آیا مواد پلاستیکی مضر هستند؟

به گزارش مجله گوگل ایرانی، در یک مطالعه بزرگ در یک آزمایشگاه بر روی موش ها مشخص شده است دوز پایینی از یک ماده شیمیایی به نام بسفنول A یا BPA -که در مواد پلاستیکی یافت می شود- می تواند باعث تغییرات بیولوژیکی و افزایش سرطان سینه در افراد شود.

آیا مواد پلاستیکی مضر هستند؟

این یافته ها از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا اداره غذا و دارو (FDA) در سال 2014 بیان نمود که مقدار پایین BPA که مردم هر روز در معرض آن قرار دارند ایمن است. اما یافته های نو برخی از مطالعات قبل را پشت سر گذاشته است و نشان داده است که دوز کم BPA می تواند باعث توسعه سرطان سینه و سایر بیماری ها شود و بسیاری از دانشمندان سال ها است سعی دارند برخی آژانس ها را متقاعد کنند که BPA حتی در مقادیر بسیار کوچک نیز می تواند آسیب رسان باشد.

در مطالعه ای که در حال انجام است، مرکز کنترل بیماری (CDC)، BPA را در ادرار بیش از 90 درصد افرادی که مورد آزمایش قرار گرفته بودند، یافت و این نشان می دهد که بیشتر افراد در معرض گستردهBPA قرار دارند. BPA در تولید پلاستیک های سخت و پلی کربنات مانند بطری های آب و نوشابه و ظروف پلاستیکی، برخی کنسرو های غذایی و سیلانت های دندان استفاده می شود. این ماده همچنین در برخی انواع رسید های بانکی و رسید سوپرمارکت ها یافت می شود.

به دلیل نگرانی های امنیتی، فرانسه BPA را در بسته بندی مواد غذایی ممنوع کرده است. کالیفرنیا نیز BPA را به عنوان نوعی سم برای دستگاه تناسلی زنان در نظر گرفته است.

نتایج حاصله از یک تحقیق دو ساله بر روی تقریبا 4 هزار موش آزمایشگاهی بدست آمده است که به آنها یکی از 5 دوز مختلف BPA داده شده بود.

این آزمایش بخشی از یک پروژه 30 میلیون دلاری بود و هدف آن راضی ساختن دانشمندانی بود که ایمنی BPA را رد می کردند. علاوه بر تحقیق اصلی FDA، این پروژه همچنین 13 آزمایش با دقت انتخاب شده از طریق محققان مستقل دانشگاهی را تأمین مالی کرد. نتایج بیشتر این مطالعات در سال آینده منتشر خواهد شد.

مطالعه بزرگ، توافق کم

سم شناسان کلاسیک معتقدند که هر چیزی، حتی آب، بسته به مقدار، می تواند مضر یا بی ضرر باشد. همه چیز مسموم است و هیچ چیز بدون سم نیست؛ بلکه مقدار دوز سم است که می تواند آسیب ساز باشد.

سپس رگولاتورهای شیمیایی سعی می کنند مقدار سطح شیمیایی مضر را معین کنند و سطح ایمنی را که زیر سطح آن قرار گرفته است معین کند.

از سوی دیگر، بسیاری از متخصصان غدد درون ریز و داروشناسی می گویند برخی از مواد شیمیایی می توانند اثرات مضر را در دوزهای بسیار پایین داشته باشند و هنگامی اتفاق می افتد که بدن ما در تشخیص یا پاسخ دادن به هورمون های خود دچار تداخل شود.

اگر چه شواهد حاکی از آن است که برخی مواد شیمیایی خاص در دهه گذشته در حال افزایش است، FDA و دیگر سازمان های نظارتی به طور گسترده ای این مطالعات و نظریه ای که در پشت آن قرار گرفته است را رد کرده اند اما دانشمندان مستقل معتقدند که شک و تردید FDA خودخواهانه است.

لورا وندنبرگ، دبیر علمی دانشیار بهداشت عمومی دانشگاه ماساچوست آمهرست می گوید: اگر این اثرات کم دوز وجود دارد و دانشمندان آن را تصدیق می کنند، پس آنچه که تولید کنندگان تابحال انجام داده اند، تمام وقت اشتباه بود - و نه فقط برای BPA بلکه هچنین برای ده ها و شاید صدها مواد شیمیایی دیگر.

چگونه مطالعات انجام شد

این نوع مطالعه بزرگ با استفاده از جوندگان، یک نوع کلاسیک از مطالعه سم شناسی است. هنوز برای مطالعه اثرات سم شناسی مواد شیمیایی بر روی حیوانات آزمایش می شود، زیرا چنین مطالعات گسترده و جامع بر روی انسان ها غیر اخلاقی در نظر گرفته می شود.

در تحقیق اصلی FDA، آزمایش ها بر روی نزدیک 4 هزار موش آزمایشگاهی برای مدت 2 سال انجام گرفت و به آنها یکی از 5 دوز BPA داده شد.

پایین ترین دوز BPA به موش ها داده شد. تقریبا 2.5 میکروگرم به ازای هر کیلوگرم از وزن آنها در روز. تقریبا مقداری که انسان ها در زندگی روزمره خود در معرض آن قرار می گیرند. بالاترین دوز - 25 هزار میکروگرم در هر کیلوگرم در روز - که سمی شناخته شده است.

در این تحقیق به موش های جوان تر تا زمانی که آنها را از شیر مادر بگیرند، حداقل دوز BPA را دادند و به طور قابل توجهی 12 موش از 50 موش دچار سرطان پستان شدند. همچنین موش های ماده تغییرات بیشتری در کبد و کلیه خود داشتند و تغییرات قابل ملاحظه ای در سینه و پروستات موش های نر بوجود آمد.

در عین حال، FDA همچنان می گوید که BPA در مقادیری که مردم هر روز در معرض آن هستند، ایمن است اما همه کارشناسان موافق نیستند. آکادمی آمریکایی بچه ها، با اشاره به نقاط ضعف حیاتی در فرایند نظارتی، والدین را برای جلوگیری از محصولات حاوی BPA دعوت کرد.

به همین ترتیب، انجمن غدد درون ریز نتایج FDA را زودرس نامیده و گفته است که داده های دولت اطمینان از ایمنی BPA را نمی دهد.

منبع: فوت و فن / webmd.com
انتشار: 20 مرداد 1401 بروزرسانی: 20 مرداد 1401 گردآورنده: iranigoogle.ir شناسه مطلب: 2079

به "آیا مواد پلاستیکی مضر هستند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا مواد پلاستیکی مضر هستند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید