کمر هتل داران حالا حالاها راست نمی گردد

به گزارش مجله گوگل ایرانی، ویروس کرونا نفس خیلی از مشاغل را گرفت و در این بین صنعت گردشگری را به طور کامل زمین زد و هنوز فعالیت این بخش تعلیق است! همه مشاغل و صنایع در دنیا و ایران مغلوب کرونا شدند اما شکست صنعت پول ساز گردشگری به حدی دردآور است که معلوم نیست چه زمانی دوباره این آلام آرام گردد.

کمر هتل داران حالا حالاها راست نمی گردد

لرستان استانی است که جاذبه های جهانگردی فراوانی دارد و پیک سفر به این استان، تعطیلات نوروز بوده که دو سال متوالی در این ایام خیری ندیده است.

نوروز 98 سیل و 99 کرونا به این صنعت در لرستان خسارات زیادی وارد کرد و مانع سفر جهانگردان به لرستان شد و همین باعث شده برخی فعالان جهانگردی استان عطای کار در این عرصه را به لقایش ببخشند.

خسارت کرونا به بخش جهانگردی لرستان

اسکندر فلاوند چگنی، معاون اداره کل میراث فرهنگی، جهانگردی و صنایع دستی لرستان در این خصوص به ایسنا گفت: متاسفانه به علت کروناویروس بخش جهانگردی لرستان در ماه های اسفند و فروردین متحمل خسارات زیاد و بعضاً جبران ناپذیر شده است.

وی توضیح داد: تاسیسات جهانگردی 30 میلیارد و 300 میلیون تومان، دفاتر خدمات مسافرتی و جهانگردی هفت میلیارد و 750 میلیون تومان، راهنمایان جهانگرد 500 میلیون تومان و موسسات آموزش جهانگردی نیز حدود 352 میلیون تومان در این ایام خسارت دیده اند.

فلاوند اضافه نمود: متاسفانه کرونا باعث تعدیل نیرو در این حوزه ها شده و به عنوان مثال راهنمایان جهانگرد 90 درصد، موسسات آموزشی 80 درصد، تاسیسات جهانگردی 80 درصد و خدمات مسافرتی و جهانگردی نیز 75 درصد تعدیل نیرو داشته اند.

سرپرست معاونت جهانگردی اداره کل میراث فرهنگی، جهانگردی و صنایع دستی لرستان، اعلام نمود: هتل و هتل آپارتمان، مهمان پذیرها، مجتمع های اقامتی، اقامت گاه های بوم گردی، سفره خانه های سنتی، مجتمع پذیرایی و بین راهی و مراکز تفریحی دچار خسارت زیادی شده اند.

وی با تاکید بر اینکه برای جلوگیری از شیوع کرونا باید جلوی مسافرت ها گرفته می شد، توضیح داد: دولت برای جبران خسارات بخش جهانگردی برنامه های خوبی دارد و امیدواریم هر چه سریع تر اجرایی گردد.

جهانگردی قربانی کرونا

فلاوند چگنی در ادامه گفت: شیوع ویروس کرونا کل جامعه و بخش های مختلف اصناف را درگیر و در برخی از این مشاغل در عرضه و تقاضا ایجاد بحران نموده است. حوزه جهانگردی به ویژه دفاتر جهانگردی مستثنی از این قاعده نیستند و می توان به کنسل شدن پروازها، رزرواسیون هتل ها، برگزاری تورها جهانگردی اعم از فرهنگی و طبیعت گردی و... اشاره نمود.

وی اضافه نمود: از این گذشته شرایط بهداشتی و روانی جامعه نیز اجازه فکر کردن به امور جهانگردی را از مردم گرفته و به جاست که سلامت جامعه را در اولویت شرایط اضطراری کنونی قرار دهیم.

معاون اداره کل میراث فرهنگی، جهانگردی و صنایع دستی لرستان اضافه نمود: از طرفی چه دفاتری که پرواز، هتل، قطار یا اقامتگاهی را چارتر یا رزرو نموده، چه تور گردانی که تورهای خود را به فروش رسانده و چه کسانی که خدمات مختلف دیگر را در برنامه های خودگنجانده و بعضاً خریداری نموده و در کل تمام فعالیت های جهانگردی به معنای عام قربانی این شرایط شده است.

وی گفت: این صنف هیچ زمانی به اندازه امروز احتیاج به حمایت و توجه نداشته، چون حتی برای پرداخت حقوق پرسنل و قبوض مصرفی هم مشکل دارند.

صحبت های فلاوند چگنی در حالی است که سرمایه گذاران بخش جهانگردی تاکید می نمایند تا به امروز حمایتهای لازم از دستگاه های ذیربط ندیده اند و حتی پس از سیل فروردین 98 انتظار حمایت بیشتری داشتند.

فرش قرمز نمی خواهیم!

علی زنجی بیرانوند، یک هتل دار لرستانی و همچنین مالک تالار عروسی در این خصوص به ایسنا گفت: متاسفانه به خاطر کرونا خیلی خسارت دیده ایم و منتظر حمایتیم.

وی با بیان اینکه روی سفرهای ایام نوروز خیلی حساب باز نموده بودیم، توضیح داد: دو سال متوالی در این ایام به مشکل می خوریم و باتوجه به شرایط در آینده نزدیک نیز خبری از مسافرت نیست و مجموعه های جهانگردی لرستان در حال ورشکستگی هستند.

زنجی بیرانوند بیان نمود: برای پرداخت قبوض برق، گاز و آب به ما فشار وارد می گردد از طرفی مالیات را هم پرداخت نموده ام و هیچ دستگاهی حمایت نمی نماید.

این هتل دار اضافه نمود: با این حال تا به امروز کارگری را اخراج ننموده ام البته ما هم توانی داریم و اگر حمایت نشویم چاره ای جز تعطیلی نداریم و در این صورت افراد زیادی بیکار می شوند.

وی تاکید نمود: ما سرمایه گذارها فرش قرمز نمی خواهیم اما انتظار داریم حمایت ها فقط شعار و در حد بخش نامه نباشد و برخی مدیران برای سرمایه گذار بومی مشکل ایجاد ننمایند.

کمر هتل داران حالاحالاها راست نمی گردد

علی اکبر فکوری، رئیس جامعه هتل داران نیز به ایسنا گفت: هتل و هتل داری زیرشاخه بخش جهانگردی قرار می گیرد و در چند سال اخیر مسائل زیادی داشته است.

او بیان نمود: سیل فروردین 98 شیرازه کل هتل های لرستان را بهم ریخت و به استان ما که خیلی روی تعطیلات نوروز حساب باز می کردیم و پیک مسافرت داشت خیلی لطمه وارد کرد.

وی با بیان اینکه سیل روی مسافرت های تابستان 98 نیز تاثیرگذار بود، اضافه نمود: در آن بحبوحه قرار بود از هتل داران حمایت گردد و وعده این کار را نیز دادند اما فقط دستورالعمل بود و هیچ کدام اجرا نشد!

فکوری با بیان اینکه امسال هم از اوایل اسفند تا کنون با کرونا روبرو شده ایم، اضافه نمود: دو سال متوالی است که هتل داران لرستانی به مشکل خورده و برخی از همکاران که تسهیلات گرفته اند، مسائل زیادی دارند و اگر این فرایند ادامه داشته باشد شاید هتل داری را کنار بگذارند.

رئیس جامعه هتل داران لرستان با بیان اینکه در شرایط موجود جهانگردی وقتی رونق پیدا می نماید که مردم ترس از کرونا نداشته باشند و اینکه درآمد هم خوب باشد، تاکید نمود: با توجه به شرایط کمر هتل داران حالاحالاها راست نمی گردد و هتل داری جان نمی گیرد!

احتیاج به بخشنامه نداریم

فکوری در ادامه گفت: دولت برای یاری به عنوان صدقه نباید به هتل داران نگاه کند، چون ما مثل باغبان هستیم. هر کدام از ما بالغ بر 50 نفر به صورت مستقیم اشتغالزایی نموده ایم و غیرمستقیم نیز فرصت هایی ایجاد شده و به شهرداری عوارض می دهیم، مالیات پرداخت می کنیم و... و انتظار یاری نداریم بلکه دولت باید درست و حسابی از ما حمایت کند و احتیاج به بخشنامه نداریم.

رئیس جامعه هتل داران لرستان با بیان اینگه اگر هتل دار ورشکست گردد بهترین کار این است که هتل را تعطیل کند، تاکید نمود: اگر شرایط به همین منوال باشد حتماً این کار را انجام می دهم، چون از لحاظ مالی فایده ندارد.

وی یادآور شد: لرستان هنوز مقصد جهانگردی نشده و مسافرت به این استان فصلی است که دو سال متولی از این فصل هم خیری ندیده ایم.

بعد از کرونا، دوباره تعطیلات اعلام گردد

حجت الله عباسیان، کارشناس جهانگردی در این خصوص به ایسنا گفت: جهانگردی یک صنعت بسیار حساس است و به اتفاقات سریع واکنش نشان می دهد و تنها صنعتی بوده که به خاطر شیوع کرونا 100 درصد خسارت دیده است.

وی تاکید نمود: این صنعت احتیاج به حمایت عملی دارد و اگر دست سرمایه گذارها گرفته نگردد کار سختی برای فعالیت دارند.

عباسیان با اشاره به خسارت حدود 40 میلیارد تومانی صنعت جهانگردی در لرستان، اضافه نمود: دولت اقدامات حمایتی را انجام داده؛ مثلاً وام ها را به تعویق انداخته یا اینکه پول آب، گاز، برق و... را فعلاً پرداخت ننمایند اما این ها کارگشا نیست و سرمایه گذاران این بخش احتیاج به حمایت های بیشتر و کارهای اساسی دارند.

این کارشناس با بیان اینکه بعد از بحران کرونا برای امسال دو بار تعطیلات اعلام نمایند تا مردم به سفر بفرایند، توضیح داد: در این صورت صنعت جهانگردی دوباره جان می گیرد و می توان به آینده آن خوشبین بود.

وی با اشاره به اینکه نوروز 98 سیل آمد و امسال کرونا، تاکید نمود: دولت باید برنامه ریزی مدون برای مقابله با این حوادث در صنعت جهانگردی داشته باشد و از بخش خصوصی حمایت کند.

صحبت های عباسیان در حالی مطرح شده که مدیرکل میراث فرهنگی، جهانگردی و صنایع دستی لرستان و برخی سرمایه گذاران این بخش اعلام نموده اند که بانک ها همکاری نمی نمایند.

پشتِ پای بانک های لرستان به سرمایه گذاران جهانگردی!

سیدامین قاسمی، مدیر کل میراث فرهنگی، جهانگردی و صنایع دستی لرستان در مورد امهال اقساط تسهیلات جهانگردی به مدت سه ماه، اظهار کرد: متأسفانه در لرستان بانک ها به برداشت اقساط از حساب سرمایه گذاران بخش جهانگردی اقدام نموده اند.

وی با اظهار نارضایتی از این کار بانک ها تاکید نمود: این امر نارضایتی سرمایه گذاران بخش جهانگردی را به دنبال داشته است و امیدواریم بانک ها همکاری بیشتری با فعالان این بخش داشته باشند.

منبع: ایسنا

منبع: چمدان
انتشار: 29 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: iranigoogle.ir شناسه مطلب: 954

به "کمر هتل داران حالا حالاها راست نمی گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کمر هتل داران حالا حالاها راست نمی گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید