ایجاد شبکه صد خانه موزه در تهران

به گزارش مجله گوگل ایرانی، به گزارش خبرنگاران ، به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران، مرتضی امیری اسفندقه در حاشیه بازدید از خانه موزه اخوان ثالث در جمع اعضای موسسه فرهنگی هنری حقا که به مناسبت روز ملی نقاشی قهوه خانه ای و بزرگداشت استاد حسین قوللر آغاسی برای دومین سال پیاپی در خانه موزه اخوان ثالث برگزار گردید، با اشاره به اینکه اخوان ثالث سرحلقه شاعران و ادبیان معاصر است، گفت: شاعران و افراد بسیاری از نظر فکری، ادبی و ذهنی وامدار این شاعر هستند.

ایجاد شبکه صد خانه موزه در تهران

امیری اسفندقه که در جمع استادان نقاشی قهوه خانه ای سخن می گفت، ادامه داد: معتقدیم حفظ این بنا می تواند منجر به ایجاد بستری مناسب برای برگزاری برنامه های فرهنگی و ادبی و حضور بزرگان فرهنگ و ادب در این خانه موزه گردد.

وی با اشاره به اینکه اخوان ثالث از قابل ترین نمایندگان شعر معاصر است، ادامه داد: حفظ و نگهداشت آثار، لوازم و وسایل شخصی شاعر در فضایی که به آن تعلق دارند و بعلاوه برگزاری نشست های ادبیِ می تواند این مجموعه را به فضای مفرح و فرهنگی برای اهالی هنر و علاقه مندان به شعر و شاعری تبدیل کند.

وی در ادامه به ارائه توضیحاتی درباره اهمیت نقاشی قهوه خانه ای و موضوعات حماسی و مذهبی آن پرداخت وگفت: بنده آماده یاری به علاقه مندان و دوستداران این هنر در راستای توسعه این هنر نقاشی هستم.

کسری حسنی، سرپرست شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران نیز با تشکر از شهردار محترم تهران و معاونت امور اجتماعی و فرهنگی بر جدیت در احیای هویت تاریخی و فرهنگی شهر تهران، اعلام کرد: به همین دلیل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهر تهران یکی از ماموریت های خود را ساخت خانه موزه ها و اماکن مربوط به مشاهیر و بزرگان شهر تهران معطوف نموده است.

سرپرست شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهر تهران با بیان این مطلب که طی سال های گذشته خانه موزه های مهمی همانند خانه موزه سیمین و جلال از سوی این مجموعه باز زنده سازی تبدیل به خانه موزه ها شده اند، گفت: همیشه کوشش شده است تا در ساخت خانه موزه ها، از تخریب و نوسازی هایی که هویت و روح خانه را از بین می برد، جلوگیری کنیم.

وی بعلاوه خاطر نشان کرد: یکی از طرح های ما ایجاد شبکه صد خانه موزه است تا یک توریست وقتی می خواهد از خانه موزه ای بازدید کند، به صورت زنجیره ای از خانه موزه های دیگر که در نزدیکی آن واقع شده است هم بازدید کند. این شبکه به یک توریست یاری می نماید تا بتواند یک روز زیبا و پُرخاطره ای برای خود بسازد.

وی در ادامه به پروژه تملک، ساماندهی، بازسازی و بازسازی سایر خانه های شعرا، مشاهیر و خانه های تاریخی دیگر نیز اشاره نمود و گفت: شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری آمادگی دارد تا با همکاری منطقه ها و سایر زیرمجموعه های شهرداری تهران، نسبت به بازسازی و احیاء خانه های مشاهیر در راستای تحقق شبکه صد خانه-موزه اقدام کند.

بعلاوه در ادامه این مراسم ضمن سخنرانی و بیان خاطراتی از سوی دختر مرحوم استاد حسین قوللر آقاسی، هنرمند مکتب نقاشی قهوه خانه ، بیانیه موسسه فرهنگی هنری حقا درباره احداث خانه نقاشان قهوه خانه ای قرائت و به امضای تمامی حاضر در مراسم رسید.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 2 بهمن 1400 بروزرسانی: 2 بهمن 1400 گردآورنده: iranigoogle.ir شناسه مطلب: 1895

به "ایجاد شبکه صد خانه موزه در تهران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایجاد شبکه صد خانه موزه در تهران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید