سرنوشت خانه احمد محمود چه خواهد بود؟

به گزارش مجله گوگل ایرانی، ایسنا/ بدنبال خبرهای منتشر شده، این سوال پیش می آید که سرنوشت خانه احمد محمود چه خواهد بود؟

سرنوشت خانه احمد محمود چه خواهد بود؟

جهت دریافت خدمات پتینه سقف منزل با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات رنگ آمیزی با تکنیک های مدرن پتینه کاری را به ما بسپارید.

خانه احمد محمود؛ تخریب یا تبدیل به احسن؟

احمدرضا حسینی بروجنی با بیان اینکه خانه احمد محمود ثبت ملی نیست، شرح داد: آنجا خانه پدری احمد محمود است و برای ثبت ملی یک خانه احتیاج به ضوابط خاصی مانند ارائه و اثبات ارزش تاریخی یا وقوع یک رویداد خاص در آن بنا است.

وی ادامه داد: پرونده ثبت ملی برای این اثر چند سال پیش تشکیل شد اما به نتیجه نرسید. از این رو، قرار شد اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان آن را خریداری و تبدیل به خانه مشاهیر کند تا بواسطه فعالیت فرهنگی، میراث فرهنگی وارد عمل شود و آن را بعنوان خانه مشاهیر در فهرست آثار ملی ثبت کند که در این زمینه نیز هیچ اتفاقی نیفتاد.

او با اشاره به اینکه قدمت بنا به پهلوی دوم برمی شود اما شاخص های یک اثر تاریخی را ندارد گفت: در هر صورت این بنا در محدوده مصوب بافت تاریخی اهواز است و چنانچه مالک جدید قصد تبدیل آن به احسن یا تخریب آن را دارد باید از میراث فرهنگی مجوز دریافت کند.

معاون میراث فرهنگی خوزستان اضافه کرد: اداره ثبت اسناد باید برای خرید و فروش بنایی که تاریخی بشمار می آید، از اداره کل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی استعلام بگیرد؛ در چنین بنایی که ارزش تاریخی ندارد مانعی برای نقل و انتقال بنا وجود ندارد اما خریدار باید ضوابط حافظتی را رعایت کند.

فروش خانه احمد محمود، نویسنده و داستان نویس و خالق همسایه ها و زمین سوخته روز شنبه از سوی خانواده این نویسنده موجب نگرانی اهالی فرهنگ و قلم شد. جمعی از اهالی قلم و فرهنگ فروش خانه این داستان نویس ایرانی را چوب حراجی بر سر فرهنگ و هنر خوزستان می دانند و معتقدند ارزش معنوی این اثر با هیچ چیز قابل قیاس نیست و حیف است فضای فیزیکی یادآور یک نویسنده ملی اینگونه از خاطره ها پاک شود.

خانه پدری احمد محمود جایی که او کودکی و جوانی خود را در آن گذرانده است در منطقه سی متری اهواز واقع شده است. این منطقه به نوعی بافت تاریخی اهواز محسوب می شود و با توجه به اینکه کلانشهر اهواز تا به امروز از داشتن موزه محروم بوده است خانه این نویسنده ممکن بود این ظرفیت را برای اهواز ایجاد کند.

احمد اعطا معروف به احمد محمود در آنالیز تاریخ 20 ساله ادبیات داستانی ایران از سال 1357 تا 1377 به عنوان برترین داستان نویس و رمان پرداز 20 سال ادبیات داستانی در جامعه ادبی ایران شناخته می شود و هنوز هم با گذشت چندین سال از درگذشت این داستان نویس جنوبی بر تعداد علاقمندانش اضافه کرده می شود.

احمد محمود فعالیت ادبی خود را با نگارش چند داستان در سالهای 1333 تا 1336 در مجله های تهران شروع کرد و پس از آن پیروز به انتشار آثاری شامل دریا هنوز آرام است، مجموعه داستان بیهودگی، زائری زیر باران، مجموعه پسرک بومی و غریبه ها، همسایه ها، رمان داستان یک شهر، رمان زمین سوخته، مجموعه داستان های ملاقات، قصه آشنا، از مسافر تا تب خال، رمان سه جلدی مدار صفر درجه، درخت انجیر معابد شد.

رمان همسایه های احمد محمود یکی از جنجالی ترین کارهای یک داستان نویس ایرانی است که با سبک ادبی خاص همچنان علاقمندان خود را دارد.

منبع: همگردی
انتشار: 29 مهر 1399 بروزرسانی: 29 مهر 1399 گردآورنده: iranigoogle.ir شناسه مطلب: 1171

به "سرنوشت خانه احمد محمود چه خواهد بود؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سرنوشت خانه احمد محمود چه خواهد بود؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید