پاسخ به ابهام های لغو سفر بدون کسر جریمه

به گزارش مجله گوگل ایرانی، معاون وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با اعلام این که گردشگری و صنایع دستی در رده نخستین گروه های دریافت کننده بسته حمایتی در بحران ویروس کرونا قرار گرفته اند، تاکید نمود: شرایط فورس ماژور همچنان برقرار بوده و کنسلی سفرها بدون کسر جریمه باید اعمال گردد. کارگروه رسیدگی به شکایات و پیگیری تخلفات لغو سفر نیز تشکیل شده است.

پاسخ به ابهام های لغو سفر بدون کسر جریمه

بهترین تجربه سفر را به کانادا تجربه کنید و با مجری مستقیم تورهای کانادا بهترین برنامه سفر را برای خود انتخاب کنید.

ایسنا: بخشنامه لغو سفر به دنبال شیوع ویروس کرونا و مسدود شدن بعضی مرزهای هوایی و زمینی، تعلیق پروازهای خارجی و تاکید وزارت بهداشت و رییس جمهور برای کاهش سفرهای داخلی، حدود یک هفته است به تاسیسات گردشگری ابلاغ شده است، اما با سرپیچی بعضی هتل ها و آژانس های گردشگری روبرو شد.

معترضان، این بخشنامه را به دلیل بی توجهی به خسارت های وارده به بخش خصوصی در یک سال گذشته، غیرکارشناسی و غیرمسؤولانه دانستند.

با ادامه این فرایند اعتراضی و تضییح حقوق بعضی مسافران، سازمان حمایت مصرف نمایندگان و تولیدنمایندگان نیز در نامه ای خطاب به انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران خواست: هزینه کنسلی تورها و پروزاها را بدون دریافت جریمه به مردم برگردانند. هرچند که این تشکل آن را امکان پذیر ندانست.

اینک، ولی تیموری ـ معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی که مسؤولیت دبیرخانه کمیته پیشگیری و کنترل کرونا در حوزه های گردشگری و ورزشی را نیز به عهده دارد، در گفت وگو با ایسنا به این ابهام ها پاسخ داد.

او تاکید نمود: بخشنامه لغو سفر ناقص و مبهم نیست، اولین بار نیست که چنین بخشنامه ای را تنظیم می کنیم، اینطور هم نیست که از جزئیات اطلاعی نداشته باشیم. این بخشنامه کاملا کارشناسی و حقوقی تنظیم شده و منطبق بر قوانین داخلی و استانداردهای بین المللی است. با این وجود اگر ابهامی درباره مفاد آن وجود دارد، آمادگی برطرف آن را داریم.

در بخشنامه ای که معاون گردشگری به آن اشاره دارد و ششم اسفندماه به دنبال شیوع ویروس کرونا در پهنه وسیع تری از جغرافیای کشور ابلاغ شد، آمده است: به منظور رعایت حقوق متقابل مردم، فعالان و تأسیسات گردشگری در چارچوب بند یک ماده 13 تصویب نامه حقوق شهفرایندی، مفاد قرارداد گشت های داخلی و خروجی و ماده 12 شیوه نامه اجرایی ذخیره اتاق و ابطال آن در واحدهای اقامتی، چنان چه از تاریخ اول اسفندماه سال جاری تا اطلاع ثانوی، گردشگری درخواست انصراف از سفر داشته باشد، کلیه تاسیسات گردشگری و دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری بدون هیچ گونه جریمه ای نسبت به استرداد وجوه دریافتی از گردشگران اقدام می نمایند.

فرآیند کنسلی بلیت های سفر نیز تابع قوانین و مقررات ابلاغی از سوی دستگاه ذیربط (وزارت راه و شهرسازی) اعلام و تاکید شده است: با توجه به نداشتن امکان پیش بینی دامنه تبعات و آثار شرایط موجود، ضروری است فعالان و مدیران تاسیسات گردشگری از ایجاد هرگونه تعهد الزام آور برای سفرهای نوروزی هموطنان عزیز خودداری نموده، ضمن اطلاع رسانی و توجیه دقیق شرایط حاکم در مبدأ و مقصد سفر، تمهیدات لازم را برای اعمال هرگونه کنسلی احتمالی و باز پس گرداندن وجوه گردشگران در قراردادهای کاری خود با ارائه نمایندگان خدمات گردشگری در داخل و خارج از کشور، مدنظر قرار دهند.

معاون گردشگری ادامه داد: در این شرایط، سرپیچی از بعضی قوانین طبیعی است مثل آنچه درباره بخشنامه سازمان هواپیمایی کشوری شاهدیم، پس این ها را به حساب کم و کسر بخشنامه لغو سفر نگذاریم. واقعیت این است که بخش خصوصی گردشگری شرایط خاصی دارد و زنجیره ای از اتفاقات منفی در یک سال گذشته آن را به این نقطه رسانده است. ما مثل کشورهای دیگری فقط با مساله ویروس کرونا روبرو نیستیم، در شرایط بدی بودیم که حالا بدتر هم شده است و این ویروس در بدترین شرایط دامن صنعت گردشگری کشور را گرفته است؛ چرا که در شروع فصل اوج سفرهای داخلی و بین المللی قرار داریم که حتی برای تاسیسات گردشگری در دورافتاده ترین نقاط کشور، زمان درآمدزایی محسوب می شد.

وی با بیان این که در جریان جزئیات مسائل تاسیسات گردشگری قرار گرفته است و مطالبات آن ها را در مجلس و دولت پیگیری می نماید، گفت: آقای مونسان ـ وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ـ مسائل بخش خصوصی گردشگری و صنایع دستی را در ستاد ملی کرونا و کمیته های مالی مطرح نموده اند، خوشبختانه این دو بخش جزو اولین گروهی ثبت شده اند که قرار است بسته حمایتی دریافت نمایند. تا کنون بیش از 90 درصد پیگیری ها به نتیجه رسیده و منتظریم در روزهای آینده نهایی گردد. بخش خصوصی مطمئن باشد اگر در این مورد به آن ها سخت گیری شده در جای دیگری خیلی جدی دنبال حمایت از آن ها هستیم.

تیموری ادامه داد: از بخش خصوصی این انتظار می رود منصفانه با شرایط برخورد نمایند، وقتی رییس جمهور و وزیر بهداشت از مردم خواسته اند سفر نفرایند، نمی توان خلاف آن رفتار کرد. اگر جریمه کنسلی سفر را به مردم تحمیل کنیم خب معلوم است که آن ها را به سفر برانگیخته ایم، اگر احیانا این مسافران ناقل بیماری باشند کارمندان آژانس و هتل و شهرهای دیگر را هم آلوده می نمایند، آن وقت چه کسی جوابگو است؟

او با اعتقاد بر این که سفر سبب شیوع گسترده تر این ویروس می گردد، اضافه نمود: در چنین شرایطی نمی توانیم بی تفاوت باشیم و فقط به منافع صنعت و صنف فکر کنیم و مردم را به سفر رفتن تشویق کنیم. با عینک منصفانه ای به اوضاع کنونی نگاه کنیم. وقتی وزیر بهداشت به عنوان مرجع اصلی تصمیم گیری مقابله با کرونا از مردم می خواهد سفر نفرایند، مردم باید توجه نمایند، اگر آن ها سفر بفرایند، از آژانس تور و یا بلیت بخرند و قصد اقامت در هتل را داشته باشند یقینا تاسیاست گردشگری به آن ها پاسخ منفی نمی دهند، برای همین از مردم خواهش کردیم مراجعات غیرضروری را کم نمایند و در آن بخشنامه از تاسیسات گردشگری درخواست کردیم شرایط را برای مردم تشریح نمایند.

دبیر کمیته پیشگیری و کنترل کرونا در حوزه های گردشگری و ورزشی درباره این که چرا محدودیت و ممنوعیت سفر دست کم به مناطق آلوده از سوی این متولی اعمال نمی گردد؟ شرح داد: همه سفرها برای گشت و گذار نیست، برای همین نمی توانیم هتل ها و یا سایر تاسیات گردشگری که مطابق با ضوابط دستگاه ها فعالیت می نمایند را تعطیل کنیم، هرچند این اقدام از سوی بعضی استانداران صورت گرفته است. اما اگر فردی کار ضروری داشته باشد و در آن منطقه، هتل و یا مرکز اقامتی رسمی فعال نباشد یعنی عملا تاسیسات گردشگری که سرویس استاندارد می دهند را از چرخه خدمات رسانی خارج نموده ایم و مردم را به محیط های غیراستاندارد که می توانند عامل انتشار این ویروس باشند، راهنمایی نموده ایم.

او با تاکید بر این که وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی پیگیر استیفای حقوق مردم است و با راه اندازی کارگروه رسیدگی به شکایات در ادارات کل استان ها به موارد مطروحه از سوی مردم و دفاتر خدمات مسافرتی پیگیری می نماید، اضافه نمود: در این کارگروه که در ادارات کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در هر استان راه اندازی شده و مردم می توانند برای پیگیری شکایت های خود به آنجا مراجعه نمایند، نماینده بخش خصوصی نیز حضور دارد. از این کارگروه ها خواسته شده اگر موارد شکایت زیاد بودن با افزودن شیفت کاری، به این مسائل سریع تر رسیدگی گردد.

معاون گردشگری درباره مسائلی که در بازگرداندن هزینه سفرهای خارجی نوروزی پیش آمده است، اظهار کرد: ایرادی وارد شده که کاربرد این بخشنامه داخلی است، درحالی که فورس ماژور یک قاعده بین المللی بوده و فقط در داخل کشورها اجرا نمی گردد، چنانکه در قراردادها نوشته شده است اگر در مبدا و مقصد یا هر دو، اتفاق غیرطبیعی، جنگ، زلزله و مسائلی خارج از اراده رخ داد، طرفین بدون کسر جریمه می توانند توافق را لغو نمایند.

او افزود: موضوع خسارت با جریمه فرق دارد، مثلا اگر فردی از یک آژانس، تور ایتالیا خریده باشد و آن آژانس اقداماتی را مثل ویزا انجام داده باشد، طبیعی است طبق قواعد بین المللی نمی تواند هزینه هایی از این دست را پس از کنسلی، به مردم بازگرداند. در بخشنامه هم تاکید شده است به خاطر کنسلی از مردم جریمه گرفته نگردد، اشاره ای به خسارت نشده است.

وی ادامه داد: آژانس های مسافرتی اگر برای تورهای خارجی هزینه ای نموده اند و طرف خارجی طبق قرارداد، متعهد به بازگردان آن نیست، می توانند با ارائه مستندات به کارگروه رسیدگی به شکایات در ادارات کل استانی، پفراینده تشکیل دهند تا ما به وسیله وزارت امور خارجه، موضوع را پیگیری کنیم.

تیموری اضافه نمود: وقتی ترکیه مرزهای خود را با ایران بسته و اجازه ورود به یک نفر ایرانی را نمی دهد، هتل آن چگونه می تواند از مسافر و آژانس ایرانی جریمه بگیرد، احتمالا دو مساله وجود دارد یا آژانس ایرانی با طرف خارجی قرارداد محکمی ندارد و در آن قرارداد بند فورس ماژور لحاظ نشده است، یا طرف خارجی شرایط خود را به ایرانی تحمیل می نماید که اگر مستندات ارائه گردد می توانیم پیگیری و از حقوق طرف ایرانی دفاع کنیم.

معاون گردشگری در پاسخ به درخواست بعضی از آژانی ها برای اعمال شرط تنفس برای بازپرداخت هزینه لغو سفر، گفت: این که آژانس ها برای تور هزینه نموده اند کاملا قابل درک است و طبیعتا نمی توانند به همه درخواست ها برای لغو سفر یکباره و در مدت زمان کوتاهی جواب دهند، البته که حدود 90 درصد آژانس ها هزینه ها را بدون کسر جریمه برمی گدانند و آن 10 درصد هم اگر مسئله ای دارند می توانند با مسافر توافق نمایند و تنفس برای بازپرداخت بگیرند. راه کار برای مصالحه و مذاکره به اندازه تک تک قراردادها بسیار است، وزارتخانه دیگر نمی تواند وارد این تعاملات بین فردی گردد.

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 21 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: iranigoogle.ir شناسه مطلب: 799

به "پاسخ به ابهام های لغو سفر بدون کسر جریمه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پاسخ به ابهام های لغو سفر بدون کسر جریمه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید