احتمال وجود عوامل بیماری زا در ماشین های لباسشویی خانگی

به گزارش مجله گوگل ایرانی، متخصصان با مشاهده پاتوژن های مقاوم به چندین دارو روی پوست نوزادان نارس در بخش مراقبت های ویژه نوزادان بیمارستانی در آلمان برای چندین مرتبه، از ارائه پاسخ مناسب به این مشاهدات درماندند.

احتمال وجود عوامل بیماری زا در ماشین های لباسشویی خانگی

به گزارش خبرنگاران، براساس گزارشی از این پرونده که توسط انجمن میکروبیولوژی آمریکا منتشر شد، آزمایشات مربوط به آلودگی در انکوباتورهای نوزادان و هم چنین در بین کارکنان مراقبت های بهداشتی که با پرستاران در تماس بوده اند، همگی منفی بوده است.

انکوباتور ابزاریست که در آزمایشگاه های بیولوژی برای کشت و رشد دادن نمونه های زنده مانند سلول ها یا میکروب ها به کار می رود.

اما آزمایش ها نشان داد که نوزادان به طور مداوم با کلبسیلا اکسی توکا (Klebsiella oxytoca)، یک باکتری بدنام برای عفونت های بیمارستانی مانند ذات الریه، عفونت ادراری، عفونت بافت نرم و نوعی مسمومیت خون که اغلب منجر به شوک سپتیک می گردد، مورد عفونت قرار می گیرند.

کمی بعد متخصصان دریافتند منبع این باکتری ها جوراب ها و کلاه هایی است که برای گرم نگه داشتن نوزادان به آن ها پوشانده می گردد که آنالیز ها منشا این باکتری ها را در اتاق رختشویی بیمارستان پیدا کردند.

تحقیقات نشان داد این بیمارستان به جای نوع صنعتی ماشین لباسشویی ها که در دمای بالا با مواد ضد عفونی نماینده شستشو نموده و به طور معمول در بیمارستان ها وجود دارد، از یک ماشین لباسشویی کم مصرف در انرژی و مخصوص خانه ها استفاده می نماید.

باکتری کلبسیلا اکسی توکا در مخزن مواد شوینده ماشین لباسشویی و در لاستیک لولای دربِ آن و هم چنین دو سینک در نزدیکی اتاق رختشویی یافت شد و با خروج ماشین لباسشویی از بیمارستان، ابتلا به این عفونت نیز خاتمه در نوزادان متوقف شد.

خوشبختانه هیچ یک از نوزادان به دلیل قرار دریافت در معرض باکتری ها به طور طولانی مدت بیمار نشدند اما این پرونده خطر احتمالی مربوط به عفونی بودن لباسشویی های خانگی را نمایان نموده است.

ماشین لباسشویی های خانگی از هر نوع، خاک و لکه ها را از روی لباس، حوله و دستمال ها می زدایند اما آن ها را ضدعفونی نمی نمایند. بیمارستان ها برای ضدعفونی کردن لباس ها از مواد ضدعفونی نماینده مبتنی بر کلرین و پراکسید استفاده می نمایند. هم چنین در چرخه آبکشی از آب گرم بیشتر و در چرخه خشک کردن از تنظیمات دمای بالاتری استفاده می نمایند که همگی برای کشتن میکروب ها مفید است.

اما نگرانی های زیست محیطی روش شست وشوی لباس ها را تغییر داده است. مطالعات نشان می دهد که در اروپا لباس های رنگی اغلب در دمای بین 30 تا 40 درجه سانتی گراد شسته می شوند. در چین، کره جنوبی و ژاپن اما بیشتر از آب سرد استفاده می گردد. مقامات آمریکایی نیز شست وشو با آب سرد را در صورت امکان توصیه می نماید، به طوری که در وب سایت وزارت انرژی این کشور این طور آمده که شست وشو با آب سرد یا گرم به خوبی از پس تمیز کردن لباس ها برمی آید و تغییر تنظیم دمای ماشین لباسشویی از آب داغ به گرم می تواند باعث کاهش 50 درصدی بار مصرف انرژی گردد.

با این حال در صورت آنالیز لباس ها و حوله ها می توان میکروب های نهفته در آن ها را یافت. یک استاد میکروبیولوژی در دانشگاه آریزونا در این مورد اعلام نموده که باکتری ای-کولای به خوبی روی حوله ها رشد می نماید. هم چنین با توجه به خیس و مرطوب بودن حوله ها طی حدود سه یا چهار روز باکتری های مدفوع را روی آن ها به راحتی می توان یافت.

طبق مطالعات، دمای توصیه شده برای کشتن مؤثر باکتری های بیماری زا 60 درجه سانتی گراد یا بالاتر است که آب داغ محسوب می گردد. دمای بین 32 تا 43 درجه سانتی گراد نیز گرم و دمای بین 15 تا 27 درجه سانتی گراد سرد به شمار می رود.

حتی اضافه کردن سفید نماینده به شست وشوهای آب سرد ممکن است موثر واقع نگردد. مطالعات نشان داده اند که فعالیت سفید نماینده ها در دماهای پایین شست وشو به شدت کاهش یافته و ناکارآمد می شوند.

به گفته متخصصان در آمریکا هنگامی که حوله های خود را با آب سرد شست وشو می دهید، تمیز کردن آن ها با توجه به ضخامت بالایشان بسیار سخت است. برای شست وشوی حوله ها باید از آب گرم استفاده نموده و به طور کامل آن ها را خشک کرد. در صورتی که این عمل را به خوبی انجام ندهید، هنگام خشک کردن صورت خود با حوله به میزان زیاد و غیرمنتظره ای با باکتری ای-کولای برخورد خواهید داشت. حتی در وضعیت بدتر با توجه به ارتباط شیوع سالمونلا ، مننژیت باکتریایی و ویروسی و کرم حلقوی با لباسشویی ها ممکن است به این میکروب ها آلوده شوید.

در صورتی که اطرافیان شما به بیماری خاصی مبتلا نباشند، روند شست وشوی عادی لباس هایتان مسئله ای را ایجاد نمی نماید، چرا که بدن های ما به میکروب های خود و حتی باکتری ای-کولای عادت دارد. تنها در صورتی که مهمان های زیادی دارید، حوله های خود را به صورت مرتب با آب داغ شسته و با حرارت بالا خشک نموده و تعویض کنید.

در صورتی که فردی در اطراف شما بیمار باشد، باید حرارت بخش خشک کن لباسشویی را افزایش داده و زمان آن را برای دست کم نیم ساعت تنظیم کرد، زیرا خشک کن در حالت صرفه جویی در مصرف انرژی، کارایی کافی برای کشتن میکروب ها را ندارد. در صورتی که ماشین لباسشویی شما خشک کن ندارد، لباس ها را به مدت کافی در زیر نور خورشید پهن کنید، چرا که نور خورشید نیز به گفته متخصصان خواص ضدعفونی نماینده دارد.

هم چنین توجه داشته باشید که ماشین لباسشویی را نیز پس از شست وشوی لباس ها و حوله های فرد بیمار ضدعفونی کنید تا میکروب هایی که در لگن آن کمین می نمایند، لباس های بعدی را عفونی ننمایند. می توانید با ریختن سفیدنماینده داخل لباسشویی و انجام یک دور چرخش شست وشو این عمل را انجام دهید.

بنا بر گزارش سی ان ان، متخصصان هشدار می دهند که به هیچ وجه لباس های کثیف را تا محل ماشین لباسشویی بغل نکنید و برای این کار حتما از سبد لباس های چرک بهره ببرید تا از انتقال میکروب ها به خود جلوگیری کنید.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 11 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: iranigoogle.ir شناسه مطلب: 377

به "احتمال وجود عوامل بیماری زا در ماشین های لباسشویی خانگی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "احتمال وجود عوامل بیماری زا در ماشین های لباسشویی خانگی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید