پیشرفت 70درصدی مرمت و بازسازی خانه تاریخی سرخه ای تبریز

به گزارش مجله گوگل ایرانی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان شرقی از پیشرفت 70 درصدی مرمت و بازسازی خانه تاریخی سرخه ای تبریز اطلاع داد.

پیشرفت 70درصدی مرمت و بازسازی خانه تاریخی سرخه ای تبریز

جهت دریافت خدمات محوطه سازی ویلاهای کوچک با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان ارائه دهنده بهترین خدمات طراحی و اجرای محوطه سازی و حیاط سازی می‌باشد.

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان شرقی، مرتضی آبدار با اشاره به اهمیت مرمت خانه های تاریخی در راستای حفظ و احیای بافت سنتی تبریز، ادامه داد: تبریز، شهر خانه های تاریخی و به بیان دیگر، ویترین خانه های تاریخی ایران است که به عنوان بهشت خانه های فاخر قجری شهرت دارد.

او در ادامه با بیان اینکه اداره کل استان طی سال های اخیر پیروز به احیا و بازسازی تعداد قابل توجهی از خانه های تاریخی تبریز و استان شده است، به تکمیل بخش عمده ای از مرمت خانه تاریخی سرخه ای نیز اشاره نمود و گفت: مرمت این خانه فاخر، از خردادماه سال 96 شروع و در سال 97 بااعتباری بالغ بر یک میلیارد و 900 میلیون ریال توسط معاونت میراث فرهنگی استان تداوم یافت.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان شرقی اضافه نمود: با توجه به سیاست اداره کل در مورد احیای اماکن تاریخی، این خانه در سال 1398 پس از طی مراحل قانونی به منظور مرمت، احیا و ایجاد کاربری هتل بوتیک به بخش خصوصی واگذارشده است که عملیات اجرایی آن از تیرماه امسال شروع و تا به امروز درمجموع 70 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

او در مورد اقدامات انجام گرفته در آخرین مراحل مرمتی خانه تاریخی سرخه ای گفت: در آخرین اقدامات انجام گرفته مراحلی نظیر قاب بندی دیوارهای جانبی حیاط، اجرای پی سنگی زیر قاب بندی، خاک برداری کف حیاط به ارتفاع 50 سانتی متر، کوبیدن بستر حیاط، اجرای کف سازی با سنگ اسپراخون، اجرای حوض در داخل حیاط، برداشت و طراحی حیاط خانه و... انجام گرفته است.

خانه سرخه ای از خانه های دوره قاجار تبریز است که در دوطبقه ساخته شده و متعلق به میرزامهدی فراش باشی داماد مظفرالدین شاه بوده است. این اثر در تاریخ 19 مرداد 1379 با شماره ثبت 2779 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

منبع: میراث آریا
انتشار: 29 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: iranigoogle.ir شناسه مطلب: 724

به "پیشرفت 70درصدی مرمت و بازسازی خانه تاریخی سرخه ای تبریز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیشرفت 70درصدی مرمت و بازسازی خانه تاریخی سرخه ای تبریز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید