خبرنگاران مسکو برای عادی سازی روابط با واشنگتن اعلام آمادگی کرد

به گزارش مجله گوگل ایرانی، م️سکو - خبرنگاران- وزارت خارجه روسیه از تماس تلفنی سرگئی لاوروف و آنتونی بلینکن، وزرای خارجه روسیه و آمریکا اطلاع داد که در آن ️طرف روسیه اعلام نمود که مسکو برای عادی سازی روابط خود با واشنگتن آمادگی دارد.

خبرنگاران مسکو برای عادی سازی روابط با واشنگتن اعلام آمادگی کرد

همراه دور زمین باشید و با تور ارزان روسیه از کاخ کرملین دیدن کنید و در شهرهای زیبای مسکو و سوچی گشتی بزنید و خاطرات زیبایی برای خود رقم بزنید.

به گزارش پنجشنبه شب خبرنگاران به نقل از بیانیه وزارت امور خارجه روسیه، لاوروف در اولین تماس تلفنی خود با آنتونی بلینکن ضمن تبریک به وی برای شروع بکار در مقام وزیر خارجه آمریکا گفت که مسکو برای گفت و گوی سازنده با واشنگتن در خصوص طیف وسیعی از موضوعات آمادگی دارد.

در بیانیه گفته شده است: در راستای گفت و گوی تلفنی اخیر ولادیمیر پوتین و جو بایدن روسای جمهوری روسیه و آمریکا، وزیران خارجه دو کشور از تمدید قرارداد محدودسازی تسلیحات راهبردی تا سال 2026 استقبال نموده و بیان کردند که این اقدام به بهبودی اوضاع عمومی در عرصه امنیت بین المللی و ثبات راهبردی یاری می نماید.

دو طرف سپس موضوع تامین شرایط قابل پیش بینی در عرصه کنترل تسلیحات را باتوجه به خروج آمریکا از پیمان منع موشک های هسته ای کوتاه و میان برد و نیز در رابطه با پیمان آسمان های باز را عنوان کردند.

پیمان منع موشک های هسته ای میان برد همه موشک های هسته ای و متعارف و سکوهای پرتاب آن ها را تا فاصله 500 تا 1000 کیلومتر (کوتاه برد) و 1000 تا 5500 کیلومتر (میان برد). این پیمان، موشک های دریایی را پوشش نمی داد. در می 1991، دو هزار و 692 موشک نابود شدند.

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در 21 اکتبر 2018 (9 مهر 97) بیان کرد که به دلیل نقض مکرر این پیمان توسط روسیه، آمریکا از پیمان مذکور خارج خواهد شد و در ماه اوت سال 2019 ایالات متحده به طور رسمی از این پیمان خارج شد. روسیه نیز در روز بعد به همین اقدام دست زد.

پیمان آسمان های باز هم توافقنامه ای بین 34 کشور دنیا است که سال 2002میلادی به امضا رسید و به اجازه پرواز هواپیماهای تجسسی بر فراز مناطق کشورهای عضو این معاهده ارتباط می یابد. این پیمان، یکی از عظیم ترین کوشش های بین المللی برای هرچه شفاف تر کردن فعالیت های نظامی است.

آمریکا در پاییز گذشته از این پیمان خارج شد و روسیه نیز به تازگی از قصد خود برای خروج از این معاهده بین المللی اطلاع داد.

لاوروف و بلینکن در ادامه گفت و گوی تلفنی درخصوص اوضاع سوریه و لیبی و نیز شرایط اوکراین مذاکره و گفتگو کردند.

وزیر خارجه روسیه سپس به همتای آمریکایی خود یادآوری کرد که مسکو پیشنهادی را به واشنگتن برای صدور بیانیه مشترک مبنی بر غیر مجاز بودن جنگ هسته ای بین دو کشور و عدم مداخله در امور داخلی یکدیگر ارائه نموده است.

در ادامه بیانیه گفته شده است: پس از این که بلینکین شرایط پیرامون الکسی ناوالنی فعال سیاسی مخالف دولت روسیه را عنوان کرد، لاوروف بر ضرورت احترام به نظام قانونگزاری روسیه و سیستم قضایی این کشور تاکید نمود. وی توجه وزیر امور خارجه آمریکا را به تعقیب و پیگیرد قضایی افراد معترض به نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و تامین شفافیت مراحل قضایی و دادگاه این افراد جلب کرد.

ناوالنی یکی از اصلی ترین منتقدان پوتین و از داوطلبان شرکت برای نامزدی انتخابات ریاست جمهوری 2018 میلادی روسیه بود که به دلیل محکومیت قبلی از نامزدی در انتخابات منع شد.

وی بیستم ماه اوت (سی ام مرداد) در بازگشت از سیبری به مسکو بیمار شد و پس از فرود اضطراری هواپیما به بیمارستانی در شهر تومسک سیبری منتقل شد و سپس به یک مرکز درمانی در برلین انتقال یافت، جایی که پزشکان آلمانی در اوایل ماه جاری بیان کردند، نشانه هایی از مسمومیت وی با ماده سمی نوویچوک وجود دارد.

دادگاه مسکو شامگاه سه شنبه پس از چند ساعت شور حکم به تبدیل 3.5 سال حبس تعلیقی ناوالنی به حبس در زندان صادر کرد.

لاوروف بر آمادگی طرف روسی برای همکاری به منظور عادی سازی مجموعه روابط دوجانبه بر اساس احترام متقابل و موازنه منافع تاکید نمود.

در ادامه گفت و گوی تلفنی بر آمادگی برای برطرف متقابل مسائل بوجود آمده برای فعالیت نمایندگی های دیپلماتیک روسیه و آمریکا در خاک دو کشور تاکید شد.

بلینکن به آمادگی طرف آمریکایی برای برگزاری گفت و گوهای کارشناسی در این مسائل اشاره نمود.

وزیران خارجه روسیه و آمریکا خواهان همکاری دو کشور در عرصه مبارزه با ویروس کرونا ازجمله همکاری در فراوری و تکامل واکسن برای مبارزه با این ویروس شدند.

منبع: ایرنا
انتشار: 22 اسفند 1399 بروزرسانی: 22 اسفند 1399 گردآورنده: iranigoogle.ir شناسه مطلب: 1454

به "خبرنگاران مسکو برای عادی سازی روابط با واشنگتن اعلام آمادگی کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران مسکو برای عادی سازی روابط با واشنگتن اعلام آمادگی کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید