امتداد اولین خیابان مشهد، گرد بارگاه منور رضوی

به گزارش مجله گوگل ایرانی، طبق منابع تاریخی، اولین خیابان مشهد، بالاخیابان و پایین خیابان است که در دو سوی حرم مطهر رضوی امتداد داشته است در زمان شاه عباس صفوی احداث شد.

امتداد اولین خیابان مشهد، گرد بارگاه منور رضوی

اگر منابع تاریخی را ورق بزنیم، اولین خیابان ها در مشهد را اطراف حرم مطهر رضوی و به همت شاه عباس صفوی ساخته شده است.

بالا خیابان و پایین خیابان، به عنوان اولین خیابان ها در شهر مشهد شناخته شده اند که در قسمت بالا و پایین حرم امام رضا قرار گرفته اند. /این خیابان، به سبب آن که در دو طرف حرم حضرت رضا (علیه السلام) واقع شده است، در گذشته قسمت علیای آن بالاخیابان و قسمت سفلای آن پایین خیابان خوانده می شد.

در ابتدای ساخت این خیابان در میان آن کانالی حفر گشت تا آب در آن جریان پیدا کرد و تأمین کننده آب مردم شهر مشهد و نیز حرم مطهر رضوی بود، آب جاری در این خیابان به آب خیابان معروفیت یافت.

این دو نام به تدریج تبدیل به نام دو محله از شش محله بزرگ شهر مشهد شد و دو دروازه ای که در ابتدا و انتهای این خیابان احداث شد، به نام های دروازۀ بالا خیابان و دروازه پایین خیابان معروفیت یافت.

در حال حاضر پایین خیابان، خیابان نواب صفوی و بالاخیابان از حرم تا میدان شهدا را شامل می گردد که به نام خیابان شیرازی، نامگذاری شده است.

جالب است بدانید که تا زمان شاه عباس اول صفوی در همه ایران، تنها دو خیابان ساخته شده بود که یکی در هرات و دیگری در قزوین قرار داشت.

خبرنگاران خراسان رضوی مشهد

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 23 شهریور 1401 بروزرسانی: 23 شهریور 1401 گردآورنده: iranigoogle.ir شناسه مطلب: 2099

به "امتداد اولین خیابان مشهد، گرد بارگاه منور رضوی" امتیاز دهید

1 کاربر به "امتداد اولین خیابان مشهد، گرد بارگاه منور رضوی" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "امتداد اولین خیابان مشهد، گرد بارگاه منور رضوی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید