اسکن 10 میلیون ستاره به امید یافتن حیاتی تازه ، نشانه ای از فرازمینی ها نیست

به گزارش مجله گوگل ایرانی، دانشمندان با کمک یک تلسکوپ رادیویی نزدیک به 10 میلیون ستاره را برای یافتن فرازمینی ها رصد کردند، اما هیچ رد پایی از آن ها به دست نیاوردند.

اسکن 10 میلیون ستاره به امید یافتن حیاتی تازه ، نشانه ای از فرازمینی ها نیست

به گزارش خبرنگار فناوری خبرنگاران، دانشمندان سال هاست که در جست وجوی شواهدی از حیات احتمالی فراتر از منظومه شمسی هستند و برای این کار به دنبال علائم فنی مانند سیگنال های ارتباطی هستند که ممکن است سرچشمه آن ها موجودات بیگانه هوشمند باشد.

آن ها با استفاده از تلکسوپ آرایه میدان وسیع مورچیسون در استرالیای غربی، به پایش امواج رادیویی با فرکانس پایین -فرکانس های مشابه تا امواج رادیویی FM- از صورت فلکی بادبان (Vela) بودند. بادبان یک پیکر آسمانی جنوبی است و مجاور صور فلکی تلمبه، قطب نما، کشتیدم، شاه تخته و قنطورس است. در واقع این صورت فلکی بخشی از چهار صورت فلکی است که یک کشتی را می سازند و این صورت فلکی بادبان این کشتی است.

گفتنی است که یافته های این دانشمندان در نشریه انجمن نجوم استرالیا منتشر شده است. چنوآ ترمبلی، فیزیکدان علوم فضایی آژانس علمی ملی استرالیا از سازمان تحقیقات علمی و صنعتی مشترک المنافع، در این مورد می گوید: جای تعجب نیست که ما چیزی پیدا نکردیم. هنوز هم بسیاری از متغیر های ناشناخته در خارج از منظومه شمسی وجود دارد که ما از آن ها بی خبریم.

وی می افزاید: جست وجوی حیات در خارج از منظومه شمسی چالش بزرگ ما به شمار می رود. ما هنوز نمی دانیم که چه زمانی، چگونه و در کجا و چه نوع سیگنالی دریافت کنیم تا نشانه ای از این باشد که در کهکشان تنها نیستیم.

به گفته استیون تینگای، متخصص اخترفیزیک از دانشگاه کرتین در استرالیا و مرکز بین المللی تحقیقات ستاره شناسی رادیویی، در حالی که این جست وجو 100 برابر عمیق تر و گسترده تر از رصد های هر زمان دیگری بوده، از لحاظ کیهانی ستاره های زیادی مورد تحقیق قرار نگرفته اند.

تینگای می گوید: شاید به نظر 10 میلیون ستاره زیاد باشد، ولی ارزیابی ما این است که حدود 100 میلیارد ستاره در کهکشان راه شیری وجود دارد و بنابراین ما فقط یک هزارم کهکشان را بررسی کرده ایم. مثل این است که در اقیانوس ها فقط 30 ماهی زندگی می کنند و ما سعی کردیم که منطقه ای به اندازه یک استخر خانه را به دنبال آن ماهی ها بگردیم. پس احتمال یافتن یکی از آن ماهی ها خیلی کم است.

با این حال تلسکوپ آرایه ای میدان وسیع مورچیسون پیش درآمدی برای تلسکوپ دیگری باشد. دانشمندان قصد دارند در آینده با تلسکوپ آرایه کیلومتر مربعی نشانه ها را برای یافتن فرازمینی ها جست وجو کنند. آرایه کیلومتر مربعی با نام اختصاری SKA پروژه ای شامل چندین رادیو تلسکوپ است که قرار است در استرالیا و آفریقای جنوبی ساخته شود. مجموع مساحت این پروژه در زمان تکمیل آن حدود یک کیلومتر مربع خواهد بود. این آرایه در فرکانس های گسترده ای کار خواهد کرد و حساسیت آن 50 برابر هر رادیوتلسکوپ دیگر در دنیاست. این مجموعه به ماشین های پردازش و محاسبه گر بسیار قوی نیاز دارد و به پایش آسمان با سرعت 10 برابر بیشتر نسبت به پیش از خود خواهد بود.

تینگای می گوید: آنچه که در اینجا مهم است، بهبود و پیشرفت مداوم تکنیک ها و پایش عمیق تر و گسترده تر کهکشان است. همیشه این احتمال وجود دارد که مشاهدات بعدی همان چیزی باشد که به دنبالش بودیم؛ حتی در شرایطی که انتظار هیچ چیزی را نداشته باشیم. علم همیشه ما را شگفت زده می کند، پس مهم این است که که باز هم جست وجو کنیم.

منبع: خبرگزاری دانشجو