تور ارزان استرالیا: کشف یک موجود زیرزمینی با رکورد 1306 پا در استرالیا

به گزارش مجله گوگل ایرانی، دانشمندان در اعماق زمین و در یک حفره حفاری اکتشافی در استرالیا، یک هزارپای کور با بیش از هزار پا را کشف کردند. این هزارپا به طور دقیق 1306 پا دارد که یک رکورد در بین جانوران شناخته شده محسوب می گردد.

تور ارزان استرالیا: کشف یک موجود زیرزمینی با رکورد 1306 پا در استرالیا

با تور ارزان استرالیا از بزرگترین کشور قاره اقیانوسیه دیدن کنید و شهرهای زیبای ملبورن و سیدنی استرالیا را ببینید.

طول این هزارپا با رنگ روشن حدود 95 میلی متر و پهنای آن حدود 0.95 میلی متر است. این هزارپا سری مخروطی شکل، دهانی منقاری شکل و شاخک هایی بزرگ دارد. این هزارپا فاقد چشم است بنابراین دانشمندان معتقدند که احتمالا شاخک ها یکی از تنها منابع ورودی حسی (حسگرها) هزارپا محسوب می شوند.

پل مارک، حشره شناس از ویرجینیا و یکی از نویسندگان اصلی این تحقیق که در مجله ساینتیفیک ریپورتز (Scientific Reports) منتشر شده است می گوید: پیش از این، هیچ هزارپای شناخته شده ای با بیش از هزارپا وجود نداشته است.

این موجود از سرده هزارپایان اومیلیپیز پرسفون (Eumillipes persephone) است. این سرده از موجودات در عمق 60 متری از زمین زندگی می نمایند و تعداد پا های ماده ها بیشتر از هزارپا های نر است.

برونو بوزاتو، یکی دیگر از نویسندگان این مطالعه گفت: به نظر من این موجود خیره نماینده است، یک شگفتی از تکامل.

این نشان دهنده بیشترین کشیدگی است که تا به امروز در هزارپا ها کشف شده است. این ها نخستین حیواناتی بودند که خشکی را فتح کردند و این گونه به ویژه توانسته است خود را با زندگی در عمق های ده ها متری در خاک سازگار کند.

وی اضافه کرد: این نشان دهنده بیشترین کشیدگی است که تا به امروز در هزارپا ها کشف شده است. این ها نخستین حیواناتی بودند که خشکی را فتح کردند و این گونه به ویژه توانسته است خود را با زندگی در عمق های ده ها متری در خاک سازگار کند.

وی توضیح داد که یافتن هزارپا در این سطح از زمین کارسختی است.

تا پیش از این، گونه هزارپای کالیفرنیایی با 750 پا بیشترین رکورد را در اختیار داشت.

بوزاتو گفت: معتقدیم که تعداد زیاد پا ها از نظر کشش و نیرو یک مزیت است و این قدرت را به آن ها می دهد تا بدن خود را به جلو هل دهند و از راه شکاف های موجود در خاک محل زندگی راستا خود را ادامه دهند.

این گونه در تاریکی کامل در یک زیستگاه زیرزمینی مملو از آهن و سنگ های آتشفشانی زندگی می نماید. آن ها به علت نداشتن چشم، از حواس دیگر مانند لامسه و بویایی برای درک محیط خود استفاده می نمایند.

هزارپای تازه در گلدفیلدز-اسپرانس استان استرالیای غربی در منطقه ای کشف شد که معدنچیان برای یافتن طلا و سایر مواد معدنی از جمله لیتیوم و وانادیم حفاری می نمایند. در این مطالعه از چهار اومیلیپز نام برده شده است که هیچ کدام زنده نبودند.

طبق این تحقیق دو هزارپای ماده دارای 1306 و 998 پا بودند و دو هزارپای نر 818 و 778 پا داشتند.

تعداد پا ها در گونه های هزاپا یکسان نیست، زیرا این موجودات پوست اندازی می نمایند.

در هزارپا ها بسیار رایج است که موجودات با پوست اندازی پا های بیشتری به دست می آورند به طوریکه هزارپای مسن تر بیشتر از جوان تر ها پا دارند.

بوزاتو گفت: در هزارپا ها بسیار رایج است که موجودات با پوست اندازی پا های بیشتری به دست می آورند به طوریکه هزارپای مسن تر بیشتر از جوان تر ها پا دارند.

به طور معمول هزارپا حدود 100 تا 200 پا دارند.

نام علمی این موجود تازه کشف شده به معنای هزارپای واقعی است و پرسفون ملکه عالم اموات در اساطیر یونان باستان اشاره دارد.

تا به امروز 13 هزار گونه از هزارپا ها شناخته شده است که در انواع محیط ها زندگی می نمایند و از گیاهان و قارچ های در حال پوسیدگی تغذیه می نمایند. آن ها با تجزیه ماده ای که از آن تغذیه می نمایند نقش مهمی در زیست بوم دارند و اجزای تشکیل دهنده آن مانند کربن، نیتروژن و قند های ساده را آزاد می نمایند.

منبع: یورونیوز

منبع: فرارو
انتشار: 19 بهمن 1400 بروزرسانی: 19 بهمن 1400 گردآورنده: iranigoogle.ir شناسه مطلب: 1914

به "تور ارزان استرالیا: کشف یک موجود زیرزمینی با رکورد 1306 پا در استرالیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور ارزان استرالیا: کشف یک موجود زیرزمینی با رکورد 1306 پا در استرالیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید