کرگدن کجاها زندگی میکند؟

به گزارش مجله گوگل ایرانی، تماشا کرگدن در خواب برای خیلی ها کافی نیست اگر می خواهید این حیوان باشکوه را از نزدیک ببینید با ما در این مقاله همراه شوید.

کرگدن کجاها زندگی میکند؟

کرگدن حیوانی است که دارای گونه های مختلفی است که در بعضی از نقاط آسیا و در سرتاسر آفریقا یافت می شوند. در این مقاله از مجله خبرنگاران برترین مکان هایی که کرگدن در آن یافت می گردد را معرفی می کنیم، لطفا تا خاتمه با ما همراه باشید.

نامیبیا (Namibie)

نامیبیا به اسم اولین کشور آفریقایی که حفاظت از محیط زیست را در قانون اساسی خود گنجانده است، شناخته می گردد. نامیبیا نه تنها از تنها کشورهایی است که جمعیت شیر در آن در حال افزایش است، بلکه تعداد کرگدن های سیاه هم در چند سال گذشته به بیش از 1700 کرگدن افزایش یافته است، و جالب است بدانید که جمعیت کرگدن در این منطقه طی سه دهه اخیر تقریباً چهار برابر شده است. در کنار گونه کرگدن سیاه، چند صد کرگدن سفید هم در این مکان زندگی می نمایند.

جمعیت اصلی کرگدن این منطقه، را می توان در پارک ملی اتوشا واقع در شمالِ شرقی نامیبیا و منطقه کونین وبعلاوه در زمین های شخصی تحت نظارت، پیدا کرد.

به طور منحصر به فرد، کرگدن های سیاه در جنوب غربی منطقه کونین منطقه ای سازگار با کویر یافت می شوند. کرگدن های سفید را هم می توان در پارک ملی اتوشا و واتربرگ یافت.

کنیا (Kenya)

اگرچه در بعضی از پارک های ملی کنیا کرگدن وجود دارد، اما بیش از نیمی از کرگدن های این کشور در مراکز محافظتی زندگی می نمایند. مرکز حفاظت شده اول پژتا کنیا (Ol Pejeta Conservancy)، با مساحت 90 هزار جریب بیشترین جمعیت کرگدن سیاه را در شرق آفریقا دارد. Ol Pejeta دارای اقامتگاه های مختلفی است و از بازدید نمایندگان هم به خوبی استقبال می نماید.

مرکز حفاظتی لوا (Lewa) همچون اول پژتا یک مرکز حافظت شده دیگر است که وابسته به یونسکو می باشد. چیزی حدود 12 درصد از کل کرگدن های کنیا در این مرکز تحت حفاظت قرار دارند. جالب است بدانید که این مرکز اقدامات مفیدی در زمینه مبارزه با شکار غیرقانونی داشته است.

اِسواتینی

شاید در ابتدا اسواتینی کشوری کوچک به نظر برسد، اما یکی از برترین نقاط آفریقا برای دیدن کرگدن آزاد است. پارک ملی زیبای Hlane Royal میزبان طیف وسیعی از گیاهان و جانوران از جمله شیر، زرافه، کرکس، کرگدن سفید و کرگدن سیاه است.

دیدن کرگدن های آزاد در این منطقه قطعا لحظات حیرت انگیزی برای شما به ارمغان خواهد آورد. منطقه حفاظت شده Mkhaya در جنوب شرقی این سرزمین، یکی از مناطقی است که احتمالاً برترین شانس شما برای دیدن کرگدن سیاه در طبیعت آفریقا است. در این مکان علاوه بر کرگدن، فیل، اسب آبی، بوفالو و پرندگان مختلف را خواهید دید.

نکته حائز اهمیت اینکه، هر دو این مراکز معرفی شده اسواتینی، گزینه های اقامتی متنوعی دارند.

هند

در سال 1975 فقط 600 کرگدن تک شاخ در آسیا به جای مانده بود، اما اکنون به لطف محافظت شدید مقامات حیات وحش هند و نپال، این تعداد به 3500 تا 3600 کرگدن افزایش یافته است و دود دو سوم آن ها در پارک ملی کازیرانگا، آسام (Assams magical Kaziranga National Park) زندگی می نمایند.

جالب است بدانید که کازیرانگا از سمت شمال با رودخانه برهمابوترا همسایه است که دارای طبیعتی ترکیب از علفزارهای جنگلی، باتلاق و استخرها است. البته این رودخانه در مواردی مانند باران های موسمی در تابستان می تواند خطرآفرین هم باشد، به اسم مثال سال 2012 یک سال سخت برای این منطقه بود، چرا که بعضی از کرگدن ها در اثر سیل زیاد و شکار غیرقانونی متاسفانه از دست رفتند.

در ماه های بین نوامبر و فوریه، زمانی که در این منطقه آب و هوا معتدل و خشک است، احتمال دیدن کرگدن در این منطقه بیشتر است. نکته جالب تر در خصوص این منطقه، وجود تعداد قابل توجه ببر است. سایر پستاندارانی که در این منطقه زندگی می نمایند، شامل فیل، گوزن و خرس تنبل هستند، این در حالی است که 490 گونه پرنده هم در این مکان وجود دارد.

نپال

نپال مکان دیگری برای زندگی کرگدن تک شاخ است. این کشور در چند سال گذشته به طور موفقیت آمیزی در امر حفاظت از کرگدن عمل نموده و تخمین زده می گردد که 600 کرگدن تک شاخ در نپال به جای مانده باشد. بیشتر کرگدن های این منطقه را می توان در پارک ملی چیتوان، پیدا کرد.

این پارک علاوه بر کرگدن، به علت حفاظت از ببرهای سلطنتی بنگال و تمساح پوزه باریک معروفیت دارد و موضوع جالب تر اینکه، بیش از 60 پستاندار، 500 گونه پرنده و بیش از 120 نوع ماهی در نپال زندگی می نماید.

اگر بخواهیم به امکانات اقامتی این کشور اشاره کنیم می توانیم به دهکنده سائوراها (Sauraha) اشاره کنیم. این دهکده در نزدیکی رودخانه راپتی (Rapti) که دروازه شرقی پارک ملی چیتوان به شمار میرود، واقع شده است. دهکده سائوراها دارای یک مکان اقامتی متناسب با تمام بودجه ها است. با سکونت در این منطقه می توانید کرگدن هایی که در آن مشغول گشت و گذار هستند را هم دیدن کنید.

اندونزی

کرگدن سوماترایی یکی از گونه های کرگدن است که متاسفانه تعداد آن رو به کاهش است. در نوامبر 2019، گزارش شد که آخرین کرگدن سوماترایی مالزی به دلایل طبیعی از دست رفته است.

در حال حاضر، محتمل ترین مکانی که در آن کرگدن سوماترایی مشاهده خواهید کرد، پارک ملی Way Kambas در جنوب سوماترا، اندونزی است.

کرگدن های جوان (Javan) هم به شدت در معرض خطر هستند و بعلاوه پنهانی و در جنگل های گرمسیری و انبوه زندگی می نمایند، به همین دلیل دیدن آنها بسیار سخت است. کرگدن جوان نادرتر از انواع دیگر آن است.

12 کلیسای معروف فرانسه

جاهای دیدنی توکیو و جاذبه های گردشگری ژاپن

15 علت برای تجربه یک مسافرت تنهایی

20 جاذبه گردشگری برتر آسیا

منبع: آلامتو
انتشار: 9 مرداد 1400 بروزرسانی: 9 مرداد 1400 گردآورنده: iranigoogle.ir شناسه مطلب: 1704

به "کرگدن کجاها زندگی میکند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کرگدن کجاها زندگی میکند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید