بزرگترین تالار غار ایران، غار پشوم یزد

به گزارش مجله گوگل ایرانی، غارها در میان زیبا ترین و طبیعی ترین جاذبه های گردشگری هستند که توجه بسیاری از محققان و متخصصان را از سراسر جهان به خود جلب نموده است. تشکیل این حفره های بزرگ زیرزمینی صدها هزار سال طول می کشد و بیشتر غارها در آغاز به صورت کارست شکل می گیرند که از توده سنگ هایی همچون سنگ آهک، دولومیت و سنگ های گچی تشکیل شده اند و در حضور آب حالت اسیدی پیدا نموده و به آرامی آغاز به حل شدن می نمایند. غار پشوم یزد در بهمن ماه سال 1391 کشف شد که عنوان یکی از بزرگترین تالار های غار های داخل ایران را به خود گرفت. این غار هنوز آنچنان شناخته شده نیست اما می تواند به یکی از قطب های پژوهشی برای متخصصین همچنین جاذبه دیدنی برای گردشگران تبدیل گردد. اگر به جاذبه های دیدنی یزد علاقه مند هستید می توانید با شماره تماس 8540-021 تماس حاصل فرمایید و با کارشناسان مجموعه خبرنگاران در خصوص خرید بلیط خود اطلاع کسب کنید. در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

بزرگترین تالار غار ایران، غار پشوم یزد

غار پشوم یزد کجاست؟

قبل از معرفی غار پشوم یزد توضیح کوتاهی در خصوص یزد و منحصر به فرد بودن این بخش از کشور می پردازیم. شهر کویری یزد به همان اندازه که شهرهای خاورمیانه چشمگیر هستند، زیباست. یزد یک شهر قدیمی و آجری بوده که به خوبی از آن حفاظت شده است و از آن به عنوان شهر بادگیر ها یاد می گردد و با داشتن مکان های تاریخی بی شمار آن را به مقصد مهم برای هر گردشگری که از ایران بازدید می نماید، تبدیل نموده است. قدمت این شهر به قرن 5 میلادی می رسد و توسط مارکو پولو به عنوان شهر نجیب یزد توصیف شده است. ایزد در میانه دشت شنی در فاصله حدود 1200 متر از سطح دریا واقع شده است. پس بدیهی است که شاهد کشف جاذبه های گردشگری و طبیعی جدید از این شهر بشویم و غار پشوم یکی از آخرین اکتشافات مکان طبیعی یزد است.

طبق خبرگزاری مهر از کشف غار پشوم یزد و گزارش انجمن غارنوردی ایران، جزییات کشف این غار به در ادامه مطلب به این شکل تشریح شده است. فتحعلی حیدری از وجود دهانه غاری عمودی در نزدیکی شهر مهریز اکتشاف به عمل آورده و آن را با انجمن کوهنوردی یزد در میان می گذارد. پس از حفاری 50 متر به درون غار می رود و ادامه کار را صحیح نیافته و آن را به به روز بعد وا گذار می نماید. پس از در مین گذاشتن این موضوع تصمیم گرفته می گردد تا به همراه تجهیزات کامل و تیم متخصص به ادامه حفاری بپردازند و یک تیم متشکل از افراد فنی به محل اکتشاف اعزام می گردد. نکته جالب این غار دلیل نام گذاری آن است. نام دیگر غار پشوم یزد، غار دو سر نام دارد و علت نام گذاری آن قرار دریافت ورودی غار بین دو تپه است.

نکته حائز اهمیت درمورد سفر به غار پشوم یزد این است که جانب احتیاط را رعایت کنید و حتما همراه تیم متخصص عم بازدید را انجام دهید. اما در ادامه به داخل غار می رویم و راه رسیدن به تالار بزرگ آن را به شما سرح می دهیم.

ابتدای غار به یک چاه با عمق 19 متر برخورد خواهید کرد و پله ها و شیبی در حدود 70 درجه خواهید دید. سپس راستا به آبراهه تغییر پیدا می نماید و دوباره چاهی با عمق 80 متر را خواهید یافت. در بخش پایینی این چاه تالار بزرگ و وسیعی وجود دارد که محلی شبیه به جلگه تشکیل داده است. اگر فردی متخصص در زمینه کوهنوردی هستید شما را برای تجربه ماجراجویی جدید دعوت می کنیم. کوله خود را ببندید و همراه متخصصین دیگر راهی غار پشوم یزد شوید.

دسترسی های غار پشوم یزد چگونه است؟

در ادامه مطلب به توضیح راه های دسترسی به غار پشوم یزد می پردازیم و توضیح می دهیم که چگونه از دو مبدا تهران و یزد به این غار برسید. توضیح زیر بر اساس گزارشات انجمن غارنوردی است و متن کامل خبر را می توانید در وب سایت خبرگزاری مهر مطالعه بفرمایید.

دسترسی به غار از یزد

پس از انتخاب مبدا خود از یزد، به سمت شهر مهریز حرکت کنید و بعد از آن جاده انحرافی را انتخاب کنید. پس از ورود به جاده خاکی، 30 کیلومتر فاصله دارید تا به غار پشوم یزد برسید. قبل از رسیدن به دهانه غار یک راستا پیاده روی در دشت با شیب ملایم به فاصله 1.5 کیلومتر خواهید داشت. نکته بسیار مهم در سفر به غار پشوم این است که این مکان منطقه محافظت شده محیط است و باید قبل از شروع سفر هماهنگی های لازم را با آنان انجام دهید.

دسترسی به غار از تهران

قبل از طی راستا یزد به مهریز و سپس به غار پشوم، از هر جای ایران و دنیا باشید می توانید سفر خود را با خرید بلیط هواپیما یزد شروع کنید. اگر که سفر زمینی و قطار شما را به هیجان وا می دارد خرید بلیط قطار یزد خود را به خبرنگاران بسپارید. پس از رسیدن به یزد راستا دسترسی به غار از یزد را طی کنید و از ماجراجویی جدید خود لذت ببرید.

جاذبه های اطراف غار

جاذبه های اطراف غار پشوم یزد نیز جذابیت های خود را دارد و در زیر به معرفی 3 مورد از آن می پردازیم.

  • باغ پهلوان پور

باغ پهلوان پور یکی از باغهای معروف و تاریخی ایران است که با سبک معماری ایرانی و سنتی تجلی یافته و منظره ای چشم نواز دارد. باغ واقع در شهر مهریز یزد، مساحتی حدود 5 هکتار را شامل می گردد که مربوط به دوره قاجار است. اگرچه این باغ در دوره قاجار ساخته شده است، اما ویژگی های شاخص سبک های معماری متعلق به سلسله زند در بخش های مختلف این باغ مشهود است.

  • بادگیر شکیب

بادگیر شکیب در مهریز یزد به عنوان بلندترین بادگیر دنیا نام گذاری شد. پیش از آن بادگیر دولت آباد یزد این عنوان را به خود گرفته بود ولی با تفاوت چند متری، بادگیر شکیب این عنوان را از آن خود کرد. زیبایی هر دو بادگیر چشم گیر است و حتما به هنگام سفر به یزد از آن بازدید کنید.

  • کوه ریگ

کوه ریگ در محله بغداد آباد شهر مهریز واقع در یزد واقع شده است و یکی از مکان های تفریحی این شهر محسوب می گردد. کوه از ماسه های تمیز و بدون خاک تشکیل شده است و مردم در روز 9 فروردین برای جشن نوروز سلطانی در این مکان گرد هم می آیند.

پس از کشف غار پشوم یزد یا همان غار دو سر ایران در فهرست دنیای نهاده شد و جزء کشور های با تالار بزرگ غار نهاده شد و رتبه چهارم را از آن خود کرد.مساحت این غار 81500 متر ثبت شد و پس از مالزی، چین و اسپانیا در رده چهارم نهاده شد. اگر تجربه سفر و بازدید از این غار دارید لطفا آن را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: الی گشت
انتشار: 25 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: iranigoogle.ir شناسه مطلب: 553

به "بزرگترین تالار غار ایران، غار پشوم یزد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بزرگترین تالار غار ایران، غار پشوم یزد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید