طراحی نسل جدید گوشی های سامسونگ؛ حرکتی هوشمندانه یا بی فایده؟
به گزارش مجله گوگل ایرانی، سامسونگ چند روز قبل از گوشی های گلکسی A51 و گلکسی A71 رونمایی کرد که از زبان طراحی جدیدی بهره می برند و ظاهرا طراحی گوشی های سامسونگ تازه نفس- فارغ از بحث قیمت- مبتنی بر چنین شکل و شمایلی خواهند بود. بسیاری از کاربران منتقد این رویکرد هستند زیرا می گویند سامسونگ با این کار میزان تمایز بین گوشی های مختلف را کاهش می دهد اما می توان این بحث را هم عنوان نمود که چنین حرکتی بسیار هوشمندانه است.
جهت دریافت مشاوره خدمات طراحی کاتالوگ از بهترین و مجربترین طراحان کشور همراه ما باشید.
دکمه هوم؛ یک ویژگی کلیدی
اول از همه بهتر است به چهار سال قبل برگردیم. در آن دوران سامسونگ با عرضه گوشی های پیروز گلکسی اس 6 و گلکسی نوت 5 مورد توجه گسترده ای قرار داشت. گوشی های میان رده و پایین رده این شرکت توجه زیادی را جلب نمی کردند ولی از لحاظ فروش درآمد قابل توجهی برای این شرکت به ارمغان می آوردند.
نکته قابل توجه در خصوص این گوشی های ارزان تر این بود که از لحاظ ویژگی های سخت افزاری تقریبا حرفی برای گفتن نداشتند و در عوض تا حد زیادی به دلیل قدرت برند سامسونگ توانستند در بازار حضور پیروزی داشته باشند.
سامسونگ برای افزایش قدرت برند خود همیشه میلیون ها دلار برای تبلیغات و بازاریابی هزینه می نماید. اما 4 سال قبل، بخشی از این موضوع به شباهت کلی طراحی گوشی های سامسونگ برمی گشت. این گوشی ها علاوه بر داشتن دکمه هوم فیزیکی، در مرکز پنل پشتی خود از دوربین اصلی بهره می بردند و همین موضوع باعث شده بود کاربران به سرعت گوشی های گلکسی را شناسایی نمایند.
به همین خاطر بودجه های صرف شده برای تبلیغات جدیدترین پرچم داران، به صورت غیر مستقیم منجر به افزایش شهرت این طراحی یکپارچه می شد و گوشی های ارزان تر هم از تبلیغات مربوط به پرچم داران بهره مند می شدند و فروش آن ها افزایش پیدا می کرد.
طراحی آشفته گوشی های سامسونگ طی سه سال گذشته
بعد از گذشت 2 سال با گلکسی اس 8 روبرو می شویم. این گوشی اهمیت زیادی برای سامسونگ دارد زیرا برای نخستین بار یک گوشی سامسونگ فاقد دکمه هوم فیزیکی روانه بازار شد. با این حال، همین حرکت سلسله اقداماتی را شروع کرد که می توان آن را آشفتگی بخش طراحی موبایل سامسونگ نامید.
در سال 2017، شاهد استفاده سامسونگ از طراحی جدید برای گوشی های پرچم دار و طراحی معمولی برای گوشی های میان رده و پایین رده سامسونگ بودیم. این استراتژی لزوما بد نبود ولی از دیدگاه بازاریابی نسبت به رویکرد قبلی چندان هوشمندانه محسوب نمی شد.
سامسونگ سپس سال 2018 را صرف بهبود طراحی گوشی های پرچم دار خود کرد. البته این شرکت برای این کار در پنل جلویی تغییرات خاصی را اعمال نکرد و در عوض با تغییر چینش دوربین های اصلی در پنل پشتی کوشش کرد بین گلکسی اس و گلکسی نوت تفاوت ایجاد کند.
این غول تکنولوژی کره ای سپس با دور انداختن دکمه هوم فیزیکی در گوشی های میان رده خود کوشش کرد ظاهر مدرن تری برای آن ها به ارمغان بیاورد. اما در همین سال، سامسونگ به صورت گسترده پنل پشتی گوشی ها را تغییر داد و به همین خاطر بار دیگر گوشی های سامسونگ از طراحی یکپارچه فاصله گرفتند.
در امسال، سامسونگ کوشش های خود را در این حوزه شروع کرد اما برنامه همه جانبه ای عملی نشد. سری جدید گوشی های گلکسی A اگرچه تا حد زیادی از طراحی یکپارچه بهره می برند اما در نهایت شکل و شمایل آن ها در بین رقبا چندان شاخص نیستند و نمی توانند توجهات گسترده ای را جلب نمایند.
از طرفی دیگر، بین گوشی های پرچم دار سامسونگ حفره نمایشگر را در موقعیت های گوناگونی به کار گرفت و در خصوص چینش دوربین های اصلی هم شاهد این تفاوت بودیم. علاوه بر این باید به عدم تشابه این پرچم داران با گوشی های سری گلکسی A هم اشاره کنیم.
استراتژی سامسونگ برای طراحی گوشی های 2020
و حالا باید به زمان حال نگاهی بیندازیم و اینکه چرا استراتژی سامسونگ در قبال طراحی یکپارچه گوشی های 2020 خود حرکت هوشمندانه ای محسوب می گردد.
طبق رندرهای منتشر شده، طراحی گوشی های گلکسی A51 و A71 قرار است به گلکسی اس 11 و دیگر گوشی های گلکسی A امتداد پیدا کند. این یعنی گوشی های سامسونگ در سال 2020 از حفره در مرکز بخش فوقانی نمایشگر بهره می برند و ماژول مستطیل شکل دوربین هم در سمت چپ بخش بالایی پنل پشتی واقع شده است. این ویژگی ها را می توان معادل امروزی دکمه هوم فیزیکی و دوربین اصلی واحد در نظر گرفت. در ادامه می توانید طراحی گلکسی A51 و رندر منتشر شده از گلکسی اس 11 را مشاهده کنید.
اگرچه بسیاری از کاربران از این نوع طراحی اصلا راضی نیستند ولی در هر صورت همین المان های طراحی، شکل و شمایل خاصی را برای گوشی های سامسونگ به ارمغان می آورند. در این میان اگر دیگر شرکت های سازنده به کپی برداری از این طراحی روی بیاورند، دیگر طراحی گوشی های سامسونگ شاخص نخواهند بود ولی چنین اقدامی فعلا بعید به نظر می رسد. در این میان، رویکرد جدید طراحی گوشی های سامسونگ در آینده هم مفید واقع می گردد.
ماژول دوربین این گوشی ها بدین معناست که سامسونگ بدون تغییر دادن موقعیت مکانی ماژول یا تغییر قابل توجه در اندازه باتری می تواند تعداد دوربین ها را کم و زیاد کند. علاوه بر این، حفره نمایشگر در میان بخش فوقانی پنل جلویی تا زمان توسعه کامل دوربین زیر نمایشگر می تواند مورد استفاده قرار بگیرد.
سامسونگ در اصل میخواهد بار دیگر استراتژی برند یکپارچه خود را از سر بگیرد. در بازاری که به طور فزاینده ای اشباع شده، این رویکرد می تواند مزایای مختلفی به همراه داشته باشد و منجر به بهبود کمپین های تبلیغاتی سامسونگ می گردد.
مزیت دیگر این استراتژی این است که به سامسونگ اجازه می دهد در بخش گوشی های رده بالا بهتر از گذشته با اپل رقابت کند و باید خاطرنشان کنیم این شرکت آمریکایی هم از طراحی یکپارچه برای گوشی های خود استفاده می نماید. در این میان، هواوی همیشه در حال بهره گیری از طراحی های جدید و متنوع است و عمدتا سعی می نماید با ارائه ویژگی های سخت افزاری جذاب و قیمت مناسب (برای گوشی های میان رده و پایین رده) نظر مخاطبان را جلب کند.
7 کار که بعد از خریدن گوشی سامسونگ باید انجام دهید
منبع: Phone Arena
منبع: دیجیکالا مگ