60 شرکت دانش بنیان در حوزه حمل و نقل هوشمند فعال هستند

به گزارش مجله گوگل ایرانی، با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از میان بیش از 4 هزار شرکت دانش بنیان تقریبا 60 آن ها در حوزه حمل ونقل هوشمند فعال هستند.

60 شرکت دانش بنیان در حوزه حمل و نقل هوشمند فعال هستند

به گزارش گروه فناوری خبرنگاران به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، شاید هنوز هم باشند کسانی که برایمان تعریف نمایند از دشواری های سفر در روزگارانی نه چندان دور. همان روز هایی که برای طی یک راستا روز ها سوار بر یک چهارپا بودند. روز هایی که سفر و جابجایی به کندی صورت می گرفت و گاهی جان انسان ها را به خطر می انداخت.

ایده ها به روز شد و شکل بهتری به خود گرفت. طراحی وسیله ای قابل حمل با چرخ های بزرگ به نام گاری. گاری های اولیه شکلی کاملا بدوی داشتند و بیشتر برای جابجایی محصولات کشاورزی و ... به کار می رفتند.

اما انسان متفکر به همین جا بسنده نکرد و سختی ها و محدودیت های پیش رو، ارمغانی به نام خلاقیت برای آن ها داشت. خلاقیت هایی که به آسان شدن زندگی و جابجایی آن ها یاری می کرد. ایده هایی ناب که بعضی به در بسته می خود و بعضی در جهان گل می کرد. زیردریایی ها، بالن های حرارتی، کشتی بخار و ماشین های اولیه از این دست ایده هایی بودند که هرچند بعضی محدودیت ها را از زندگی مردم حذف کردند؛ اما ناقص بودند و احتیاجمند پیشرفت های بیشتر.

طراحی نخستین خودروی جهان بیش از صد سال پیش

سال 1887 را مبدا تحولات اساسی در حمل و نقل شهری می دانند. سالی که نخستین خودروی بنزینی توسط شخصی آلمانی به نام گوتلیب دیملر طراحی شد. وسیله ای که تا پیش از این هیچ تصوری از آن در بین مردم وجود نداشت. این نقطه شروع، سال های بعد شتابی دو چندان یافت و با شروع قرن بیستم با سرعتی فزاینده به اوج رسید.

پیشرفت های هر روزه این روزها، حمل و نقل را به یک صنعت پرسود و درآمدزا تبدیل نموده است. صنعتی که با زندگی مردم گره خورده است و نقشی همپای تامین غذا و دارو برای آن ها بازی می نماید. وسایل حمل و نقلی که دویدن همپای آن ها برای همگان امکانپذیر نیست و این روز ها از احتیاج های معمول مردم نیز پیشی گرفته اند. طراحی خودرو های هوشمند و مدرن، هواپیما های مافوق صوت، کشتی های تفریحی به مثابه یک شهر توریستی و ... از جمله این پیشرفت های قابل توجه و شگفتی آور است.

امروز کافی است که برای سفر به یک قاره دیگر بلیت تهیه کنید و چند ساعت دیگر در شهر های آن کشور قدم بزنید. این اتفاق به یاری وسایل حمل و نقل پیشرفته ای محقق شده است که با فناوری های مدرن و پیچیده امروزی در هم گره خورده است و یک ترکیب هوشمند، کارآمد و توانمند ارائه نموده است.

صنعت حمل و نقل در جهان به بخش های مختلفی، چون هوایی، فضایی، خودرو، ریلی و دریایی تقسیم بندی می گردد. بخش هایی که هر کدام یک صنعت بزرگ را تشکیل می دهند و این روز ها با یاری فناوری های مدرن روز های درخشانی و پر رونقی را طی می نمایند.

ایران نیز از جمله کشور هایی است که در چند سال اخیر کوشش های زیادی در این حوزه نموده است و سعی می نماید با مدد فناوری های مدرن و متخصصان داخلی در کنار مونتاژ کاری به طراحی و فراوری بومی این نوع محصولات نیز بپردازد. محصولاتی که برمبنای اقیلم شناسی کشور و احتیاج های موجود طراحی شوند و تمام قطعات آن در کشور به فراوری برسند. هر چند که این کوشش ها در سال های اخیر روندی رو به رشد داشته است؛ اما هنوز کافی نبوده و پاسخ درستی به احتیاج های بومی نداده است.

شاید بتوان گفت که تنها راه نجات صنعت بزرگ و وسیع حمل و نقل در کشور به دست توانمند زیست بوم نوآوری و فناوری باشد. زیست بومی که راه های نوینی برای حل مسائل، معضلات و کمبود های همه صنایع کشور ارائه می نماید. صنایعی که قدمتی طولانی و سبقه ای سنتی دارند و حال خوبی ندارند. سال ها است که صنایع کشور به دنبال روزنه ای برای نجات جان خود از ریشه های سنتی و کم سرعت مدیریت هستند، ریشه هایی که با آبیاری دستان توانمند استارت آپی جانی دوباره می گیرند.

با کوشش معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تعداد قابل توجهی از استارت آپ ها و شرکت های دانش بنیان در کشور شکل گرفته اند. معاونت علمی و فناوری مجموعا بیش از 4 هزار شرکت دانش بنیان را تأیید نموده است که در حوزه های مختلف فناورانه مشغول به فعالیت اند. در این میان الگو های موفقی به چشم می خورند که تکثیر آن ها می تواند اقتصاد کشور را متحول سازد.

بر اساس آمار های رسمی اعلام شده، تا خاتمه سال 97 شرکت های دانش بنیان توانستند 140 هزار نفر را در حوزه های مختلف به کار بگیرند. از این میان سهم صنعت حمل و نقل پیشرفته کشور از تعداد شرکت های دانش بنیان، فعالیت 60 شرکت است. معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز با توجه به اهمیت زیاد این صنعت در کشور، اقدام به شکل دادن یک ستاد مهم و کامل به نام ستاد توسعه فناوری های فضایی و حمل و نقل پیشرفته عمومی نموده است تا راهی پیش روی جوانان و متخصصان ایرانی و ایده های درخشان آن ها باز کند و نویدی برای توسعه این صنعت بزرگ باشد.

در این میان کوشش های گوناگونی توسط گروه های مختلف این ستاد برای توسعه هر بخش از حمل و نقل انجام شده است که هر کدام از آن ها با هم افزایی بخش خصوصی، دولتی و فارغ التحصیلان دانشگاهی به دنبال بومی سازی و تسریع طرح های توسعه ای این حوزه ها است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 12 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: iranigoogle.ir شناسه مطلب: 379

به "60 شرکت دانش بنیان در حوزه حمل و نقل هوشمند فعال هستند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "60 شرکت دانش بنیان در حوزه حمل و نقل هوشمند فعال هستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید