استفاده از بارهای الکتریکی و تولید قطرات باران در ابرها

به گزارش مجله گوگل ایرانی، خبرنگاران/خراسان رضوی محققان ادعا کرده اند ارسال بار الکتریکی به یک ابر بدون باران می تواند منجر به تشکیل قطرات باران شود.

استفاده از بارهای الکتریکی و تولید قطرات باران در ابرها

به نقل از فیز، چهار محقق(سه نفر از دانشگاه ریدینگ و دیگری از دانشگاه آکسفورد انگلستان) شواهدی را گزارش کردند که ارسال بار الکتریکی به یک ابر بدون باران می تواند منجر به تشکیل قطرات باران شود. آنان محاسبات خود را توصیف کردند و نشان دادند که تغییر بار الکترواستاتیک در ابرهای مملو از رطوبت می تواند منجر به تغییر بیشتر بار شود و در نتیجه قطرات باران تشکیل شود.

با پیشرفت تغییرات آب و هوایی دانشمندان پیش بینی کرده اند برخی از منطقه ها خشک تر خواهد شد. مقامات امارات متحده عربی چنین پیش بینی هایی را جدی گرفته اند و برای افزایش اندازه بارندگی در کشورشان روی این نوع فناوری سرمایه گذاری کردند.

این کار شامل محاسبات نیروهای الکترواستاتیکی بین 2 کره رسانا بود؛ در این تحقیق کره های آبی که هنوز به قدری بزرگ نشده اند تا به عنوان قطرات باران توصیف شوند، در نظر گرفته شد.

محققان این تحقیق، آمباوم، آرسوالد، اواس و هریسون دریافتند که هرچه اختلاف بار بین قطرات بیشتر باشد، جاذبه بین آن قوی تر است.

این یافته منجر شد آنان پیشنهاد کنند که اگر تغییرات از طریق بار الکتریکی افزایش یابد، قطرات با هم ترکیب و منجر به تشکیل قطرات باران می شود. همانطور که قطرات ادغام و اندازه آن ها بزرگ می شود، بار الکتریکی اضافی باید منجر به ادغام بین قطرات شود تا زمانی که به اندازه کافی بزرگ شده و گرانش بر آن ها تاثیر گذارد تا سقوط کنند.

محققان پیشنهاد کردند می توان بار الکتریکی را از طریق هواپیماهای بدون سرنشین، هواپیماها یا حتی برج های بلند به ابرهای بالایی وارد کرد.

آنان همچنین می گویند انجام این کار نه تنها می تواند در جایی که مورد نظر است، منجر به بارش باران شود بلکه می تواند با وادار کردن ابرهای صاعقه دار به بارش قبل از حرکت به جایی که مورد نظر نیست از بارش باران جلوگیری کند؛ برای مثال از تشکیل گردبادها پیشگیری شود.

محققان اظهار کردند: این شیوه ممکن است در منطقه های که مه وجود دارد اما باران زیاد نیست، موثر باشد.

نتایج این تحقیق در Proceedings of the Royal Society منتشر شده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 31 خرداد 1401 بروزرسانی: 31 خرداد 1401 گردآورنده: iranigoogle.ir شناسه مطلب: 2033

به "استفاده از بارهای الکتریکی و تولید قطرات باران در ابرها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استفاده از بارهای الکتریکی و تولید قطرات باران در ابرها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید