آشنایی با چشمه مرتضی علی

به گزارش مجله گوگل ایرانی، تصور کنید که در یک رودخانه کوچک پاهایتان را از هم باز کنید، و در عین حال که پاهایتان در یک جریان آب است، به پای راستتان آب خنک برخورد کند و به پای چپتان آب گرم! اینجا چشمه مرتضی علی (ع) است، اعجابی در دل عجیب ترین کویر ایران، پدیده ای نادر در طبس!

آشنایی با چشمه مرتضی علی

چشمه آب گرم مرتضی علی و طاق شاه عباسی از جمله منطقه ها نمونه گردشگری استان خراسان جنوبی و از جاذبه های گردشگری کشورمان به حساب می آیند. این چشمه در مسیر گردشگری روستای خرو و در فاصله ‪ 27‬ کیلومتری شهر طبس واقع شده است.

وجود این چشمه جوشان با دو نوع آب سرد و گرم کنار هم در دل کویر ایران زمین انسان را به تفکری عمیق وا می دارد. پس از گذر نمودن از شهر طبس برای رسیدن به این چشمه حدود 5 کیلومتر مسیر را باید به صورت پیاده طی کرد که عمدتا از آب عبور می نمایند.

این چشمه مبدا آبی اغلب مزارع و تامین آب باغات طبس می باشد که به وسیله نهر آبی به این شهر منتقل می گردد.

در طول مسیر چشمه آب گرم مرتضی علی، دیواره های بلند دره مانندی در دو طرف خود نمایی می نماید و روی این دیواره ها حفره هایی است که به نظر می رسد با نظم خاصی بنا شده اند. پس از حدود ‪ 10‬دقیقه پیاده روی به منطقه ای می رسیم که چشمه های متعدد آب بویژه چند چشمه آب گرم و سرد قرار گرفته است و بزرگترین آنها از درون حفره ای نشات می گیرد که به حمام مرتضی علی معروف شده است.

چشمه آب گرم مرتضی علی طبس از منطقه ها طبیعی است که با داشتن چشمه های آب درمانی به لحاظ گردشگر درمانی مورد توجه ویژه است. گردشگران داخلی و خارجی از این منطقه ها که طبیعت زیبایی نیز دارد استقبال می نمایند.

آب گرم چشمه از دیواره سمت راست به داخل رودخانه می ریزد و همین، اختلاف دمایی را در چشمه ایجاد می نماید که گاهی به 10درجه هم می رسد.

غلظت بیشتر آب گرم و تفاوت ساختاری آن با آب سرد جاری در کف رودخانه باعث می گردد که این آب ها تا مسافت حدود 300 متری بستر رودخانه هم پیش بروند، در حالی که به طور کامل با هم مخلوط نشده اند و در بستر رودخانه قابل تفکیک هستند.

به این ترتیب در یک طرف رودخانه آب سرد و در طرف دیگر آب گرم جریان دارد و می توان یک پا را در طرف گرم رودخانه فرو برد و پای دیگر را در طرف سرد رودخانه. پدیده نادری که شاید در هیچ نقطه دیگر کشور فرصت تجربه آن را نداشته باشید!

اگر گذارتان به چشمه آبگرم مرتضی علی افتاد و توانستید دل از حمام معدنی آن بکنید، کمی بالاتر دره محصور و تنگی را می بینید به نام دره سد نهرین که شاید تماشای آن یکی از تماشای ترین تجربه های سفرتان باشد.

خیلی ها معتقدند این دره باریک، شباهت زیادی با تنگه واشی تهران دارد. اگر باز هم مسیر را ادامه دهید، به طاق یا سد شاه عباسی خواهید رسید که از آثار تاریخی دوران صفویه محسوب می گردد.

سنگ نگاره های این طاق را که نگاه کنید، نقش بزکوهی، نماد درخواست فراوانی آب، زایندگی و فراوانی نعمت را می بینید که بر گوشه گوشه آن ترسیم شده اند. اینها نمادی از فرشتگانی هستند که برای نگهبانی آب، افزایش و فراوانی نعمت بر دیواره های طاق حک شده اند.

برای تماشا این پدیده ی نادر، می توانید با تور طبس تا کال جنیخبرنگاران همسفر باشید.

گردآوری و تنظیم: تحریریه خبرنگاران

لطفا در نشر دانسته های خود کوشا باشید.

برداشت و استفاده غیرتجاری از مطالب این وب سایت، حتی بدون ذکر منبع آزاد است.

منبع: دالاهو
انتشار: 2 دی 1401 بروزرسانی: 2 دی 1401 گردآورنده: iranigoogle.ir شناسه مطلب: 2142

به "آشنایی با چشمه مرتضی علی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با چشمه مرتضی علی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید