معرفی کامل جاذبه های نیشابور

به گزارش مجله گوگل ایرانی، جاذبه های نیشابور

در جهت جاده ای بین تهران به مشهد، می بایست از یکی از شهرهای تاریخ ساز ایران عبور کنید. نیشابور به عنوان یکی از شهرهای مطرح ایران که اندیشمندان، شاعران، عارفان و حتی تاریخ نویسان بسیاری را به فرهنگ و ادب ایرانی تقدیم کرده، در این جهت واقع شده است. اما اگر به نیشابور رسیدید، به کجا بروید؟ نیشابور چه جاذبه هایی دارد؟ در کدام مکان های نیشابور می توانید به زیارت بروید؟ در میان جاذبه های نیشابور کدام یک را بهتر است برای اتراق نوروزی انتخاب کنید؟ جواب سوال هایی از این دست را در مجله خبرنگاران و اینجا پیدا خواهید نمود. اگر به نیشابور رفتید، می توانید به دیدن جاذبه های بسیاری بروید. جاذبه هایی که هرچند از جنس جاذبه های شهرهای بزرگی مانند تهران یا مشهد نیست اما ارتباط شما را با طبیعت بیشتر می نماید. شما را به دنیای شاعرانی چون عطار و خیام نزدیک می نماید. در ادامه تمام جاذبه های نیشابور را خواهید دید.

معرفی کامل جاذبه های نیشابور

جاذبه های فرهنگی نیشابور | جاذبه های طبیعت گردی نیشابور

مسجد جامع نیشابور

مسجد نیشابور با آجرکاری های زیبای دوره تیموریان، یکی دیگر از جاذبه های نیشابور است که علاقه مندان به معماری را به خود جلب می کند. اگر در سفر به مشهد قبل از ظهر به نیشابور رسیدید، پیشنهاد می دهیم که به دیدن مسجد جامع نیشابور در خیابان امام نیشابور بروید. مسجد جامع نیشابور، جزو مساجد چهار ایوانی ایران است که سه ورودی دارد. از نکات جالب این مسجد، نبود مناره و گنبد در آن است. مسجد جامع نیشابور هم، در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. دو سنگ نوشته زیبا در این بنا دیده می گردد. کتیبه سردر ورودی آن، مربوط به دوره تیموریان است.

بازار سرپوش نیشابور، قدیمی ترین بازار نیشابور

بازار قدیمی نیشابور یکی از جاذبه های نیشابور است که همچنان رونق خود را حفظ نموده و به دلیل سرپوشیده بودنش، چنین نامی بر آن نهاده اند. قدمت این بازار به دوران پهلوی می رسد و در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. در انتهای این بازار، می توانید به بازاری بسیار جذاب با نام بازار محلوج فروش ها برسید. محلوج به معنی پنبه بوده و در این بازار، پنبه فروشان در زمانی که جاده ابریشم رونق داشت، بسیار فعال بودند.

آرامگاه عطار

آرامگاه عطار در کنار آرامگاه کمال الملک قرار گرفته و پارکی زیبا محوطه آن را تشکیل می دهد. عطار نیشابوری یکی از عرفا و شاعران نیشابوری است که در قرن هفتم هجری قمری می زیسته و کتاب هایی مانند منطق الطیر و تذکره الاولیای از شاهکارهای ادبیات فارسی متعلق به او هستند. بنای این آرامگاه متعلق به دوره تیموریان بوده که در منطقه قدیمی شادیاخ نیشابور قرار گرفته است. آرامگاه عطار به همراه باغ زیبایش یکی از جاذبه های نیشابور است که حس و حالی آرام و عرفانی را به گردشگران می دهد. آرامگاه پرویز مشکاتیان هم در نزدیکی باغ عطار واقع شده است.

آرامگاه کمال الملک

مقبره یکی از بزرگترین نقاشان ایران نیز یکی از جاذبه های نیشابور است که عاشقان به خود را به سمت خود می کشاند. خوشبختانه این آرامگاه در نزدیکی دیگر جاذبه های مشهور نیشابور واقع شده و دسترسی گردشگران به آن بسیار آسان است. پس از دیدن آرامگاه عطار و خیام می توانید با کمی پیاده روی خود را به آرامگاه کمال الملک برسانید. ساره این آرامگاه نیز، توسط هنرمند معمار ایران، هوشنگ سیحون طراحی شده و در نگاه اول، بسیار به بنای آرامگاه عطار شباهت دارد. بنای آرامگاه در نهایت در سال 1342 رونمایی شد و در باغی زیبا برای بازدید علاقه مندان و گردشگران نیشابور قرار گرفت. سال این آرامگاه حدود 2 سال طول کشیده است.

افلاک نمای خیام

از جاذبه های نیشابور که می توانست روزی تبدیل به یکی از جاذبه های مطرح در ایران گردد، افلاک نمای خیام است. این بنا در نزدیکی آرامگاه خیام و محل زندگی او بوده است. در نتیجه پس از بازدید از مغازه های فیروزه فروشی می توانید به دیدن آن هم بروید. هر چند که این بنا هنوز افتتاح نشده است، اما پروژه آن بنا بوده که بزرگترین بنای افلاک نمای خاورمیانه باشد.

آرامگاه خیام

هر مسافری که به نیشابور وارد می گردد، در همان ابتدا می تواند تابلوهای راهنما به سمت آرامگاه عطار و آرامگاه خیام نیشابوری را ببیند. این تابلوها شما را به سمت یکی از زیباترین باغ ها در نیشابور هدایت می کند. جدای از رباعیات خیام که جای تعمل دارد، این شخصیت تاریخی ریاضی دانی معروف بوده که در سراسر جهان با تقویم جلالی و مثلث خیام-پاسکال شناخته شده است. این منجم نه تنها به ستاره شناسی مشهور بوده بلکه در عرصه ریاضی نیز بسیار قهار بوده است. هوشنگ سیحون در ساخت آرامگاه این شاعر قرن پنجم، سعی نموده تا تمام خصوصیات و ویژگی های خیام را در آرامگاه به نمایش بگذارد.

به همین دلیل، بنای این آرامگاه جزو یکی از زیباترین آرامگاه های ایران محسوب می گردد که در سال 1342 از آن رونمایی شد.

این آرامگاه در باغی در جنوب شرقی نیشابور واقع شده و امامزاده و مسجد محمد محروق هم در نزدیکی آن قرار گرفته است. در محوطه موزه تخصصی خیام و کتابخانه ای به همین نام نیز وجود دارد که می توانید از آن ها دیدن کنید.

قلعه لک لک آشیان

همانند بسیاری از شهرهای ایران، در میان جاذبه های نیشابور نام قلعه هم به گوشتان خواهد رسید. قلعه لک لک آشیان از آن دست قلعه هایی است که تنها ویرانه ای از آن باقی مانده و به دوران قاجاریه بر می گردد. این قلعه در فهرست ملی ایران به عنوان اثری تاریخی به ثبت رسیده و اگر به قلعه و بناهای تاریخی علاقه دارید، می توانید در روستای لک لک آشیان در جنوب شرقی نیشابور به دیدن آن بروید. از شهر نیشابور تا این روستا تنها 20 دقیقه رانندگی دارد.

دهکده چوبی نیشابور

این مکان در واقع در ابتدا زمینی شخصی متعلق به فردی به نام مهندس مجتهدی بود. مهندس مجتهدی زمانی که پس از سال ها دوری وارد روستای آب و اجدادی اش شد، تصمیم به ساختن این دهکده نمود. او دختان میوه بسیاری کاشت و بعدها از چوب درختان باغ خود خانه هایی چوبی را در ملک شخصی خود ساخت. اولین مسجد چوبی ایران را هم اکنون می توانید در این دهکده چوبی ببینید. در ساخت مناره های این مسجد مهندسی بسیار منحصر به فردی به کار رفته است تا نیروهای گرانشی و لرزش مناره ها را به دلیل وزش باد مهار نماید. همچنین تهویه هوا درون مسجد به خوبی انجام می گردد.

از دیگر خانه های چوبی که در این یکی از جاذبه های نیشابور خواهید دید، یک کتابخانه دو طبقه ای، رستوران، نانوایی، غرفه و دو فروشگاه چوبی که می توانید از آن ها صنایع دستی نیشابور را خریداری کنید. اصطبل دهکده که در آن دو اسب که متعلق به خانواده مجتهدی هستند نگهداری می شوند. آلاچیق هایی برای نشستن گردشگران در ابتدای راستا منتهی به مسجد واقع شده است که به شما اجازه می دهد به راحتی در محوطه به پیک نیک بروید.

خانه زیبا و تمام چوبی مهندس مجتهدی نیز در همین دهکده وجود دارد. کاشت درختان زیبایی در کل محوطه آن دیده می گردد. این مجموعه بسیار زیبا نه تنها شما را به یاد شهرهای کانادا با کلبه ها و خانه های چوبی می اندازد بلکه تعجب شما را در ظرافت و معماری بر می انگیزاند. هزینه ورودی مجموعه، 2000 تومان است و در جلوی درب ورودی جای پارک ماشین وجود دارد.

آرامگاه بی بی شطیطه و زیارتگاه بانو پسنده

بی بی شطیطه از زنان فاضل و ادیب نیشابوری در قرن دوم هجری قمری بود که برایش آرامگاه بی بی شطیطه را ساخته اند. بنای این آرامگاه به خاطر کاشی کاری، آینه کاری و گنبد زیبایش بسیرا چشم نواز است. این بنا دو کتیبه کاشی کاری در دو طرف ورودی اصلی خود دارد. در کنار این آرامگاه، بنای با ارزش تاریخی دیگری به نام زیارتگاه بانو پسنده قرار گرفته است. گفته می گردد که امام رضا (ع) در منزل او اجلال نموده اند. نویسندگان و بهترین خوشنویسان نیشابور در زمان امام زمان در نزدیکی این دو مکان گرد هم آمدند و حدیث مشهور سلسله الذهب را نوشته اند.

رباط شاه عباسی

کاروانسرای نیشابور یا رباط شاه عباسی یکی از بناهای تاریخی و بازسازی شده در جهانی امروز است که تاریخ ساختش به دوره شاه عباس صفوی باز می گردد. این کاروانسرا، هم اکنون به موزه مردم شناسی نیشابور تبدیل شده و حیاطی چمن کاری شده و نیمکت هایی برای نشستن دارد. این بنا، در دوره قاجاریه کاربرد دیگری پیدا نمود و از آن به عنوان نوانخانه و محل نگهداری ایتام و مستمندان استفاده شد. دوره پهلوی باز هم کاربری بنا عوض شد و پادگان نظامی ژاندارمری نیشابور شد.

در دوره بعد از انقلاب، مدتی جهاد سازندگی، این بنا را در دست داشت تا اینکه در سال 1367 دوباره بازسازی آن شروع شد. اگر علاقه مند به صنایع دستی نیشابور هستید، می توانید در این موزه از غرفه های فروش صنایع دستی خرید کنید. برای آشنایی بیشتر به مطلب کاروانسرای شاه عباسی نیشابور، بنایی تاریخی از دوره صفوی مراجعه کنید.

گنبدهای آجری شه میر

از عجیب ترین و زیباترین گنبدها در ایران با معماری بی نهایت عالی در فرایند رشد گنبدسازی است. به گنبد های آجری شه میر، مهرآباد، مهرآوا و شادمهر می گویند. بزرگترین گنبد این مجموعه بنایی متعلق به دوره سلجوقی است و به نظر می رسد که آرامگاهی شخصی بوده است. بنای دوم مربوط به دوره ایلخانی است. نام مهر در نام این بنا حکایت از قدمت این بنا بوده و شاید با آتشکده آذربرزین مهر سبزوار مرتبط بوده باشد.

یکی از جالب ترین موضوعاتی که درباره گنبدهای آجری شه میر توسط مردم محلی گفته می گردد، افسانه ای است که راجع آن می گویند. مردم محلی بر این باورند که در زیر گندب آجری شه میر، راهرویی طولانی (حدود 20 کیلومتر) و قطور وجود دارد که این بنا را به قدمگاه نیشابور متصل می کند. دری سنگی و بزرگ داشته است و در گذشته پادشاه به همراه نیروهای نظامی اش می توانسته از این راستا، از دشمنان خود فرار کند.

باغ و عمارت امین الاسلامی

با دیدن نمای ورودی این باغ و عمارت، به راحتی می توانید حدس بزنید که با بنایی معاصر، مربوط به دوره پهلوی روبرو هستید. این بنا در خیابان امام و روبروی باغ ملی واقع شده است که می توانید در ایام نوروزی به دیدن آن بروید. در دروه پهلوی دوم، این خانه برای یکی از خان های نیشابور به نام ابوالحسن امین الاسلامی ساخته شد. باغ بسیار زیبایی در کنار این عمارت واقع شده است. نما این بنا را حتی از بیرون باغ هم می توانید ببینید.

داستان جالبی نیز پیرامون ایت بنا وجود دارد. گفته می گردد که جنازه صاحب این بنا، پس از مرگ به مدت 3 روز در این عمارت باقی مانده بود و هیچ کس از این موضوع اطلاع نداشت. تا اینکه مردم پس از گذشت 3 روز متوجه مرگ صاحب عمارت شدند.

شادیاخ نیشابور، منطقه باستانی

شادیاخ شهری باستانی در نیشابور است که تاریخ رونق آن به اوایل سده سوم تا 669 هجری می رسد. این شهر به سبب زلزله نابود شد و در نهایت در کشفیات باستان شناسی سال 1379 از دل خاک بیرون آمد. از این شهر، اسکلت هایی با قدمت 550 ساله کشف شد که تاریخ نابودی شهر را به قبل از حمله مغول ها بر می گرداند.

اگر بر روی لینک منطقه باستانی شادیاخ، محلی اسرار آمیز با قدمتی هزاران ساله در نیشابور کلیک کنید، می توانید اطلاعات بیشتری از این شهر باستانی بخوانید.

جاذبه های طبیعت گردی در نیشابور

نیشابور از جمله شهرهای کویری ایران است که بیشتر جاذبه های خود را در دل روستاها و مناطق ییلاقی اش پنهان نموده است. در نتیجه بیشتر جاذبه های نیشابور جزو جاذبه های طبیعت گردی آن است. در ادامه به شما جاذبه های طبیعت گردی نیشابور و مناطق ییلاقی آن را معرفی می کنیم. به شما پیشنهاد می دهیم که برنامه ریزی سفرهای خود را به هر یک از این مناطق به گونه ای انجام دهید که حداقل نصف روز را در آنجا بگذرانید.

باغرود، نامی آشنا برای تمام محصلان خراسان رضوی

منطقه ییلاقی و سر سبز مملو از باغ های درختان میوه و رودی خروشان در میان جاذبه های نیشابور است. از اهمیت این منطقه ییلاقی، باید اینطور گفت که بسیاری از اردوهای مدارس (حتی از شهرهای اطراف) برای این منطقه اجرا می گردد. درختان میوه مانند سیب، گیلاس، آلبالو و گردو در باغرود بسیار است. منطقه کمپینگ باغرود با امکانات ویژه تفریحی و اتراقی می تواند تمام نیازهای سفرهای کمپینگی و اتراقی شما را فراهم آورد. در این قسمت سرویس های بهداشتی، آلاچیق ها و سکوهایی برای نشستن خانواده های بازدید کننده در نظر گرفته شده است. سد خاکی باغرود نیز، یکی دیگر از مکان های تفریحی نیشابور است.

دره هفت غار

هفت غار یکی از جاذبه های طبیعی در این شهر است. اگر اهل پیاده روی و کوهپیمایی هستید، پیشنهاد می دهیم که به دیدن دره هفت غار بروید. برای رسیدن به این جاذبه، می بایستی خود را ابتدا به باغرود برسانید. اگر بر روی دره هفت غار، جایی خوش آب و هوا برای طبیعت گردی در نیشابور کلیک کنید، می توانید اطلاعات کامل و جامع تری از این جاذبه نیشابور به دست آورید. متاسفانه از هفت غاری که در این منطقه وجود دارد، هم اکنون تنها 3 غار باقی مانده است. باقی 4 غار آن، به دلیل ریزش بر اثر زلزله، مسدود شده است. در بالای هفت غار اگر راستا دو ساعته ای را بپیمایید، به چشمه ای زیبا برای اتراق می رسید. رهبران سربداران، در این غارها، روزگارانی به سر می بردند.

روستای دیزباد

روستای دیزباد بالا و دیز باد پایین را می توانید جزو جاذبه های نیشابور بدانید. با اینحال در میان این دو روستا، روستای دیزباد بالا (دیزباد علیا) است. مردم این روستا نه تنها مهربان بوده، بلکه از گردشگران بسیار استقبال می کنند. از خوبی های این روستا، توجه ویژه مردم آن به مسائل محیط زیستی و طبیعت پیرامونشان است.

حتی بسیاری از پیرزن ها و پیرمردهای روستا را می توانید پیدا کنید که همچنان مشغول کار و فعالیت هستند. (خصوصیتی که در تمام مردان و زنان روستایی دیده می گردد). این روستا جزو روستاهای پلکانی در اطراف نیشابور است. اگر به دنبال اطلاعات بیشتر از این روستا هستید، می توانید بر روی لینک دیزباد، روستایی پلکانی در نیشابور کلیک کنید. یکی از زیباترین مراسم های اسماعیلیه هر ساله در این روستا برگزار می گردد که بسیار دیدنی است.

شهر و آبشار بار

روستای ییلاقی آبشار بار به همراه آبشار های کم ارتفاع و کوچ اما پهنی که دارد، یکی از جاذبه های نیشابور است. این منطقه تفریحی در میان رشته کوه های بینالود قرار گرفته است. گفته می گردد که تمام اهالی این روستا، سید و از اهالی اهل بیت هستند. آبشار های فوق العاده و باغ های گردو و … جزو جاذبه های روستای آبشار بار است. تورهای طبیعت گردی بسیاری برای دیدن این آبشارها در برگزار می گردد.

روستا و منطقه ییلاقی بوژان

در حقیقت بسیاری از روستاهای کوهپایه ای نیشابور، به صورت پلکانی ساخته شده و می توانید آن ها را در میان درختان سرسبز باغ ها و مزارع ببینید. در میان جاذبه های نیشابور و روستاهای ییلاقی آن، باید حتما به سراغ بوژان رفت. از بوژان، ماسوله رنگارنگ نیشابور حتما دیدن کنید. اگر در راستا جاده نیشابور بهمشهد حرکت کنید، به تابلوی فرعی بوژان خواهید رسید. پس از طی جاده فرعی به این روستای کوهپایه ای و پلکانی خواهید رسید.

غار سرنی

اگر به غار نوردی علاقه مند هستید، به شما بزرگترین غار آبی خراسان بزرگ را معرفی می کنیم. غار آبی سرنی از جاذبه های نیشابور است که به دلیل وجود حوضچه ها آب، تنها می توانید از ابتدای غار دیدن کنید. این غار در 50 کیلومتری شمال غربی نیشابور قرار گرفته است. کار اکتشاف این غار، تا 216 متر توسط کوهنوردان صورت گرفت و در نهایت غواصان حوضچه انتهایی غار را کاوش نمودند. پس از آن، غار سرنی را بزرگترین غار آبی خراسان نام نهادند. این غار خفاش دارد. درخت جوزی که در راستا بازدید از این غار واقع شده است، هم از جاذبه های راستا غار سرنی است.

برای اطلاعات بیشتر راجع به هر یک از جاذبه های نیشابور می توانید یا به سایت خبرنگاران مراجعه کنید یا اینکه وارد سایت میراث فرهنگی نیشابور به آدرس neyshaboor.razavichto.ir بروید.

منبع: الی گشت
انتشار: 24 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: iranigoogle.ir شناسه مطلب: 942

به "معرفی کامل جاذبه های نیشابور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی کامل جاذبه های نیشابور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید