در دنیا نما ،تا چشم کار می نماید زیبایی است

به گزارش مجله گوگل ایرانی، خبرنگاران : اگر دلتان جایی دنج و آرام می خواهد دور از هیاهوی شهر و زندگی ماشینی پیشنهاد ما دهکده ییلاقی دنیا نما در استان گلستان است.

در دنیا نما ،تا چشم کار می نماید زیبایی است

به گزارش خبرنگاران ، دهکده ییلاقی دنیا نما در مرکز منطقه حفاظت شده دنیا نما واقع شده است و روستایی های منطقه از اواسط بهار تا اوایل پاییز برای چرای گوسفندان و برپایی کندوهای عسل به آنجا می فرایند و در کلبه های چوبی خود سکنی می گزینند.

به علت اینکه از اواخر شهریور تا انتها فروردین، شرایط جوی، ارتفاع و حجم زیاد برف تردد در این محل را غیرممکن می نمایند، مردم بومی چاره ای جز ییلاق و قشلاق ندارند. اغلب خانه های این روستا به صورت کلبه های چوبی است و طبق سنت گذشتگان، حیاط منازل فاقد دیوار است. بیشتر اهالی روستا از مردم شهرستان کردکوی یا روستای کفشگری و سعدآباد هستند و به زبان مازندرانی و کتولی صحبت می نمایند. برای خورد و خوراک روزانه می توانید از اهالی روستا پنیر و ماست محلی تهیه کنید یا از قصابی محل گوشت تازه برای کباب خریداری کنید.

شاید برای بسیاری از گردشگران مقصد سفر، این دهکده باشد؛ اما برخی دیگر ترجیح می دهند، در ارتفاعات محلی مثل شاه پسند و آتشان پیاده روی و جنگل نوردی نمایند یا به قهوه خانه مش صفر و تخت میرزا سر بزنند. این قهوه خانه همچنان محلی برای گپ وگفت روستاییان و کوهنوردانی است که پیاده به سمت دنیا نما حرکت می نمایند. قهوه خانه و تخت میرزا در ارتفاعی پایین تر از دهکده قرار دارند؛ بنابراین اگر محل اتراق شما خانه های روستایی است، برای رسیدن به قهوه خانه و تخت میرزا، باید یک ساعتی به سمت پایین حرکت کنید.

از آثار تاریخی به جا مانده در نزدیکی دهکده دنیا نما می توان به جاده شاه عباسی، شهر باستانی تمیشه، امامزاده روشن آباد، ابراهیم و چهار کوه، دهکده ییلاقی درازنو، پار; جنگلی امام رضا، گورستان قدیمی کمرسرک و… اشاره نمود.

منطقه حفاظت شده دنیا نما که از جاهای دیدنی استان گلستان محسوب می گردد، در جنوب شرقی کردکوی واقع شده است. این منطقه پس از پارک ملی گلستان، وسیع ترین منطقه حفاظت شده استان به شمار می رود و از سال 1352 هجری شمسی زیر نظر سازمان حفاظت محیط زیست اداره می گردد. بعلاوه دنیا نما سالم ترین و بکرترین جنگل های میان بند (جنگل های دامنه کوه) در شمال ایران را دارد. این منطقه جنوبی ترین جنگل انبوه گلستان است که به علت ارتفاعش به عنوان بام استان گلستان نیز شناخته می گردد و در ارتفاعات آن می توان طلوع و غروب خورشید و دریای ابر را به راحتی مشاهده کرد.

منطقه حفاظت شده دنیا نما در 60 کیلومتری شهر کردکوی در استان گلستان واقع شده است و فاصله آن تا گرگان 85 کیلومتر است.

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 31 تیر 1401 بروزرسانی: 31 تیر 1401 گردآورنده: iranigoogle.ir شناسه مطلب: 2060

به "در دنیا نما ،تا چشم کار می نماید زیبایی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "در دنیا نما ،تا چشم کار می نماید زیبایی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید