آتلانتیک: کرونا، پاسپورت آمریکا را بی خاصیت کرد!

به گزارش مجله گوگل ایرانی، یاشا مونک* استاد دانشگاه جرج واشنگتن آمریکا در مقاله ای برای پایگاه خبری آتلانتیک، به مساله بی اعتبار شدن پاسپورت آمریکایی در دنیا، در بحبوحه شیوع ویروس کرونا پرداخته است.

آتلانتیک: کرونا، پاسپورت آمریکا را بی خاصیت کرد!

اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات تحصیل آمریکا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای تحصیلی آمریکا، با دریافت مشاوره رایگان از مجربترین تیم مهاجرتی آمریکا، بهترین مسیر را به سوی دانشگاه های آمریکا انتخاب کنید.

وی در این رابطه می نویسد: کسب شهفرایندی آمریکا، به دلایل بیشماری، برای فردی مثل من، موضوعی معنادار بود. من در آلمان متولد شده ام، اما در آمریکا عظیم شده ام و در این کشور حس می کنم که در وطن واقعی خود هستم. من عاشق و شیفته این کشور بودم. با توجه به تمام بی عدالتی های عمیقی که در آمریکا وجود دارد، باز هم همیشه من بر این باور بوده ام که خاک این کشور کاملا جهت رشد و نمو دموکراسی مساعد است و می تواند پیشروترین نمونه دموکراسی را در جهان ارائه کند. من حتی در این زمینه، مقاله های متعددی در خصوص تهدید ترامپِ پوپولیست برای دموکراسی آمریکایی و ارزش های این کشور نوشته ام و خواهان حفاظت از اصول و نهاد هایی شده ام که آمریکا بر پایه آن ها راسخ است.

به گزارش خبرنگاران، یکی از مولفه هایی که قدرت جهانی آمریکا را نشان می داد، این نکته بود که با پاسپورت آمریکایی شما قادر بودید تا به هر جایی که در جهان مایل هستید سفر کنید. من مطمئن بودم که با داشتن پاسپورت آمریکایی، علاوه بر اینکه می توانم به هر جایی در جهان بروم، قادر هستم از حمایت و حفاظت گسترده دولت آمریکا نیز در اقصی نقاط جهان برخوردار باشم. باور رایج همیشه این بوده که دستگاه سیاست خارجی آمریکا تقریبا برای تمامی شهفرایندان آمریکایی، در شرایط بحرانی، پشتیبانی لازم را فراهم می نماید و نمی گذارد آن ها در مخمصه گرفتار باشند.

با این همه، پاندمی ویروس کرونا و به طور خاص شیوع گسترده آن در آمریکا نشان داد که همه این مسائل، صرفا وعده ها و مسائلی توخالی و پوچ هستند. من در شرایط فعلی، با پاسپورت آلمانی ام قادرم تقریبا به هر نقطه ای از جهان سفر کنم. با این حال، پاسپورت آمریکایی من فقط امکان دسترسی به عده ای معدود از کشور ها را برایم فراهم می سازد. من اکنون نمی توانم با پاسپورت آمریکایی ام به اغلب کشورهای توسعه یافته آسیا، اروپا، استرالیا، و آمریکای جنوبی سفر کنم. بحران شیوع ویروس کرونا در آمریکا تا حدی در اینجا (در آمریکا) از کنترل خارج شده که دیگر ملت ها از پذیرش شهفرایندان آمریکایی به شدت می ترسند.

به نظر می رسد فرض من در خصوص اینکه کدام کشور در بحبوحه یک بحران، حاضر است برای بازگرداندن شهفرایندانش بیشترین کوشش را انجام دهد و طولانی ترین مسافت ها را طی کند هم اشتباه بوده است. در شرایط فعلی، آلمان آغوش خود را با کمال میل به روی من باز خواهد نمود تا از این کشور کرونازده (آمریکا)، بازگردم. اگرچه آن ها از من خواهند خواست تا مدتی در قرنطینه باشم. درست در جبهه مقابل، در شرایط کنونی، گزارش هایی مطرح می شوند مبنی بر اینکه دولت ترامپ میخواهد تا از بازگشت آن دسته از آمریکایی هایی که احتمالا به نحوی، با بیماران کرونایی در ارتباط بوده اند و یا مشکوک به ابتلا به ویروس کرونا هستند، جلوگیری کند.

یکچنین طرحی علی رغم ماهیت ظالمانه خود، در کشور هایی نظیر استرالیا و نیوزیلند که در ماه های اخیر درگیر ویروس کرونا بودند و اکنون تا حد زیادی فرایند شیوع این بیماری را خاک خود متوقف نموده اند، مثبت و سازنده به نظر می رسد و می تواند تا حدی، از ظرفیت های عملی و کاربردی برخوردار باشد. با این حال، اجرای آن در کشوری نظیر آمریکا که روزانه بدون دخالت هرگونه عامل و محرک خارجی، از کشف 50 هزار مورد جدید ابتلا به ویروس کرونا خبر می دهد، یک حماقت تمام عیار است که صرفا به زخم ها و آسیب ها خواهد اضافه نمود.

زمانی که در سال 2017، من شهفرایندی آمریکا را به دست آوردم، به خوبی می دانستم که دونالد ترامپ بسیاری از ارزش ها و نهاد های آمریکایی را که من آن ها را ستایش می کنم، نابود خواهد ساخت. با این حال، من فکر نمی کردم که او چنین با جان آمریکایی ها نیز بازی کند. آیا براستی این باید عملکرد فردی باشد که بار ها و بار ها از عزم خود جهت حفاظت از آمریکا در برابر تهدیدات جهانی سخن گفته است؟ ترامپ به جای اینکه از دولت خود جهت حفاظت از آمریکایی ها استفاده کند، بیش از پیش به فرایند شیوع ویروس کرونا در آمریکا و جهان یاری می نماید. چندان بعید نیست که اکنون دولت وی، به آمریکایی هایی که در خارج از خاک این کشور هستند نیز خیانت کند و راه را جهت بازگشت آن ها ببندد.

*یاشا مونک، وی استاد دانشگاه جرج واشنگتن آمریکا است.

منبع: فرارو
انتشار: 13 مهر 1399 بروزرسانی: 13 مهر 1399 گردآورنده: iranigoogle.ir شناسه مطلب: 1137

به "آتلانتیک: کرونا، پاسپورت آمریکا را بی خاصیت کرد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آتلانتیک: کرونا، پاسپورت آمریکا را بی خاصیت کرد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید