رشد سبزیجات برگی در کارخانه عمودی با مصرف یک درصدی آب

به گزارش مجله گوگل ایرانی، ساسان علی نیائی فرد مجری طرح کارخانه گیاهی عمودی برای سبزیجات برگی در تبادل نظر با خبرنگاران اظهار کرد: برای کشت سبزیجات برگی معمولا مشکلاتی اعم از احتیاج آبی بالا، فراوری در حواشی شهرهای بزرگ با آبهای نامناسب و فاضلاب، مصرف بیش از حد کود شیمیائی، استعمال شدید انواع سموم آفت­کش و قارچ­کش، باقیمانده مواد شیمیائی (نیترات) و سموم در محصول وجود دارد.

رشد سبزیجات برگی در کارخانه عمودی با مصرف یک درصدی آب

وی با بیان اینکه همچنین محصول نهایی سبزیجات برگی به فراخور زمان از قیمتهای بالایی برخودار است، گفت: اتلاف 50 درصدی محصول در مرحله پس از برداشت، مسائل مربوط به بسته بندی به دلیل وجود کثیفی و میکروب­ها بر روی محصول، مسائل مربوط به عرضه سبزیجات برگی در زمان و مکان مناسب، ریسک بالای ابتلا به بعضی امراض از جمله وبا معضلاتی هستند که فراوری آنها را به صرفه نمی دانیم.

استاد دانشگاه تهران با بیان اینکه به دلیل مسائل فراوان در فراوری سبزیجات گیاهی در صدد برآمدیم تا کارخانه گیاهی را طراحی کنیم، بیان نمود: سبزیجات برگی وقتی در مزرعه کشت داده می شوند احتیاج به آب فراوانی دارند در حالیکه در کارخانه گیاهی میزان آب به یک درصد می رسد.

نیائی فرد با بیان اینکه در کارخانه گیاهی، گیاه در سطح کشت داده نمی گردد، بیان نمود: کشت عمودی گیاه به صورت طبقه ای در یک متر مربع بدون خاک است و مصرف آب آن یک درصد است در پروسه کشت عمودی گیاه این موضوع در نظر گرفته می گردد تا سبزیجات برگی در کمترین سطح رشد نمایند.

وی با بیان اینکه مشکل عدم وجود وسائط نقلیه مناسب و عدم تعادل بین عرضه و تقاضای محصول در زمانهای مختلف سال با کشت سبزیجات برگی در کارخانه گیاهی مرتفع می گردد، بیان نمود: طبق بررسی­های انجام شده با فراوری محصول سبزی برگی (به ویژه کاهو) توسط تکنولوژی کارخانه گیاهی در کلان­شهر ها می توان تمام معضلات مطرح شده در رشد سبزیجات برگی را از بین برد .

وی با اشاره به روشی که در کارخانه گیاهی اجرایی می گردد، گفت: این تکنیک که در ایران به دنبال آن هستیم به جای اینکه در سطح زمین فراوری داشته باشیم فراوری را در حالت عمودی قرار می دهیم و سیستم کشت به صورت طبقاتی خواهد بود.

وی با اشاره به مزایای کشت سبزیجات برگی در کارخانه گیاهی گفت: محصول به صورت سالم پرورش داده می گردد و چون در محیط ایزوله گیاه کشت داده می گردد آفت یا بیماری به گیاه سرایت نمی کند که احتیاج به سمی داشته باشند.

نیائی فرد با بیان اینکه این سیستم در کشورهای شرق آسیا، امریکا و اروپا استفاده می گردد، گفت: چون مصرف آب در این سیستم یک درصد است کاربرد آن می تواند در هر فضایی به صرفه و مفید باشد؛ ریحان، کاهو و ...از جمله سبزیجات برگی هستند که می توانند در این کارخانه کشت داده شوند.

وی تاکید نمود: با توجه به اینکه کاهو، بیشترین سبزی برگی در جهان و ایران است از این رو کارخانه گیاهی عمودی از جمله روش هایی است که می تواند احتیاج خانوار را رفع سازد.

نیائی فرد گفت: فرق این روش با مزرعه این است که پرتی آب در این سیستم نداریم و همه آب مصرفی به گیاه می سد.

وی اضافه کرد: ما توانستیم در یک متر مربع 150 هد کاهو برداشت کردیم؛ به طوریکه در سطح مزرعه در یک مترمربع 10 هد کاهو با مسائل کنونی به فراوری می رسد.

وی اضافه کرد: این طرح به صورت صنعتی به تازگی به نتیجه رسیده و آماده سرمایه گذاری است تا توسعه داده و مسائل کنونی مرتفع گردد.

به گزارش خبرنگاران، این طرح با همکاری دانشمندان روسی، چینی و هلندی به نتیجه رسیده و در این کشورها کم و بیش در حال اجراست.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 31 شهریور 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: iranigoogle.ir شناسه مطلب: 250

به "رشد سبزیجات برگی در کارخانه عمودی با مصرف یک درصدی آب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رشد سبزیجات برگی در کارخانه عمودی با مصرف یک درصدی آب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید