سهم 59 درصدی همسایگان از صادرات ایران

به گزارش مجله گوگل ایرانی، مدیرکل دفتر عربی و آفریقایی سازمان توسعه تجارت ایران بیان کرد: از مجموع کل صادرات کشور 8 میلیارد و 16 میلیون دلار به 15 کشور همسایه اجرا شده است که در میان این گروه از کشورها عراق و امارات در رتبه اول و دوم و کشورهای عمان و کویت و قطر پس از افغانستان، ترکیه، پاکستان، روسیه و آذربایجان در رتبه های هشتم تا دهم و بحرین و عربستان با صادرات سه و صفر میلیون دلاری پس از کشورهای قزاقستان و ترکمنستان در رتبه های 14 و 15 قرار گرفته اند.

سهم 59 درصدی همسایگان از صادرات ایران

فرزاد پیلتن در خصوص صادرات ایران در شش ماهه سال 1399 به ایلنا گفت: بر اساس آمارها صادرات ایران در 6 ماهه سال جاری به 13 میلیارد و 566 میلیون دلار و 46 میلیون و 318 هزار تن رسید که از این میزان صادرات 12 میلیارد و 799 میلیون دلار یعنی حدود 94 درصد از کل صادرات کشور به 20 کشور هدف صادرات اجرا شده است.

او ادامه داد: در میان 20 کشور مذکور، 6 کشور عربی شامل عراق با 2 میلیارد و 971 میلیون دلار (پس از چین) در رتبه 2، امارات با یک میلیارد و 933 میلیون دلار در رتبه 3، عمان با 165 میلیون دلار (پس از افغانستان، ترکیه، پاکستان، هند، اندونزی، روسیه، تایلند و آذربایجان) در رتبه 12، کویت با 73 میلیون دلار (پس از ونزوئلا، ارمنستان، آلمان) در رتبه 16 و قطر با 62 میلیون دلار (پس از سوریه، هنگ کنگ و بالاتر از قزاقستان) در رتبه 19 بازارهای عمده صادراتی ایران قرار داشته اند.

پیلتن توضیح داد: سهم کشورهای عربی از مجموع صادرات به 20 کشور مذکور 5 میلیارد و 348 میلیون دلار بوده است.

مدیرکل دفتر عربی و آفریقایی سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به صادرات ایران به کشورهای همسایه گفت: همچنین طی مدت مذکور از مجموع کل صادرات کشور 8 میلیارد و 16 میلیون دلار به 15 کشور همسایه اجرا شده است که در میان این گروه از کشورها عراق و امارات در رتبه اول و دوم و کشورهای عمان و کویت و قطر پس از افغانستان، ترکیه، پاکستان، روسیه و آذربایجان در رتبه های هشتم تا دهم و بحرین و عربستان با صادرات سه و صفر میلیون دلاری پس از کشورهای قزاقستان و ترکمنستان در رتبه های 14 و 15 قرار گرفته اند.

پیلتن ادامه داد: همچنین در حوزه واردات نیز طی مدت مذکور 16 میلیارد و 783 میلیون دلار به میزان 16 میلیون و 524 هزار تن کالا وارد کشور شده است.

او گفت: از کل میزان واردات مذکور 15 میلیارد و 644 میلیون دلار آن متعلق به 20 کشور هدف عمده واردات کشور بوده است که در جمع 20 کشور هدف فوق، کشورهای عربی شامل امارات با 3 میلیارد و 961 میلیون دلار (پس از چین) در رتبه دوم و عمان با 200 میلیون دلار (پس از ترکیه، هند، آلمان، روسیه، انگلیس، هلند، ایتالیا، کره جنوبی، سوئیس و سنگاپور) در رتبه سیزدهم و (بالاتر از برزیل، فرانسه، مالزی، اتریش، اسپانیا، پاکستان و دانمارک) قرار گرفته است.

این مسئول یادآور شد: در گروه 15 کشور همسایه ایران با وارداتی معادل 7 میلیارد و 352 میلیون دلار از این کشورها، کشورهای امارات و عمان (پس از ترکیه و روسیه) به ترتیب رتبه اول و چهارم و عراق با 43 میلیون دلار (پس از پاکستان) در رتبه ششم، کویت با 3 میلیون دلار و قطر با 2.4 میلیون دلار (پس از قزاقستان، آذربایجان، ارمنستان و ترکمنستان) در رتبه یازده و دوازدهم قرار گرفته و بحرین و عربستان نیز به ترتیب با 0.1 و صفر میلیون دلار واردات، بعد از افغانستان در رتبه های چهاردهم و پانزدهم مبادی وارداتی کشور قرار داشته اند.

او اضافه کرد: مجموع واردات کشور از کشورهای عربی مذکور طی 6 ماهه ابتدای سال 1399 حدود 4 میلیارد و 231 میلیون دلار بوده است.

پیلتن خاطر نشان کرد: سازمان توسعه تجارت ایران در رویکردی جدید و با توجه به شرایط بین المللی و البته متغیرهای مالی و تجاری، توسعه روابط تجاری با کشورهای همسایه از جمله کشورهای عربی حوزه خلیج فارس را در دستور کار خود قرار داده است.

او ادامه داد: روابط حسنه سیاسی با بعضی کشورهای مذکور، نزدیکی جغرافیایی و زیرساخت های مناسب بندری و در نتیجه هزینه های پایین حمل ونقل، اشتراکات دینی، فرهنگی و زبانی و سهولت ارتباط میان تجار ایران و کشورهای فوق، سهولت رفت وآمد و پایین بودن هزینه های بازاریابی و حضور در نمایشگاه ها و دیگر رویدادهای تجاری و همچنین ایجاد دفتر و نمایندگی و.... از جمله مهم ترین عوامل و زمینه های افزایش روابط تجاری ج.ا.ایران و این کشورها محسوب می گردد.

مدیرکل دفتر عربی و آفریقایی سازمان توسعه تجارت ایران متذکر شد: بااین وجود، علاوه بر تحریم های یک جانبه آمریکا علیه کشور و وقوع بعضی نوسانات در روابط سیاسی با بعضی از این کشورها مانند عربستان و وجود ناآرامی ها در بعضی کشورها مانند عراق و یمن، شیوع ویروس کرونا و تعطیلی چندماهه روابط تجاری با کشورهای همسایه از جمله عوامل منفی بوده است که بر روابط تجاری با این کشورها تأثیرگذار بوده است.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 28 آبان 1399 بروزرسانی: 28 آبان 1399 گردآورنده: iranigoogle.ir شناسه مطلب: 1230

به "سهم 59 درصدی همسایگان از صادرات ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سهم 59 درصدی همسایگان از صادرات ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید