ضرورت بازگشایی دریچه های هدایت آب در تخت جمشید

به گزارش مجله گوگل ایرانی، ایرنا/ براساس آخرین خبرهای واصله، ضرورت بازگشایی دریچه های هدایت آب در تخت جمشید بچشم می آید.

ضرورت بازگشایی دریچه های هدایت آب در تخت جمشید
بیشتر بخوانیدتخت جمشید | مأمن کاخ های باستانی در ایران

داستان چیست؟

حمید فدایی، مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید بیان نمود: فرآیند فرسایش ناشی از تاثیر عوامل محیطی به ویژه رطوبت، همواره از مهمترین مسائل آثار سنگی در محوطه جهانی تخت جمشید بود که از گذشته تا کنون تخریب عمده ای را در تزیینات و ساختارهای سنگی باعث شده است.

وی ادامه داد: از جمله مهمترین راهبردهای حفاظتی پایگاه در حل این مشکل به ویژه در دو دهه گذشته بازگشایی آبراهه ها و تاثیر شیب بندی سطح کاخ ها و محوطه ها به منظور هدایت و دفع آبهای سطحی ناشی از بارندگی بوده است.

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید با بیان اینکه برنامه ریزی برای حفاظت این اثر در برابر فرسایش آبی در نظر است، گفت: حجم و شدت بارندگی ها در یک سال گذشته باعث شد همکاران واحد حفاظت و بازسازی و همچنین دفتر فنی این پایگاه، نسبت به برنامه ریزی و ساماندهی محوطه ها و بازگشایی دریچه ها منتهی به آبراهه ها به ویژه در کاخ آپادانا توجه ویژه داشته باشند.

بیشتر بخوانیدکاخ آپادانای داریوش | میراثی دیدنی

علی اسدی عضو هیات علمی دانشگاه هنر شیراز گفت: در بحث حفاظت و نگهداری از مجموعه 12 هکتاری تخت جمشید، دفع آبهای سطحی از مجموعه بناها نظیر کاخ ها و حیاط ها و محوطه های بین ساختمانها، دارای اهمیت فراوانی است.

وی بیان نمود: با توجه به اینکه عمده دیوارهای برجای مانده در محوطه ها خشتی است و همچنین در نقاطی از آن، آثار سطحی قابل ملاحظه ای از جمله بازمانده های رنگ در دوره هخامنشی وجود دارد، دفع هرچه سریعتر نزولات جوی بگونه ای که موجب آسیب زدن به سازه ها نشود، ضرورت تام پیدا می کند.

وی ادامه داد: در این زمینه، استفاده از شبکه های دفع آب سطح تخت گاه در دوره هخامنشی اولویت دارد که این شبکه در تمام سطح تخت گاه، گسترده شده و در دوره هخامنشی نیز کارکرد کاملی را از خود نشان داده است.

این عضو هیات علمی دانشگاه هنر شیراز گفت: طی کاوشهای اجرا شده در صد سال اخیر به تدریج شبکه های هخامنشی دفع آبها شناسایی و کاربری آن احیا شده است. به این صورت که تمام آبهای سطحی تخت گاه از این شبکه دفع می شود.

اسدی اضافه کرد: یکی از اهداف کاوشهایی که در سالهای اخیر در شبکه آبراهه ها صورت می گیرد شناسایی آخرین نقاط شبکه آبراهه ها به ویژه دریچه اصلی دوره هخامنشیان است که در این زمینه علاوه بر برطرف کردن مشکل دفع آب در محدود نقاط باقی مانده از سطح تخت گاه ، شناخت ما را نیز در ارتباط با این بخش پنهان از معماری تخت جمشید کامل می کند.

یادمان تاریخی تخت جمشید که متعلق به دوره هخامنشیان بوده، یکی از چهار اثر ثبت شده استان فارس در فهرست آثار جهانی است که در سال 1979 میلادی با شماره 114 در سازمان جهانی علمی، فرهنگی ملل متحد (یونسکو) ثبت شد.

منبع: همگردی
انتشار: 1 مهر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: iranigoogle.ir شناسه مطلب: 1113

به "ضرورت بازگشایی دریچه های هدایت آب در تخت جمشید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ضرورت بازگشایی دریچه های هدایت آب در تخت جمشید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید