کودتای سیاسی یک تازه کار سیاسی در فرانسه

به گزارش مجله گوگل ایرانی، از نیویورک تا سنگاپور و مادرید، رسانه های خارجی از یک انتخابات تاریخی سخن به میان می آورند و تاکنون پیش بینی ها این بوده است که امانوئل ماکرون به کاخ الیزه راه خواهد یافت.

کودتای سیاسی یک تازه کار سیاسی در فرانسه

به گزارش خبرنگاران، گرچه بعضی از رسانه های خارجی مانند صبح جنوب چین فقط به وسیله خبرهای خبرگزاری فرانسه یا رویترز به این موضوع پرداختند، اما روزنامه های سراسر دنیا روز دوشنبه بیست و چهارم آوریل نتیجه نخستین دور انتخابات ریاست جمهوری فرانسه را مطرح کردند. بسیاری از رسانه ها خبرنگارانی را به فرانسه فرستادند تا انتخاباتی را پوشش خبری دهند که شرایط، نامزدها و پیامدهای آن بر آینده اروپا، آن را به یک رویداد بین المللی تبدیل نموده است.

تفاوت زمان مطلوب به رسانه های آمریکا امکان داد تا تحلیل های خود را به سرعت ارائه دهند. نیویورک تایمز بر برنامه زنده ای تأکید کرد که باعث شد امانوئل ماکرون تازه کار سیاسی (از جنبش ترقی خواه) و مارین لوپن راست افراطی پرشور (از جبهه ملی) دو برنده برای دور دوم انتخابات ریاست جمهوری در روز یکشنبه هفتم ماه مه شوند.

این نشریه به خوانندگانش شرح می دهد: نتیجه انتخابات رد جنجال برانگیز احزاب سنتی در یک لحظه بحرانی بود که در آن انتخابات فرانسه می تواند درباره آینده اتحادیه اروپا تصمیم بگیرد، که کشور را در مسیری نامعلوم قرار خواهد داد.

خبر خوب برای اروپا و خبر بد برای روسیه

سردبیر تایمز لندن تأکید می نماید که نتیجه نخستین دور خبر خوبی برای میانه روهای هوادار اروپا و خبر بدی برای مسکو است و این سؤال را مطرح میکند که آیا وزیر سابق اقتصاد فرانسوا اولاند حکومت خواهد نمود یا آیا او رئیس جمهور اصلاح طلب دیگر فرانسه خواهد بود که با شکست روبرو خواهد شد؟.

+ آیا شوک فرگزیت در راه است؟

+ نامزدهای اصلی انتخابات فرانسه چه دیدگاهی درباره ایران و بحران های منطقه دارند؟

+ بیکاری برای مردم فرانسه مهمتر از مسائل بین المللی است

رئیس جمهوری جوانتر از ناپلئون

وب سایت سیاسی تخصصی پولیتیکو حتی بسیار فراتر را پیشبینی نموده و اعلام می نماید اگر او که بانکدار جوان نامیده می گردد، پیروز گردد، انتخاب وی می تواند بهعنوان سرنگونی گرایش پوپولیستی که از سال 2016 غرب را فراگرفته است، تعبیر گردد. سن ماکرون (39ساله) نیز توجه لس آنجلس تایمز را جلب نموده است. این روزنامه چاپ کالیفرنیا تأکید می نماید که او جوان ترین رئیس جمهور حتی جوان تر از لویی ناپلئون بناپارت (40 ساله در سال 1948) خواهد شد.

در کانادا نشریه لاپرس بر این باور است که این نخستین پیروزی پاداش شرط بسیار جسورانه معاون وزیر امور خارجه الیزه است. روزنامه مونترال که نوشت در روز شنبه رأی دهندگان برای رأیدادن ساعت ها منتظر شدند، افزود که به خلاف 15 سال پیش شایستگی نامزد زن جبهه ملی غافلگیر کننده نیست.

حزب فرانسوا میتران در معرض نابودی

در آمریکای لاتین نیز به تفسیر نخستین دور انتخابات پرداختند. روزنامه لاترسرا در شیلی، ماکرون را بهعنوان رقیب سیاست فرانسه به خوانندگانش معرفی می نماید و مقاله ای را با عنوان حزب فرانسوا میتران در آستانه نابودی به شکست حزب سوسیالیست، اختصاص داد.

در کشور همسایه شیلی، آرژانتین، گروه کلارین یادآوری می نماید که در دور دوم قطعآً تاریخ، جوانترین رئیس جمهور جمهوری پنجم یا نخستین رئیس جمهور زن را در کاخ الیزه مستقر خواهد نمود.

کودتای سیاسی با نیروی جوانی

اما در این طرف اقیانوس اطلس از این انتخابات بیشتر صحبت می گردد. در این کشورها است که به نظر می رسد ماکرون هواداران بیشتری دارد. در انگلیس، بی بیسی به زندگی حرفه ای غیرمعمول سیاستمداری دوباره پرداخت که هیچ گاه انتخاب نشده بود و توانست نبض زمان را به دست بگیرد و صندلیی از هواداران را بین جوانان، کسانی که توهمات خود را از دست داده اند و خوش بین مانده اند و محافظه کاران به دست آورد. این شبکه تلویزیونی با تحسین وی اعلام میکند: او با انرژی، جوانی و جذابیت غیرقابل مقایسه و فصاحت بیان خود توانست کودتای سیاسی کند که در تاریخ باقی خواهد ماند.

این رسانه انگلیسی تأکید می نماید وجود این شکست های حقوقی فرانسوا فیون راستگرا و اختلاف جناح چپ این فرصت را برای این نامزد فراهم کرد. این رسانه همچنین درباره مسائل احتمالی آینده یعنی مسائل قوه قضائیه و مسائل احتمالی ائتلاف در خصوص انتخابات ابراز نگرانی کرد.

تحلیلی که نشریه فایننشال تایمز نیز با آن هم عقیده است. این نشریه مالی پیروزی ماکرون را پیش بینی می نماید ضمن اینکه تأکید میکند که او مجبور خواهد بود برای اجرای برنامه خود مذاکرات سختی داشته باشد.

زمان شورشیان میانه رو

در اسپانیا نشریه ال پائیس برای مرد قدرتمند سیاست اروپا که در آستانه ورود به کاخ الیزه قرار گرفته است نوعی شور و اشتیاق نشان می دهد. این روزنامه از امید ماکرون در زمانی صحبت می نماید که زمان شورش میانه روها در پاسخ به پوپولیسم فرا رسیده است. این روزنامه تحلیل می نماید که این دموکراسی نیست که در بحران قرار گرفته است بلکه احزاب سنتی هستند. در سرمقاله این روزنامه نوشته شده است: موفقیت میانه روها خبر مهمی برای فرانسه و اروپا است.

اروپا دوباره نفس کشید

از سوی دیگر روزنامه آلمانی داس بیلد در وب سایت اینترنتی خود با عنوان تنفس دوباره اروپا بر نخستین صندلی اروپایی ترین نامزد از یازده نامزد شرکت کننده در انتخابات تأکید می نماید. روزنامه فرانکفورتر آلگماینه زایتونگ با اعلام اینکه اگرچه هیچ چیز برای کودک نابغه ناممکن نیست، اما فرانسه دچار اغتشاش شده است و نتیجه انتخابات بیست و سوم آوریل، حاکی از افراطگرایی حیات سیاسی است.

روزنامه لوتان در سرمقاله خود تحلیل می نماید: نخستین دور انتخابات ریاست جمهوری فرانسه قطعی است: مردم برای تغییرات اساسی رأی دادند. فرانسوی ها موج نارضایتی را نشان دادند که از سالها پیش ایجاد شده بود، که بهآرامی در شب های انتخابات از بین نخواهد رفت. این انتخابات خطوط کشور را کاملاً تغییر خواهد داد... اما تنش به وجود آمده از دوئل حاصله از صندوق های رأی نشان می دهد که برنامه سیاسی جمهوری پنجم لغو شده است. خشم در برابر احزاب سنتی، ناامیدی از سیاستمداران فاسد و تمایل برای تجربه چیزی دیگر به انتخاب دو شخصیت غیرمتعارف انجامید تا در دور دوم رودرروی یکدیگر قرار گیرند. این روزنامه مهم سوئیسی درباره حزب خانم لوپن ادامه داد: این حزب پشت مرزها و اسطوره های قدیمی خود سنگر گرفته است.

متن مقاله تأیید می نماید: با جبهه ملی، فرزندان فرانسه همدست و الجزایر فرانسوی به قدرت می رسند. انتخاب نهایی فرانسوی ها کشور و نیز وجهه دنیا را تغییر خواهد داد.

پیروزی یک بشقاب پرنده

روزنامه تریبون دو ژنو، روزنامه فرانسوی زبان مهم دیگر این کشور با توجه به نخستین صندلی ماکرون آن را پیروزی یک بشقاب پرنده موجودی ناشناخته می داند، اما در برابر شکست وی در انتخابات هفتم ماه مه هشدار می دهد. این روزنامه اعلام می نماید: در غیر این صورت جبهه ملی دیر یا زود به قدرت خواهد رسید.

در تیتر روزنامه لوسوار بلژیک، فرانسوی ها با عقب راندن ترامپ، احزاب و سیاستمداران سنتی چپ و راست انقلاب کردند تا دو شخصیت خارج از نظام را رودرروی یکدیگر قرار دهند. روزنامه لوسوار با اشاره به انتخابات پارلمانی ژوئن آینده پیش بینی می نماید که در آینده فرانسه همچون کشوری سرخورده و خشمگین ترسیم می گردد که سومین دور را پشت سر خواهد گذاشت.

منبع: روزنامه لوموند فرانسه

.

منبع: تسنیم
انتشار: 16 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: iranigoogle.ir شناسه مطلب: 390

به "کودتای سیاسی یک تازه کار سیاسی در فرانسه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کودتای سیاسی یک تازه کار سیاسی در فرانسه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید