ثبت گلاب گیری گیلده شفت در لیست میراث ناملموس کشور

به گزارش مجله گوگل ایرانی، خبرگزاری مهر/ براساس آخرین اخبار واصله، ثبت گلاب گیری گیلده شفت در لیست میراث ناملموس کشور صورت گرفت.

ثبت گلاب گیری گیلده شفت در لیست میراث ناملموس کشور

رسول فروغی، رئیس اداره میراث فرهنگی، جهانگردی و صنایع دستی اظهار کرد: با توجه به شرایط اقلیمی شفت و رویش گل های محمدی در منطقه جیرده علی الخصوص گیلده، هر ساله این شهرستان میزبان بیش از 5 هزار نفر جهانگرد در قالب تورهای گلاب گیری در بازه زمانی اوایل اردیبهشت تا اوایل خرداد است.

وی با اشاره به اینکه شفت به عنوان یکی از شهرستان های برتر صنعت گلاب گیری مطرح است، اضافه نمود: پس از ثبت ملی گلاب گیری روستای گیلده در لیست میراث ناملموس کشور کوشش شده تا با برگزاری جشنواره این صنعت بیش از گذشته توسعه یابد.

فروغی با تاکید بر اینکه طی سال های اخیر رشد زیر کشت گل محمدی در روستاهای شفت علاوه بر کار آفرینی رونق مالی نیز داشته است، گفت: سالانه 4 هزار لیتر گلاب در این شهرستان فراوری می گردد.

وی ادامه داد: جشنواره گل محمدی و گلاب گیلده امروز چهارشنبه از ساعت 10 صبح تا ساعت 18 عصر برابر با سال روز حماسه فتح خرمشهر در این شهرستان برگزار می گردد.

فروغی توضیح داد: شیوه سنتی تهیه گلاب در روستای گیلده از قدمتی طولانی برخوردار بوده و از اواخر قاجار رواج داشته است و در حال حاضر بیش از 12 هکتار از زمین های این روستا به کشت این محصول اختصاص دارد.

وی با بیان اینکه حدود 30 غرفه عرضه محصولات صنایع دستی و محصولات بومی و محلی و شیرینی در کنار جشنواره تدارک دیده شده است، افزود: اجرای مراسم لافند بازی به وسیله پهلوان جمشید حسین زاده و خانواده اش از خطه شفت یکی از برنامه های تدارک شده در این جشنواره است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، جهانگردی و صنایع دستی شهرستان شفت ادامه داد: اجرای ترانه های گیلکی، نمایش طنز، کشتی گیله مردی و…از دیگر برنامه های این جشنواره مطرح نمود.

وی با تاکید بر اینکه معرفی آئین ها و فرهنگ ها از جمله عناصر تقویت جهانگردی در شفت است، اضافه نمود: جذب جهانگرد در این شهرستان نباید تنها متکی بر جاذبه های طبیعی و میراثی باشد و می طلبد تا با کوشش و پرداختن به آئین ها و سنن اصیل هر روستا نسبت به توسعه پایدار جهانگردی اقدام کرد.

منبع: همگردی
انتشار: 5 خرداد 1402 بروزرسانی: 5 خرداد 1402 گردآورنده: iranigoogle.ir شناسه مطلب: 2211

به "ثبت گلاب گیری گیلده شفت در لیست میراث ناملموس کشور" امتیاز دهید

1 کاربر به "ثبت گلاب گیری گیلده شفت در لیست میراث ناملموس کشور" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ثبت گلاب گیری گیلده شفت در لیست میراث ناملموس کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید