موها و حقایق هفت گانه

به گزارش مجله گوگل ایرانی، اغلب افرادی که سابقه خانوادگی دارند یا به سوءتغذیه شدید دچارند، به دلیل ژنتیک و کمبود آهن و پروتئین به ریزش مو مبتلا می شوند اما دیگر افراد، زیاد به ریزش و نازکی مو دچار نمی شوند. سوءتغذیه با تخلیه پروتئین که سازنده بلوک های سلولی همه بدن است موجب ریزش مو یا نازک شدن آن می گردد بدون اینکه مویی دیگر جایگزین گردد. پرکاری و کم کاری تیرویید از جمله علل ریزش مو است و به محض اینکه بیمار مبتلا به این بیماری درمان گردد، ریزش مو هم رفع می گردد.

موها و حقایق هفت گانه

موها و حقایق هفت گانه

می گویند، رنگ رخساره خبر می دهد از سرّ ضمیر. این یک ضرب المثل است اما امروزه رنگ و جنس و قوام مو هم از سلامت جسم خبر می دهد. اگر می خواهید درباره انواع مو بیشتر بدانید و اینکه چه ارتباطی با سلامت دارد، این مقاله را بخوانید.

سفید شدن مو

موی سالم رنگ طبیعی دارد و به خوبی هم رنگ می گیرد و بسیاری از افراد با گذشت سن یا پس از یک حادثه و ضربه روحی که موهای سالم و خوش رنگ خود را از دست می دهند، به یاد ایام جوانی می افتند و افسوس می خورند اما همواره به این گونه نیست و گاهی شاهین اقبال از روی سر ما پرواز می نماید و زندگی، روی لطیف خود را از ما برمی گرداند و حوادث روزگار خود را نشان می دهند.

می گویند آن قدر غم وارد شده سنگین بود که یک شبه موهایش سفید شد. هیچ راهی وجود ندارد که رنگدانه مو را به طور مستقیم از ساقه آن بردارد.

در هنگام بیماری و استرس موهای در حال رشد به مرحله استراحت وارد می شوند و چند ماه بعد ممکن است پس از طی دوره رشد و تکامل بریزند. درحقیقت موی انسان یک شبه سفید نمی شود بلکه به دلیل ریزش موهای در حال استراحت در پی حادثه روحی، موهای سفید باقی می مانند.

موهای خاکستری، موهای سفید

برخی از مردم در ابتدای 20 سالگی شان موهای سفیدی خواهند داشت در حالی که برخی دیگر در اوایل چهل سالگی و آن هم به صورت محدود موی سفید دارند. دلیل این موضوع ربطی به سلامت عمومی شما ندارد و بیش از همه به پدر و مادر شما برمی شود یعنی اگر آنها هم همین گونه باشند نتیجه می گیریم که ارثی است. در بسیاری از موارد به دلیل وجود ژن سفیدی مو، موهای یک نفر زود سفید می شود یا به خاکستری می گراید. خوب است بدانیم که رنگدانه مو از بین نمی رود بلکه موهایی که رشد می نمایند به دلیل کم ساخته شدن ملانین، کم رنگ تر از بقیه موها خواهند بود. این موضوع به دلیل وجود رنگدانه کمتر در پیاز یا ریشه مو است. سفید یا خاکستری شدن زودهنگام مو در نژاد قفقازی شایع است و 50 درصد موهای افراد این نژاد در 50 سالگی سفید یا خاکستری می شود.

ریزش مو

اگر هر روز تا حدود 100 تار موی خود را در زیر دوش حمام از دست می دهید، نیازی نیست که نگران سلامت خود باشید؛ این میزان ریزش در روز اگر موهای نسبتا پرپشتی داشته باشید، طبیعی است. به یاد داشته باشید، روی سر حدود صدهزار تار مو وجود دارد و اگر در مدت محدود به مقدار دو کف دست یا برس، موی شما بریزد، تغییر ظاهری در سر شما ایجاد نخواهد شد.

خوب است بدانیم، فولیکول های مختلف مو در مراحل گوناگون رشد می نمایند و اگر چند تار مو بریزد، به جای آنها و در جای دیگر چند تار مو رشد می نماید. بنابراین به جز در مواردی که موی شما نازک شده یا نقاط ریزش مو به صورت عظیم و یک جا در کف سر به وجود می آید، نیازی به مراجعه به پزشک نیست.

نازک شدن مو

اغلب افرادی که سابقه خانوادگی دارند یا به سوءتغذیه شدید دچارند، به دلیل ژنتیک و کمبود آهن و پروتئین به ریزش مو مبتلا می شوند اما دیگر افراد، زیاد به ریزش و نازکی مو دچار نمی شوند. سوءتغذیه با تخلیه پروتئین که سازنده بلوک های سلولی همه بدن است موجب ریزش مو یا نازک شدن آن می شود بدون اینکه مویی دیگر جایگزین شود. پرکاری و کم کاری تیرویید از جمله علل ریزش مو است و به محض اینکه بیمار مبتلا به این بیماری درمان شود، ریزش مو هم رفع می شود.

ریزش موی منطقه ای

اگر به طور واقعی و بیمارگونه ریزش مو وجود داشته باشد و فرد در معرض طاسی قرار گیرد، معین است که موضوع ارثی یا بیماری جدی در میان است. طاسی ارثی که در پزشکی به آن آلوپسی آندروژنتیک می گویند، حدود یک سوم مردان را دچار می سازد.

آلوپسی آره اتا نوعی بیماری اتوایمیون یا خودایمنی است که موجب ایجاد منطقه صاف و طاس در سر و تنه می شود. در این نوع بیماری که ارث به نوعی در آن نقش دارد، پس از مدتی مو خود به خود آغاز به رشد می نماید.

شوره سر

شوره سر یکی از مسائل مو است که مردم کمتر درباره آن می دانند و گاهی اوقات باورهای نادرستی در این باره وجود دارد.

بسیاری از افراد تصور می نمایند چون ذرات ریزی از پوسته های سر به وجود می آید و روی سطح مو معین می شود، حتما پوست کف سر خشک است و باید با مرطوب نماینده آن را رفع کرد. در حالی که بسیاری از افراد ممکن است از خشکی پوست سر هم رنج ببرند. شوره سر ربطی به خشکی پوست سر ندارد. شوره نامی عمومی برای درماتیت سبوره ئیک است که در صورت ابتلا به آن، التهاب به وجود می آید و موجب بروز قرمزی و پوسته ریزی به ویژه در مناطقی از پوست می شود که غدد چربی فراوان وجود دارد.

مسائل دیگر پوستی مانند پسوریازیس و اگزما هم ممکن است موجب قرمزی و خارش شوند و پوسته و شوره فراوری نمایند. برترین کار در این موارد مراجعه به پزشک و استفاده از داروهای تجویزی او است نه اینکه فقط از مرطوب نماینده استفاده کنیم.

مات، خشک، ظریف و شنماینده

موهایی که شنماینده، پیچ خورده، زبر و پراکنده شده اند، حتما دچار آسیب شده اند. ما می توانیم از رنگ موهای شیمیایی و دایمی استفاده نامناسب و دایم کنیم یا هر روز موهایمان را سشوار بکشیم و به موی خود آسیب بزنیم. با قرارگرفتن در معرض نور آفتاب، آسیب هایی خودخواسته و عمدی و البته از روی ناآگاهی به مو وارد و پوشش آن تخریب می شود.

کشیدن شدید مو و بستن آن به صورت دم اسبی موجب وارد آمدن فشار و تخریب مو می شود و زمینه را برای آسیب و شکستن مو و وارد آمدن استرس به آن مهیا می نماید.

به یاد داشته باشید که حتی اگر چند تار مو به زبری و تغییر رنگ قرمز و حالت موخوره و دو شاخه شدن پایان دچار شوند، ممکن است به دلیل کمبود پروتئین و اسیدهای چرب در مواد غذایی باشد و باید با تامین این مواد غذایی، سلامت و درخشندگی را به مو بازگرداند. البته خوب است بدانید که تغذیه مناسب برای موهایی مفید است که در آینده رشد می نمایند و موهایی که هم اکنون به کمبود تغذیه ای دچارند، از این تغذیه مناسب طرفی نمی بندند.

منبع:http://www.salamat.com

منبع: راسخون
انتشار: 30 شهریور 1400 بروزرسانی: 30 شهریور 1400 گردآورنده: iranigoogle.ir شناسه مطلب: 1767

به "موها و حقایق هفت گانه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موها و حقایق هفت گانه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید