تخت روانچی: آمریکا مانع اصلی صلح در غرب آسیا است، سنگ اندازی آمریکا جلوی وام 5 میلیارد دلاری ایران

به گزارش مجله گوگل ایرانی، نماینده ایران در سازمان ملل، در مصاحبه با یک پایگاه خبری آسیایی، درباره مسائل مختلفی از جمله لزوم عقب نشینی آمریکا از منطقه، تداوم تحریم ها علیه ایران، سنجش موفقیت اینستکس و ممانعت واشنگتن از وام 5 میلیارد دلاری ایران صحبت کرد.

تخت روانچی: آمریکا مانع اصلی صلح در غرب آسیا است، سنگ اندازی آمریکا جلوی وام 5 میلیارد دلاری ایران

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، مجید تخت روانچی نماینده جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد با بیان اینکه ایران آماده است تا روابط را با تمام کشورهای همسایه بهبود بخشد، گفت آمریکا اما مانع اصلی در راستا حصول صلح در غرب آسیا است.

تخت روانچی در مصاحبه با وبگاه آسیا تایمز، درباره پاسخ ایران به درخواست آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل برای برقراری آتش بس دنیای به دلیل شیوع ویروس کووید19، شرح داد: [این درخواست] باید از سوی جامعه دنیای جدی گرفته شود زیرا می تواند نقش مهمی در مبارزه با ویروس کرونا ایفا نماید که به شکل یک پاندمی در حال اثر گذاشتن بر سراسر دنیا است.

علاوه بر درخواست دبیر کل برای آتش بس دنیای، او و تعدادی از مقامات ارشد سازمان ملل، دولت ها، نمایندگان مجلس ها از جمله در آمریکا و سازمان های غیر دولتی خواهان برطرف تحریم ها شده اند تا کشورهای متأثر از ویروس کرونا بتوانند بهتر با آن مبارزه نمایند.

تحریم ها علیه ایران، مانع شکست کرونا

وی درباره لزوم برطرف تحریم ها در زمان شیوع ویروس کرونا گفت: ایران یکی از کشورهایی است که به سختی از کووید19 صدمه دیده است. تداوم تحریم های یک جانبه غیرقانونی و غیرانسانی آمریکا علیه ایران، کوشش های ما برای شکست دادن این تهدید را تضعیف می نماید.

متاسفانه آمریکا اعتنایی به درخواست جامعه بین المللی برای لغو تحریم ها نمی نماید و بار دیگر خصومت خود با مردم ایران را، که به سختی برای مبارزه با این ویروس کوشش می نمایند، نشان داده است. به نظر می رسد آمریکا وخامت مشکل را درک ننموده است.

نماینده ایران در سازمان ملل با بیان اینکه ویروس کووید19 مرز نمی شناسد و هیچ کشوری از تهدیدات آن در امان نیست، گفت: ما (تمام دنیا) یا برنده می شویم یا با هم می بازیم. بیماری های همه گیر را نمی توان مهار کرد مگر اینکه تمام ظرفیت ها در سطح بین المللی به کار گرفته شده و برنامه جامع و قاطعی برای شکست این پاندمی توسط تمام کشورها اجرا شود. به همین دلیل، منابع مورد احتیاج تمام کشورهایی که از این ویروس متأثر شده اند، باید در اختیار آنها باشد.

تخت روانچی در پاسخ به این سوال که آیا ایران آماده توقف تنش ها با آمریکا و متحدانش در غرب آسیا است، توضیح داد: بسیاری از مشکل ها در منطقه ما، ریشه در حضور نظامی آمریکا در این منطقه دارد. به علاوه، خروج یک جانبه [دونالد] ترامپ [رئیس جمهور آمریکا] از توافق هسته ای ایران، تنش را در منطقه دامن زد. ما مسئول شرایط پرتنش کنونی نیستیم. آمریکا از هزاران مایل آن طرف تر به خلیج فارس آمده است.

آنها میلیاردها دلار تسلیحات مرگبار به بعضی کشورها در این منطقه می فروشند. آنها هر کاری می نمایند تا اختلاف را بین کشورهای منطقه رواج دهند. بهترین چیزی که می تواند در منطقه رخ دهد، عقب نشینی آمریکا از این بخش حساس در دنیا است. این امر به صراحتاً از سوی مجلس عراق خواسته شده و این موضع بین مردم تمام منطقه مشترک است.

خروج آمریکا از منطقه، بهترین راه حل مسائل

وی با بیان اینکه آمریکا هیچ علاقه ای به ارتقای روابط ایران و همسایگانش ندارد، شرح داد: ما همیشه گفته ایم که می خواهیم با همسایگان مان در صلح زندگی کنیم. ما خواهان بهترین روابط با آنها هستیم. سال گذشته رئیس جمهور روحانی طرحی را برای ایجاد تمهیدات امنیتی منطقه ای در خلیج فارس ارائه کرد که نام آن طرح صلح هرمز بود. ما باور داریم که به وسیله جذب به جای دفع، همکاری به جای رقابت، حسن همسایگی به جای دخالت در امور یکدیگر و تنش زدایی به جای تنش زایی، کشورهای منطقه می توانند منطقه ای بهتر و امن تر بسازند.

خبرنگار آسیا تایمز سپس از روانچی پرسید اثرات همه گیری ویروس کرونا بر ایران و اولویت های سیاست خارجی اش چیست و او اینگونه پاسخ داد: شکی نیست که این همه گیری، دنیا را تغییر داده است. در کنا سختی هایی که به تعداد زیادی از کشورها وارد نموده، مخصوصا جان های ارزشمندی که به تبع آن از بین فته، اقتصاد دنیا آسیب بدی دیده است.

ایران نیز استثنا نیست. ما به سختی از این همه گیری ضربه خوردیم و مُجدانه کوشش می کنیم آن را مهار نموده و به زودی شکست دهیم. ما یکی از بهترین کادرهای درمان در دنیا را داریم که با سخت کوشی کوشش می نمایند به بیماران در سراسر ایران یاری نمایند. آنها کار بزرگی در نجات دادن جان مردم انجام دادند و این در حالی است که تحریم های غیرانسانی به ایجاد دشواری برای مردم ما، از جمله در حوزه پزشکی، ادامه می دهند.

ممانعت آمریکا از فروش کیت های کره جنوبی به ایران

این دیپلمات ارشد ایرانی با بیان اینکه سیاست خارجی تهران در این روزها، همکاری با کشورهای دیگر جهت نابودی کامل همه گیری ویروس کرونا است، اضافه نمود: تعدادی از کشورها، از جمله بعضی همسایگان ما، و سازمان های بین المللی یاری هایی را به ایران ارائه نموده اند. در همین زمان، آمریکا به اعمال تحریم های غیرقانونی علیه کشور ما ادامه می دهد.

جدیدترین نمونه آن نیز هفته قبل بود که آمریکا کره جنوبی را از فروش کیت های تشخیصی ویروس کرونا به ایران منع کرد. در این برهه زمانی حساس، مردم ایران هرگز فراموش نخواهند کرد چه کسانی به آنها یاری می نمایند و چه کسانی به آنها صدمه می زنند.

سوال دیگر آسیاتایمز مبنی بر شرایط برجام و آینده توافق هسته ای ایران، با این پاسخ تخت روانچی روبرو شد: برجام ثمره مذاکرات فشرده بیش از 12 ساله با تعدادی از کشورها است. برای مدت سه سال و نیم، ایران به تمام تعهداتش در برجام عمل کرد. وقتی در می 2018، آمریکا برخلاف تعهدات بین المللی اش، از توافق هسته ای خارج شد، شرکای اروپایی ما در این توافق از ایران خواستند که چنین کاری ننموده و از توافق خارج نشود.

آنها به ما قول دادند که صدمات وارد شده به ما در نتیجه خروج آمریکا را جبران نمایند. ما درخواست آنها را پذیرفتیم و برای حدود یک سال صبر کنیم تا فقط شاهد این باشیم که وعده هایی که شرکای اروپایی به ما دادند، محقق نشدند. در آن موقع در می 2019، ایران مطابق با بند 26 و 36 برجام عمل نموده و اجرای بخشی از تعهداتش را متوقف کرد. ما صراحتاً تاکید کردیم که به محض اینکه شرکای اروپایی ما به اجرای کامل برجام بازگردند، ایران نیز فوراً گام های خود را به عقب برمی گرداند و به اجرای کامل برجام باز می شود.

موفقیت اینستکس باید سنجیده شود

تخت روانچی درباره سازوکار موسوم به اینستکس نیز شرح داد: اینستکس از زمان خروج آمریکا از برجام، در فرایند فراوری بود و بیش از یک سال طول کشید تا عملیاتی شود. موفقیت آن را هنوز باید سنجید و به توانایی کشورهای اروپایی برای ارائه نقدینگی لازم بستگی دارد. ما همیشه تاکید نموده ایم که حقوق برجامی ما باید به وسیله مکانیسم های موجود محقق شود.

اگر اینستکس بتواند این کار را انجام دهد، ما از آن استقبال می کنیم. اگر دیگر مکانیسم ها هم بتوانند این کار را انجام دهند، فبها المراد. چیزی که مهم است این است که ایران باید از منافع اقتصادی در توافق [هسته ای] بهره مند شود. تا کنون، یکی از موارد تجارت به وسیله اینستکس مسجل شده است. این چیز خوبی است.

وی با تاکید بر لزوم گسترش مقیاس سازوکار اینستکس برای پوشش دادن تبادلات تجاری غیر مرتبط با موارد بشردوستانه و انسانی، خاطر نشان کرد: اینستکس را باید به وسیله پولی که از فروش نفت ایران به اروپا حاصل می شود، تامین اقتصادی کرد یا به وسیله تامین اقتصادی مستقیم توسط کشورهای اروپایی. نفت ایران ذیل تحریم های اروپا نیست. به همین دلیل، اروپا می تواند نفت ایران را برای استفاده فوری یا آینده خریداری کند.

رویکرد اتحادیه اروپا در قبال ایران، از جمله در حوزه تجارت و کسب وکار، مخصوصا در زمانی که سیاست ننگین فشار حداکثری آمریکا در حال سخت تر شدن است، یک عامل تعیین نماینده در آینده روابط طولانی مدت ایران و اروپا است.

آمریکا در کوشش برای ممانعت از وام 5 میلیارد دلاری ایران

آسیاتایمز در خاتمه از روانچی پرسید که آیا به نظر وی صندوق بین المللی پول در برابر آمریکا مقاومت و به ایران یاری می نماید. او نیز پاسخ داد: بسیاری از کشورهایی که تحت تأثیر کووید19 قرار گرفته اند، به یاری های خارجی احتیاج دارند تا با ابعاد مختلف این همه گیری مخصوصا رکود اقتصادی آن مقابله نمایند. بعضی کشورهای آسیب دیده نیز از صندوق بین المللی پول درخواست حمایت اقتصادی نموده اند.

صندوق بین المللی پول روش هایی دارد تا به این درخواست ها رسیدگی کند و یکی از آنها ابزار تامین اقتصادی سریع (RFI) است که برای حمایت اقتصادی فوری به کشورهای احتیاجمند طراحی شده است. ایران از صندوق بین المللی پول خواسته تا به وسیله این مکانیسم، وام 5 میلیارد دلاری دریافت کند، زیرا ما به سختی از این ویروس صدمه دیده ایم و یکی از کشورهای واجد شروط دریافت این حمایت هستیم.

نماینده ایران در سازمان ملل با بیان اینکه آمریکا هرچه در توان دارد را برای به تعویق انداختن تصمیم گیری صندوق بین المللی پول درباره درخواست ایران انجام می دهد، گفت: امیدوارند که اعضای هیأت [تصمیم گیر] صندوق بین المللی را قانع سازد که درخواست ایران را رد نمایند. از نظر ایرانی ها، خصومت آمریکا علیه آنها تعیین است. اکنون اعتبار صندوق بین المللی پول در خطر است. مذاکرات ما با این صندوق هنوز ادامه دارد و امیدواریم آنها به زودی تصمیم درستی را برای ارائه وام به ایران بگیرند.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 28 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: iranigoogle.ir شناسه مطلب: 952

به "تخت روانچی: آمریکا مانع اصلی صلح در غرب آسیا است، سنگ اندازی آمریکا جلوی وام 5 میلیارد دلاری ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تخت روانچی: آمریکا مانع اصلی صلح در غرب آسیا است، سنگ اندازی آمریکا جلوی وام 5 میلیارد دلاری ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید