این دوچرخه سوارن حرفه ای؛ گزارش خبرنگاران از دوچرخه دوست ترین شهرها

به گزارش مجله گوگل ایرانی، مروری بر تعداد آمارهای آگهی های خرید و فروش دوچرخه دست دوم در سایت های اینترنتی بر حسب شهرهای مختلف

این دوچرخه سوارن حرفه ای؛ گزارش خبرنگاران از دوچرخه دوست ترین شهرها

در این روزهای کرونایی و ازدحام در استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی، استفاده از دوچرخه یکی از راه های جایگزین مناسب محسوب می گردد.

آمارها هم نشان می دهد که استفاده از دوچرخه در 6 ماه اول سال 1399 افزایش چشم گیری داشته و از اواخر فروردین ماه به بعد که مردم به زندگی روزمره خود برگشتند و زندگی کردن با کرونا را یاد دریافتد، استفاده از دوچرخه برای جا به جایی در حدود 15 تا 20 درصد رشد داشته است. همین آمار دقیقا درباره خرید و فروش دوچرخه هم صدق می نماید اما با یک تفاوت. به دلیل افزایش نرخ دلار و تورم، قیمت دوچرخه های نو به یک بار با افزایش چشم گیری رو به رو شد و قدرت خرید بسیاری از افراد برای خرید آن کاهش پیدا کرد. همین موضوع سبب شد تا مردم به سمت خرید دوچرخه های دست دوم روی بیاورند که با ابتکارات مخصوص به خودشان آن ها را تر و تمیز نموده و استفاده می نمایند. اتفاقی جالب که در نهایت هم به سود محیط زیست و رعایت بیشتر پروتکل های بهداشتی است و هم باعث می گردد تا از نظر مالی فشار چندانی بر خانواده ها وارد نگردد. در این میان نکته ای که از همه بیشتر به چشم می خورد، این است که آمار خرید و فروش دوچرخه دست دوم در شهرهایی مانند مشهد، جوانرود، بندانزلی، بناب و قروه (استان کردستان) از سایر شهرها بیشتر است و مردم آن ها به وضوح دوچرخه سواران حرفه ای تری هستند! در ادامه نگاهی می اندازیم به آماری که سایت خبرنگاران از میزان آگهی های خرید و فروش دوچرخه منتشر نموده و آنالیز می کنیم که چرا این شهرها دارای بیشترین آمار دوچرخه سوار است.

این 5 شهر حرفه ای

طبق آمار سایت خبرنگاران که مربوط به 6 ماهه اول سال 1399 است، از تاریخ اول فروردین تا اول مهرماه که ویروس کرونا در کشور فراگیر شده بود، مشهدی ها در حدود 395 هزار آگهی دوچرخه به ثبت رسانده اند که رقم قابل توجهی است. این رقم در حدود 6.6 درصد کل آگهی های ثبت شده در همین بازه زمانی در شهر مشهد است. اگر نگاهی به خبرها بیاندازیم، متوجه می شویم که مشهدی ها از گذشته علاقه زیادی به دوچرخه سواری داشته اند و هیات دوچرخه سواری این شهر و چندین سازمان مردم نهاد خصوصی نیز فعالیت های گسترده ای دارند. همین چند ماه پیش بود که شایعه ممنوعیت دوچرخه سواری زنان در مشهد سر و صدای زیادی ایجاد کرد اما در نهایت همه چیز تکذیب شد و تصاویر و گزارش های منتشر شده از مشهد نیز نشان می دهد که ممنوعیتی در این زمینه وجود ندارد. مشهدی های می گویند یکی از دلایل علاقه آن ها به دوچرخه سواری این است که این شهر دوران گذار از تبدیل یک شهر سنتی به یک شهر مدرن را خیلی زود سپری کرد که چند نکته منفی برای آن ها به همراه داشت. مسافران فراوانی که با خودرو شخصی به این شهر سفر نموده و ترافیک های نفس گیری که آن ها ایحاد می نمایند، یکی از این نکات منفی بود که در نهایت شهروندان مشهد را به این فکر انداخت تا با دوچرخه به عبور و مرور بپردازند. کرونا و رعایت پروتکل های بهداشتی نیز سبب شد تا بیشتر از گذشته به دوچرخه سواری روی بیاروند.

در کمال شگفتی، شهر جوانرود در استان کرمانشاه رتبه دوم در آمارهای سایت خبرنگاران را دارد. از بیش از 21 هزار آگهی ثبت شده برای این شهر در حدود 1400 آگهی برای دوچرخه است. در واقع 6.4 درصد آگهی ثبت شده در سایت خبرنگاران این شهر مربوط به دوچرخه است که آمار بالایی محسوب می گردد. جوانرود که سومین شهر پر جمعیت استان کرمانشاه پس از شهرهای کرمانشاه و اسلام آباد غرب است، در موقعیت مکانی قرار گرفته که هم خوش آب و هوا است و هم تقریبا مسطح است. بنابراین برای دوچرخه سواری یکی از شهرهای مناسب به شمار می رود که مردم آن نیز به خوبی از این موقعیت استفاده می نمایند. این شهر از شمال به اورامان لهون و پل دو آب، از جنوب به شهرستان سرپل ذهاب و از شرق به کرمانشاه و از غرب به خاک عراق متصل است و هیات های دوچرخه سواری و انجمن های مردم نهاد این شهر نیز بسیار فعال هستند.

* اهالی بندر انزلی با ثبت 9٬852 آگهی دوچرخه از میان حدود 16 هزار آگهی ثبت شده در شش ماهه اول سال جاری رتبه سوم را به خود اختصاص داده اند و 5.9٪ آگهی های ثبت شده در خبرنگاران این شهر مربوط به بندر انزلی است.

مردم شهر بناب با حدود 100 هزار نفر جمعیت در رتبه چهارم ثبت آگهی های دوچرخه قرار گرفته اند و حدود 5.4 درصد آگهی های منتشر شده در خبرنگاران مردم این شهر برای خرید و فروش دوچرخه دسته دوم است. در شش ماه اول سال جاری بیش از 11هزار آگهی توسط مردم این شهر ثبت شده که 619 عدد آن مربوط به دوچرخه بوده است. اهالی بناب از نظر ورزش و به خصوص دوچرخه سواری بسیار مشهور است و تا به حال چندین همایش دوچرخه سواری داشته اند که به عنوان عظیم ترین همایش دوچرخه سواری در ایران ثبت شده است.

یکی از نکات جالب آمار آگهی های فروش دوچرخه دست دوم این است که 5 شهر به طور مشترک در رتبه پنجم قرار گرفته اند. شهرهای قروه (استان کردستان) بیش از 1600 آگهی ، نورآباد (استان لرستان) بیش از 1100 آگهی ، سر پل ذهاب (کرمانشاه) بیش از 1300 آگهی ، خلخال (اردبیل) بیش از 392 آگهی و شاهین دژ (آذربایجان غربی) بیش از 320 آگهی خرید و فروش دوچرخه به ثبت رسانده اند. در نتیجه 4.8% آگهی ها برای شهرها فوق مربوط به خرید و فروش دوچرخه است و این شهرها جزو شهرهای دوستدار دوچرخه شناخته می شوند.

این شهرهای عظیم

یکی دیگر از نکات مورد آنالیز ما این است که ببینیم شهرهای عظیم چه وضعیتی در استفاده از دوچرخه دارند. تهرانی ها از میان 184 شهر در رتبه 149 آگهی های دوچرخه در سایت خبرنگاران قرار گرفته اند و در 6 ماهه اول سال جاری بیش از 250 هزار آگهی خرید و فروش دوچرخه در سایت خبرنگاران به ثبت رسانده اند. شیرازی ها با ثبت بیش از 54 هزار آگهی دوچرخه در رتبه 146 قرار دارند، مردم اردیبل با بیش از 15 هزار آگهی دوچرخه در رتبه 95 و اصفهانی با بیش از 64 هزار آگهی دوچرخه در رتبه 120 جای گرفته اند. تبریزی ها اما اوضاع بهتری دارند و رتبه آن ها 75 است و حدود 56 هزار آگهی دوچرخه به ثبت رسانده اند.

این شهرهای بدون دوچرخه

آمارها در قسمت انتهای لیست نیز قابل توجه است. حدود 16 شهر هر کدام زیر یک درصد آگهی خرید و فروش دوچرخه داشته اند که به جز کیش، قشم، چهابهار و بندرعباس، اکثرا شامل شهرهای شمالی هستند. به جز چهارشهر فوق؛ شهرهای سیاهکل، چابکسر، فریدون کنار، تنکابن، بابلسر، چالوس، آمل، رامسر، نوشهر، محمود آباد، نور و دماوند در این فهرست قرار دارند.

چند پارامتر مهم در این رتبه بندی

با مرور اجمالی رتبه بندی فوق به این نتیجه می رسیم که احتمالا چند پارامتر در این رتبه بندی نقش داشته اند. به نظر می رسد آب و هوای شهرها تاثیر بسیار زیادی در انتخاب مردم به دوچرخه سواری دارد و شهرهای خیلی گرم و خیلی سرد در صندلی پایین این فهرست قرار گرفته اند. از سوی دیگر میزان مسطح بودن و هموار بودن شهرها از دیگر نکات قابل توجه در این رتبه بندی است و احتمالا به همین دلیل است که شهرهای عظیم صندلی خوبی در این فهرست ندارند. البته نباید از مسائل فرهنگی نیز غافل شد که قطعا تاثیر مهمی در انتخاب مردم برای جا به جایی درون شهری دارد. شاید به همین دلیل است که در ماه های اخیر کمپین های مختلفی در زمینه ترویج دوچرخه سواری ایجاد شده که یکی آن ها کمپین رکاب سفید است.

این کمپین به منظور به حداقل رساندن مخاطرات برای دوچرخه سواران و سوانح رانندگی، در قالب فراوری محتوای کاربر محور با نام پویش رکاب سفید با تمرکز بر تجارب واقعی کاربران، به آموزش شهروندی چه در قالب دوچرخه سوار، عابر پیاده، راننده خودرو و موتور سیکلت ایجاد شده است. همچنین در این کمپین قرار است حدود 15 دوچرخه به خانه امید که خانه ای برای بیش از 110 کودک بی سرپرست است، هدیه داده گردد.

چند نکته مهم برای خرید دوچرخه دست دوم

قبل از خرید دوچرخه دست دوم باید پرسش های اساسی را از فروشنده پرسید و تحقیق کافی انجام دهید. درصورتی که نسبت به معامله شک دارید، حتما و حتما شک خود را رفع کنید و اگر نسبت به خرید ترغیب و توجیه شدید، دوچرخه را تهیه کنید. آنالیز بدنه دوچرخه، آنالیز توپی چرخ عقب و جلو، آنالیز توپی تنه، آنالیز کاسه دوشاخ، آنالیز سیستم دنده و زنجیر، آنالیز طوقه و… از جمله نکاتی است که در زمان خرید دوچرحه دست دوم حتما باید به آن توجه کنید. خلاصه اینکه در زمان انتخاب دوچرخه دست دوم، نکته های مختلفی رو باید رعایت کرد.یاری دریافت از یک مشاور خبره هم توصیه می گردد اما راهنماهای مختلفی وجود دارند که نکات اصلی را به خریدار ارائه می دهند. مثلا راهنمای خرید دوچرخه دست دوم که مجله دوچرخه و طبیعت آن ها را گردآوری نموده اند، از جامع ترین منابع آنالیز فنی است و پیشنهاد می کنیم با دقت آن را بخوانید.

منبع: دیوار
انتشار: 18 آبان 1399 بروزرسانی: 18 آبان 1399 گردآورنده: iranigoogle.ir شناسه مطلب: 1209

به "این دوچرخه سوارن حرفه ای؛ گزارش خبرنگاران از دوچرخه دوست ترین شهرها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "این دوچرخه سوارن حرفه ای؛ گزارش خبرنگاران از دوچرخه دوست ترین شهرها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید