نگاهی به انتها جهان، وقتی خورشید حیات بخش وحشت می آفریند

به گزارش مجله گوگل ایرانی، ایرنا نوشت: ستاره شناسان بلعیده شدن یک سیاره بزرگ به وسیله یک ستاره در حال مرگ را رصد نموده اند که این کشف سرنوشت زمین و بسیاری از سیارات دیگر را معین تر می سازد.

نگاهی به انتها جهان، وقتی خورشید حیات بخش وحشت می آفریند

ستاره شناسان فرایند بلعیده شدن یک سیاره به وسیله یک ستاره را مشاهده نموده اند که اولین نمای مستقیم از فرایند پرمخاطره موسوم به فروبردن سیاره را ارائه نموده است؛ فرایندی که به احتمال زیاد در انتظار زمین در آینده ای دور است.

دانشمندان با خوش اقبالی یک سیاره گازی مانند مشتری (Jupiter) اما احتمالا بزرگتر از مشتری را در شرایطی که در حال فروبرده شدن به وسیله یک ستاره قدیمی مانند خورشید بود در فاصله حدود 12 هزار سال نوری از زمین رصد کردند.

سرنخ هایی از رویدادهای فروخوردگی سیارات در گذشته رصد شده است اما هیچکس تا به امروز یک ستاره را در حین فرایند فرو بردن یک سیاره مشاهده ننموده است. ستاره شناسان در مقاله خود در این زمینه که به تازگی در نشریه طبیعت (نیچر) منتشر شد، می گویند: این کشف حلقه مفقوده در شناخت ما از تکامل و سرنوشت نهایی منظومه های سیاره ای از جمله منظومه ای را که ما در آن ساکن هستیم، فراهم می سازد.

کیشالای دو از محققان سازمان فضایی ناسا در موسسه فناوری ماساچوست و یکی از مولفان این مطالعه گفت: این سرنوشت نهایی زمین است؛ ما واقعا شاهد صحنه ای هستیم که زمین تا پنج میلیارد سال دیگر دچار آن خواهد شد.

چرخه حیات ستارگان وابسته به جرم آنها است. ستارگان کوچک مانند ستاره های قرمز کوتوله ممکن است برای تریلیون ها سال بدرخشند در حالی که ستارگان بزرگ و پرحجم تنها چند میلیون سال پس از پیدایش خود منفجر شده و نابود می شوند. ستارگانی مانند خورشید پس از میلیاردها سال آغاز به نابود شدن نموده و به طبقه ای از اجرام موسوم به غول های قرمز تحول پیدا می نمایند که میزان آنها صدها بار بزرگتر می گردد و هر چیزی را در درون منطقه پیرامونی خود می بلعند و نابود می نمایند.

نشانه هایی از رویدادهای فرودهی در سرتاسر کهکشان راه شیری بر جا مانده است. نور بعضی از ستاره ها با نشانه های شیمیایی سیارات آلوده شده است؛ این نشان می دهد که بعضی دنیا ها در کلیت خود در پیش چشم ما در حال هضم شدن هستند. دانشمندان بعلاوه صدها سیاره با مدارهای کوچک را شناسایی نموده اند که در آینده در تور غول های قرمز گرفتار خواهند شد. اما رصد و مشاهده این پدیده کاری چالشی است زیرا نور ناشی از این رویدادها کمرنگ و گذرا است.

دکتر دو در مه 2020 از یک دوربین روی تلسکوپ در رصدخانه پالومار در کالیفرنیا برای رصد و مشاهده یک پدیده کاملا متفاوت یعنی ادغام ستارگان استفاده کرد و در این مشاهدات بود که با درخشش عجیب یک نور مشهود روبرو شد.

دکتر دو و همکارانش بعد از مشاهدات فراوان از جمله با نور مادون قرمز با استفاده از یک دوربین دیگر به این نتیجه رسیدند که به احتمال زیاد شاهد فرو برده شدن یک سیاره به وسیله یک ستاره هستند.

وی گفت: ما دچار شگفتی و بهت شدیم. این مشاهدات اولین نگاه مستقیم ما به چگونگی رخ دادن این فرایند بود و اکنون ما شناخت کامل تری از فرایند فرو برده شدن سیارات به وسیله ستارگان خواهیم داشت.

چنین رویدادهای شگفت آوری می توانند بعضی از اسرار فضا از جمله احتمال وجود حیات در منطقه ها دیگری از کیهان را روشن سازند. نور ستارگانی که حاوی آثار و نشانه های شیمیایی است می تواند به عنوان سرنخ هایی برای ترکیبات داخلی دنیا هایی در سایر منظومه ها استفاده گردد. آنالیز این اجزا و مواد می تواند به برآورد تعداد منظومه هایی که ممکن است دارای مواد مناسب برای میزبانی از حیات باشند، کمک برساند.

اکنون دانشمندان الگوی کلی فرایند بلعیده شدن سیارات به وسیله ستارگان در حال فروپاشی را دارند و می توانند در آسمان ها در پی الگوهای مشابه باشند. زمانی که خورشید منظومه شمسی ما نیز وارد مرحله غول قرمز گردد، خانه آشنای ما یعنی سیاره زمین نیز در آغوش سوزان خورشید در حال مرگ، نابود خواهد شد.

5858

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 25 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 25 اردیبهشت 1402 گردآورنده: iranigoogle.ir شناسه مطلب: 2206

به "نگاهی به انتها جهان، وقتی خورشید حیات بخش وحشت می آفریند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نگاهی به انتها جهان، وقتی خورشید حیات بخش وحشت می آفریند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید