوی ساختمان اصلی هتل قدیم رامسر انجام می شود.

به گفته رفیع، در ادامه این جشن پیام تبریک شهر رامسر از محل سالن اصلی هتل قدیم رامسر (محل تصویب مفاد کنوانسیون در سال 1971)، پیام مدیر مرکز منطقه ای یونسکو در ایران، پیام دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو ایران، کلیپ کوتاه نیم قرن با کنوانسیون رامسر، پیام استاندار مازندران، کلیپ های کوتاه تبریک پنجاهمین سالگرد کنوانسیون رامسر با گویش و پوشش های محلی تالاب های ایران، پیام ریاست سازمان حفاظت محیط زیست، پیام ریاست کمیته ملی موزه های ایران (ایکوم)، پیام مدیر مرکز منطقه ای غرب و مرکز آسیا کنوانسیون رامسر پخش خواهد شد.

وی در ادامه تاکید کرد: روز 14 بهمن ماه قرار است به صورت رسمی و بین المللی برنامه های یکساله برای تالاب ها را اعلام کنیم و از کشورهای عضو کنوانسیون رامسر دعوت خواهیم کرد که آن ها نیز برنامه های یکساله ای را برای این موضوع ببینند و ما نیز به عنوان دوستداران و فعالان حوزه تالاب در ایران پشتیبانی و همراهی خود با این کشورها را اعلام کنیم.

رفیع همچنین اظهار کرد: طی روزهای 14 تا 28 بهمن ماه از تمبر رسمی پنجاهمین سالگرد کنوانسیون رامسر رونمایی خواهد شد که طراحی این تمبر رسمی کشور نیز توسط مجید رحمانی- عضو خانه محیط زیست فعالان آذربایجان شرقی اجرا شده است.

مریم وثوقی فر، رئیس هیئت مدیره جمعیت حامیان زمین-با اشاره به اینکه سال جاری دو برنامه برای پنجاهمین سالگرد کنوانسیون رامسر و روز دنیای تالاب ها در نظر گرفته شده است، اظهار کرد: نخستین برنامه رونمایی از پویش سهم من برای تالاب است، پویشی که برنامه ریزی بسیاری برای آن اجرا شده و برای افتتاح و رونمایی از آن یک ربات تلگرامی به همراه پوستر منتشر خواهد شد.

وی ادامه داد: برنامه دوم نیز مسابقه نویسندگی با عنوان راویان تالاب است که هماهنگی های آن اجرا شده و همزمان با 14 بهمن ماه تبلیغات آن منتشر خواهد شد. همچنین دو وبینار آموزشی، یکی ویژه افرادی که تمایل به گردشگری دارند و دیگری ویژه 100 نفر از دانش آموزان متوسطه دوم مدارس تیزهوشان برگزار خواهد شد.

آرمین نوربخش - مسئول خانه آب ایران نیز در ادامه این نشست با بیان اینکه در ارتباط با پنجاهمین سالگرد کنوانسیون رامسر پیشنهاد شد سلسله وبینارهایی تحت عنوان وبینارهای انتقال تجربیات تشکل های زیست محیطی و جوامع محلی در حوزه حفاظت، احیا و مدیریت مشارکتی تالاب ها برگزار شود، گفت: بنا شد آغاز این سلسله وبینارها از 15 بهمن ماه با 9 ارائه 10 تا 12 دقیقه ای باشد. پیشنهاد شد که این سلسله وبینارها به صورت ماهانه تداوم داشته باشد و هر ماه تجارب یکی از استان های کشور را جمع آوری و به میزبانی استان مورد نظر سلسله وبینارها را برگزار شود. آنچه از این برنامه و سلسله وبینارها باقی می ماند فیلم ها و مستنداتی است که می تواند در شبکه های اجتماعی منتشر و یا در نهایت پیاده سازی و در قالب مجلد منتشر شود.

به گزارش خبرنگاران، دوم فوریه برابر با 14 بهمن ماه سال جاری روز دنیای تالاب ها است. در دوم فوریه سال 1971 میلادی، برابر با 1349 خورشیدی، در شهر رامسر ایران معاهده ای دنیای برای حفاظت از تالاب ها به تصویب رسید که به کنوانسیون رامسر مشهور شد. مراسم بزرگداشت پنجاهمین سالگرد کنوانسیون رامسر و مقدمات آن سال جاری با هماهنگی های مشترک مجموعه ای از نهادهای غیردولتی برنامه ریزی و اجرایی شده است.

انتهای پیام

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 8 اسفند 1399 بروزرسانی: 8 اسفند 1399 گردآورنده: iranigoogle.ir شناسه مطلب: 1428

به "از پاکسازی تالاب خورخوران تا رونمایی از پویش سهم من برای تالاب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از پاکسازی تالاب خورخوران تا رونمایی از پویش سهم من برای تالاب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید