از سنگ فرش خیابان تا بازار بازی های دیجیتال

به گزارش مجله گوگل ایرانی، سنگ فرش هر خیابان از طلاست! شاید شما هم جزو افرادی باشید که این جمله را شنیده اید؛ اما احتمال خیلی کمی وجود دارد که این عبارت راستا زندگی کسی را به کل تغییر داده باشد. سنگ فرش هر خیابان از طلاست نام کتابی است که کیم وو چونگ، موسس و مدیرعامل شرکت دوو کره جنوبی نوشته است. این کتاب ایده الهام دریافت از محیط پیرامون را ملکه ذهن فرید ملک احمدی کرد تا روزی برسد که منتظر ماندن برای یک قرار دیدار ساده، جرقه طراحی و ساخت یک بازی خلاقانه را در ذهن او بزند.

از سنگ فرش خیابان تا بازار بازی های دیجیتال

ماجرا از این قرار است که در یکی از روزهای سال 94 وقتی ملک احمدی برای دیدار با یکی از دوستانش چند دقیقه ای منتظر مانده بود، شاید فکرش را هم نمی کرد که این انتظار به شیرین ترین انتظار عمرش بدل گردد! وقتی سرش پایین بود و داشت به زیر پایش نگاه می کرد، ناگهان الگوهای به کار رفته در سنگ فرش خیابان، درست مانند عنوان کتاب محبوبش، ایده ساخت یک بازی را در ذهنش به وجود آوردند. یک بازی الهام گرفته از الگوهای محیط، برای به چالش کشیدن ذهن که بعدها نام آن را پازل خلاقیت گذاشت.

فرید ملک احمدی بعد از حدود 18 سال فعالیت در حوزه صنعت، مدتی است تصمیم گرفته است در زمینه دلخواه خودش که همان خلاقیت و نوآوری است مشغول باشد. او تا به امروز چهار ابزار صنعتی جدید را طراحی نموده است و همچنین اخیرا پیروز به طراحی و ساخت دستگاه برش مخصوص مواد غیرفلزی شده است.

این طرح ها جوایز داخلی و بین المللی زیادی برای او به ارمغان آورده اند و اکنون نیز طرح هایی در دست اقدام دارد که برای برخی از آنها نمونه های اولیه ای هم فراوری نموده است. او تا به حال دو ثبت اختراع رسمی در کشور داشته که آنها را هم در جشنواره های متعدد داخلی و خارجی ارائه نموده و جوایز زیادی برده است. از آن جا که خلاقیت همواره در صدر موضوعات مهم در زندگی ملک احمدی بوده، حدود هشت سال است که مربی خلاقیت است و برای شرکت ها و سازمان های بزرگی مانند ذوب آهن اصفهان، آموزش وپرورش، استانداری، ادارات، سازمان ها و اتاق های بازرگانی اصفهان و چند شهر دیگر، مدرس خلاقیت بوده است.

مشخصات، ویژگی ها و نحوه بازی

ملک احمدی درباره فرایند ساخت پازل خلاقیت به جام جم می گوید: بعد از شکل دریافت ایده این بازی در سال 94، زمان زیادی را صرف تحقیق درباره الگوها و همچنین توسعه طرح بازی کردم. در این فاصله نسخه های فیزیکی اولیه ای را می ساختم و خودم با آنها بازی می کردم تا بتوانم مسائل طرحم را پیدا و آن را بهینه سازی کنم. انتها با زحمت زیاد پیروز شدم نمونه ای از بازی را برای شورای نظارت بر اسباب بازی ارسال کنم و خوشبختانه علاوه بر اخذ مجوز، با استقبال بسیار خوبی هم روبرو شدم که انگیزه مرا برای ادامه جهت بیشتر کرد.

وی در مورد مزایای این بازی می گوید: همان طور که می دانیم مغز ما از دو نیمکره تشکیل شده که نیمکره راست آن مختص احساسات، خلاقیت و تصورکردن است و نیمکره چپ به منطق و محاسبات اختصاص دارد. در بیشتر بازی های رومیزی که پازل خلاقیت هم در این دسته قرار گرفته است، در حین بازی معمولا یکی از نیمکره های مغز فعال می گردد؛ اما پازل خلاقیت می تواند به صورت همزمان هر دو نیمکره مغز را درگیر کند که این ویژگی منجر به نرمش ذهن و تقویت آن در همه ابعاد می گردد.

مزیت دیگری که این بازی دارد این است که گستردگی بی حد و حساب الگوها باعث می گردد ابتکار و خلاقیت در بازی حرف اول را بزند و از طرف دیگر انعطاف آن به قدری زیاد باشد که همه افراد بالای شش سال بتوانند با آن بازی نموده و لذت ببرند.

سازنده پازل خلاقیت درباره سازوکار این بازی می گوید: در طرح نهایی صفحات مشبک (مانند بازی های شطرنج و اتللو) با تعداد خانه های 4×4 یا 6×6 یا 8×8 همراه با تعدادی مهره را برای بازی کردن در نظر گرفتم. در طول بازی، چهار مهره در اثر چرخش هایی که به صورت چپ گرد یا راست گرد انجام می دهند، الگوهای متقارنی را به وجود می آورند؛ اما مسئله ای که در نسخه فیزیکی بازی نمود پیدا کرد، این بود که از طرفی تعداد الگوها نامحدود است و از طرف دیگر نمی توان تعداد زیادی الگو را در بسته بندی بازی جای داد! برای حل این مشکل سراغ طراحی و ساخت مدل دیجیتالی از بازی رفتم و بعد از پیدا کردن و یاری دریافت از یک تیم برنامه نویس حرفه ای از دانشگاه صنعتی اصفهان، فرایند ساخت اپلیکیشن پازل خلاقیت تقریبا یک سال طول کشید تا اینکه انتها حدود دو ماه پیش پیروز شدم نسخه نهایی را در بازار بازی های دیجیتال عرضه کنم.

او می افزاید: از دید علوم شناختی، پازل خلاقیت جزو بازی هایی است که باعث بالاتررفتن میزان هماهنگی چشم و دست می گردد و در کاهش خطر ابتلا به فراموشی و آلزایمر هم بسیار موثر است. این بازی را می توان در تقابل با هوش مصنوعی انجام داد یا به صورت آنلاین با هر شرکت کننده ای در دنیا که آماده بازی کردن باشد می توان مسابقه داد. این ویژگی باعث می گردد کاربر بتواند ذهن خودش را به چالش بکشد و در خلال تفریح و لذت بردن از انجام بازی، همزمان ذهنش را هم پرورش دهد. البته امیدوارم در آینده ای نزدیک بتوانیم لیگ پازل خلاقیت را هم در سطح استانی یا کشوری و بین المللی برگزار کنیم و با درنظردریافت جوایزی ارزنده برای نفرات برتر، انگیزه مضاعفی برای مخاطبان این بازی ایجاد کنیم.

درخشش در جشنواره ها

ملک احمدی ضمن اشاره به درخشش بازی ابداعی اش در جشنواره ها و مسابقات مختلف داخلی و بین المللی، خاطرنشان می نماید: حدود پنج سال پیش، بازی پازل خلاقیت در جشنواره توسکا که از طرف بنیاد ملی نخبگان برگزار می گردد، رتبه اول را کسب کرد. در امسال هم این بازی در چهارمین جشنواره بازی های جدی از سوی ستاد فناوری های علوم شناختی و کانون پرورش فکری بچه ها و نوجوانان پیروز به کسب جایزه شد. همچنین مدتی است پازل خلاقیت را برای سه جشنواره داخلی در حال برگزاری هم ارسال نموده ایم که جزو نامزدهای دریافت عناوین برتر قرار گرفته است و امیدوارم در آنجا هم بتوانیم پیروز ظاهر شویم.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 30 اسفند 1399 بروزرسانی: 30 اسفند 1399 گردآورنده: iranigoogle.ir شناسه مطلب: 1473

به "از سنگ فرش خیابان تا بازار بازی های دیجیتال" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از سنگ فرش خیابان تا بازار بازی های دیجیتال"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید