دسته بندی برای خون انسان چگونه شکل گرفت؟

به گزارش مجله گوگل ایرانی، چهار گروه خونی اصلی وجود دارد که شامل A، B، AB و O می گردد. سیستم دسته بندی گروه های خونی با هدف انتقال خون ایمن میان انسان ها به وجود آمد.

دسته بندی برای خون انسان چگونه شکل گرفت؟

به گزارش خبرنگار حوزه علم، فناوری و دانش بنیان گروه دانشگاه خبرگزاری خبرنگاران از ساینس فوکس، گلبول های قرمز خون مانند تمامی سلول های دیگر بدن مولکول هایی در سطح خود به نام آنتی ژن دارند. انسان ها بسته به ژن هایشان آنتی ژن های مختلفی دارند. بنابراین در هنگام انتقال خون از یک فرد به فرد دیگر آنتی ژن دهنده و گیرنده باید مشابه باشد.

اگر آنتی ژن های خون دهنده مشابه گیرنده نباشد، سیستم ایمنی بدن گیرنده به گلبول های قرمز خون حمله می نمایند که این امر می تواند منجر به نارسایی کلیه و مسائل ریوی گردد. در سال 1901 میلادی کارل لندشتاینر رایج ترین آنتی ژن های خونی را شناسایی و آنها را A و B نامگذاری کرد. وی متوجه شد که بعضی از افراد آنتی ژنی ندارند و این گروه را O نامید.

در سال 1902 دو نفر از دانشجویان لندشتاینر کشف کردند که بعضی از افراد هر دو آنتی ژن A و B را دارند که این گروه AB نام گرفتند. در سال 1937 لندشتاینر و الکساندر وینر آنتی ژن دیگری کشف کردند و آن را عامل رزوس نامیدند. اگر فرد این آنتی ژن را داشته باشد نوع خونش مثبت می گردد و در صورت عدم وجود این آنتی ژن نیز نوع خون منفی به شمار می رود.

تا به حال دانشمندان گروه های خونی دیگری کشف نموده اند، به طوری که در حال حاضر 36 گروه با 346 آنتی ژن مختلف وجود دارد. بیشتر این گروه ها نادر بوده و نتیجه خاصی در انتقال خون ندارد. آنتی ژن های A و B بیش از 20 میلیون سال قبل به تکامل رسیده اند با این حال هدف دقیق آنها هنوز یک راز باقی مانده است. بعضی از متخصصان بر این باورند که این آنتی ژن نقش کلیدی در لخته شدن خون ایفا می نمایند و از انسان در برابر بیماری های خاصی محافظت می نمایند.

4021/

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 22 مهر 1399 بروزرسانی: 22 مهر 1399 گردآورنده: iranigoogle.ir شناسه مطلب: 1157

به "دسته بندی برای خون انسان چگونه شکل گرفت؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دسته بندی برای خون انسان چگونه شکل گرفت؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید