پل ریالتو، قدیمی ترین پلی که بر روی گراند کانال ونیز کشیده شده!

به گزارش مجله گوگل ایرانی، پل ریالتو | Rialto Bridge در ونیز

ونیز، شهری خیال انگیز و متفاوت که سفر به آن آرزوی خیلی هاست. کانال های آب ونیز پراز پل های تاریخی ست، پل هایی که امروز به یکی از پرطرفدرترین جاذبه های گردشگری شهر تبدیل شده اند و جلوه خاصی را برای شهر به وجود آورده اند. یکی از اصلی ترین کانال های ونیز، گراند کانال است و روی آن پل های زیادی هست که یکی از آن ها پل ریالتو ست. در ادامه خبرنگاران را همراهی کنید تا درباره پل ریالتو بیشتر بدانید.

پل ریالتو، قدیمی ترین پلی که بر روی گراند کانال ونیز کشیده شده!

برای دیدن شاهکارهای تاریخ اروپا با تور ایتالیا همراه شوید.

درباره پل ریالتو

پل ریالتو (Rialto Bridge) یک پل سنگی کمانی شکل است که بر روی باریک ترین بخش گراند کانال در قلب ونیز کشیده شده است. این پل که در سال های منتهی به قرن 16 ساخته شده قدیمی ترین پل روی این کانال است و به عنوان دستاورد مهندسی و معماری رنوسانس معروف شده است.

برای ساخت این پل، در شهر یک مسابقه گذاشته شد تا طراحی شخص برنده بر روی پل پیاده گردد، در نهایت آنتونیو دی پونته به همراه پسر برادرش کار طراحی این پل را آغاز کردند. اگر می خواهید چشم اندازی 360 درجه از گراند کانال را ببینید در هر جای ونیز که هستید خودتان را به روی پل ریالتو برسانید، پلی که می توان آن را حتی قلب ونیز دانست.

قبلا در این محل یک پل چوبی دیگری بود که در سال 1178 توسط نیکولو باراتیری طراحی شده بود. این پل در سال 1255 و 1264 نوسازی شد اما بارها و بارها گوشه هایی از آن فرو ریخت برای همین مسئولان به فکر ساخت پل دیگری افتادند. اینجا بود که جرقه ساخت پل ریالتو زده شد تا مردم بتوانند از روی این پل دسترسی بهترین به منطقه ریالتو یعنی مرکز اقتصادی ونیز داشته باشند.

این پل تا دهه 1850 تنها پل ثابت این کانال بود و در قسمت های دیگر مردم برای گذشتن از کانال از قایق های گوندولا استفاده می کردند. این پل به روش قوسی شکل ساخته شده پس یکی از محکم ترین پل های ونیز است چون وزن پل به همه جای سازه وارد می گردد و به یک جای خاص فشاری تحمیل نمی گردد. از طرفی هر چه قوس پل ضخامت کم تری داشته باشد بهتر می تواند در برابر وزن مقاومت کند؛ همه این نکات در پل ریالتو به خوبی رعایت شده است.

قوس پایینی پل ریالتو حدود 7.5 متر است و این مقدار اندازه برای این در نظر گرفته شده تا کشتی های کوچک بتوانند بدون هیچ مسئله ای از زیر این پل بگذرند. جالبه بدانید که در زیر آب از 12 هزار پایه چوبی استفاده شده تا بتوانند وزن این پل را تحمل نمایند. بر روی پل سه پیاده روی مختلف قرار گرفته است که دو پیاده روی کناری که در امتداد نرده ها هستند برای تماشای چشم اندازهای اطراف و گذر از پل به کار می فرایند. برای تماشای مغازه ها و خرید سوغاتی باید از پیاده روی وسط بگذرید چون مغازه ها در این قسمت پل قرار دارند. در این مغازه ها می توانید سوغاتی های جذابی بخرید، سوغاتی هایی که در دیگر نقاط این شهر به سختی پیدا می شوند البته در اینجا انتظار خرید لوکس را نداشته باشید!

با گذشتن از روی این پل شانس تماشای جاذبه های جذاب زیادی را دارید؛ یکی از آن ها مجسمه هایی است که بر روی پل و برای تزئین پل به کار رفته اند البته این مجسمه ها به غیر از جنبه تزئینی جنبه محافظتی هم داشته اند چون یکی از آن ها نماد یک قدیس است که می تواند پل را از انواع حوادث دور نگه دارد.

بر روی این پل مغازه های کوچکی را می بینید که حتما تماشای چیزهایی که در آن ها برای فروش گذاشته شده برایتان جالب توجه است به خصوص که این مغازه ها از مراکز خرید پرطرفدار این شهر هستند. البته در اطراف پل هم مغازه های زیادی هست که نباید بازدید و خرید از آن ها را از دست دهید. پیشنهاد می کنیم دیدن از این پل را به زمان طلوع و غروب خورشید موکول کنید چون تماشای آن ها در کنار پل بسیار دیدنی است.

مطمئنا وقتی از تماشای این پل بیشتر لذت می برید که با قایق بر روی کانال باشید. نظرتان با قایق سواری در زیر این پل و تماشای آن از نماهای مختلف چیست؟ حتی می توانید در کنار پل از قایق پایین بیایید و برای تماشای پل به روی آن بروید.

از همان زمانی که این پل ساخته شد نگرانی هایی بابت ریزش آن وجود داشته است به طوری که اوج این نگرانی ها در سال 2011 بود که حتی برای اجتناب از ریزش پل از 140 ستون کوچک هم استفاده شد اما 2 سال بعد خبر رسید که این پل به اندازه 25 سانتی متر فرونشسته و امکان دارد دیر یا زود فرو بریزد اما خوشبختانه این پل همچنان به حیات خود ادامه می دهد. برعکس دیگر جاذبه های ونیز بر روی این پل محلی های زیادی را می بینید چون این پل یکی از مهمترین محل های گذر از روی گراند کانال است.

چگونه به پل ریالتو برویم؟

پل ریالتو یکی از معروف ترین پل های شهر است برای همین پیدا کردن آن اصلا کار سختی نیست. کافیست به میدان سن مراکو یکی از مهمترین میدان های ونیز بروید اگر از این میدان به سمت برج ساعت بروید به گراند کانال می رسید. در کنار این کانال پل تماشایی ریالتو کاملا نظرتان را جلب می نماید.

منبع: italyguides.it

منبع: الی گشت
انتشار: 6 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: iranigoogle.ir شناسه مطلب: 588

به "پل ریالتو، قدیمی ترین پلی که بر روی گراند کانال ونیز کشیده شده!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پل ریالتو، قدیمی ترین پلی که بر روی گراند کانال ونیز کشیده شده!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید