میدان سرخ مسکو، بزرگترین میدان روسیه

به گزارش مجله گوگل ایرانی، میدان سرخ مسکو

قصد سفر به روسیه را دارید؟ می خواهید در تور روسیه شرکت کنید؟ پس پیشنهاد می دهیم که به دنبال تورها و گروه های مسافرتی باشید که شما را به دیدن میدان سرخ مسکو و جاذبه های بی نظیر و دیدنی اطرافش می برد. گردشگرانی که به دیدن شهرهای مطرح روسیه مانند مسکو و سن پترزبورگ می فرایند، عموما به دیدن جاذبه های مطرح و شناخته شده یا همان مرکز جاذبه های دیدنی شهر می فرایند. میدان سرخ مسکو از آن جاذبه ها و میدان هایی است که نه تنها مرکز شهر به حساب می آید بلکه تمام جاذبه های دیدنی را در اطراف خود جمع کرده است. این میدان همانند پلازاهای اسپانیایی یا فوروم های رومی، مکانی شده برای تجمع مردم. با ساخت میدان سرخ مسکو ساختمان های مهم این شهر را در یکجا به دور خود، جمع کرده است. در مجله گردشگری خبرنگاران شما را با مطرح ترین میدان روسیه یعنی میدان سرخ مسکو آشنا کرده و پیشنهاد می دهیم که حتما در اطراف این مکان الهام بخش قدم بزنید.

میدان سرخ مسکو، بزرگترین میدان روسیه

همراه دور زمین باشید و با تور روسیه ارزان از کاخ کرملین دیدن کنید و در شهرهای زیبای مسکو و سوچی گشتی بزنید و خاطرات زیبایی برای خود رقم بزنید.

چرا به میدان سرخ مسکو بروید؟

تنها با قدم زدن در این میدان، زیبایی ها و شگفتی های بسیاری را خواهید دید. انگاری در مهد زیبایی و باشکوهی قدم می زنید و تمام الهامات هنری به سمت شما سرازیر می گردد. این میدان مستطیلی شکل، کفپوشی سنگی دارد. اطرافش هم با نماهایی از جنس سنگ مرمر و نقطه دید عالی احاطه شده است. در حقیقت، در روسیه قدیم نامی که بر این میدان گذاشته بودند، به معنی زیبا بود. هر واقع کلمه Red (سرخ) در زبان روسی به معنی زیباست. پس نام میدان سرخ مسکو در واقع میدان زیبا است. به همین خاطر میدان سرخ مسکو با این عنوان همچنان در تاریخ رشد کرد و جاذبه های زیبایی را در اطرافش ساختند. تا جایی که این زیبایی با بسیاری از اتفاقات تاریخی روسیه ادغام شده و هیبت و هیجان باورنکردنی و دیدنی را ایجاد نموده است.

تاریخ و جاذبه های میدان سرخ

قرار بود که میدان سرخ مسکو ابتدا مکانی برای خرید باشد. چرا که در کنار منطقه تجاری بازرگانی به نام کیتای گورود (Kitay Gorod) ساخته شده بود. همچنین این میدان تبدیل به مکانی شد که مردم و ساکنین کرملین تصمیم گرفتند تا در این میدان جمع شوند.

جشن ها، فستیوال ها و مراسم های مهم را در این میدان برگزار نمایند تا که اینجا، تنها میدانی برای خرید نباشد.

یکی از اتفاق هایی که در این میدان در روزگاران گذشته می افتاد، اعدام های افراطی سربازان قزاقی در اینجا بود. از دو شخصیتی که در این میدان و در طول تاریخ اعدام شدند می توان به استپان رازین (Stepan Razin) در سال 1671 میلادی و استرلتسی (the Streltsy) در سال 1698 بود. هر یک از این شخصیت ها داستانی پشت سر خود دارند که در تور روسیه می توانید از راهنمای خود بخواهید داستان این دو شخصیت را برایتان تعریف نماید.

میدان سرخ مسکو در 100 سال گذشته چندان تغییر ننموده است. کاخ کرملین، کلیسای جامع سنت باسیل، موزه تاریخ کشور و GUM (فروشگاه جذاب و معروف جهان)، همگی در قرن بیستم و در جریان جنگ ها، نابود نشده اند. بازدید نمایندگان اکنون به میدان سرخ می آیند تا معماری زیبای اطرافش را نگاه نمایند و با آن ها عکس بگیرند.

دروازه میدان سرخ مسکو

اولین دروازه ساخته شده در میدان سرخ مسکو در سال 1680 نابود شد و از بین رفت. چرا که در آن موقع، استالین تصور می کرد، این دروازه مانع از رژه و پیاده روی نظامیان در میدان سرخ مسکو می گردد. این جاذبه مسکو هم اکنون و در روزگار حاضر (حدود سال های 1995) دوباره به این میدان برگردانده شد. ماکتی از این دروازه را در این سال در میدان ساختند تا گردشگران تصوری واضح از تاریخ و جاذبه های اطراف میدان سرخ داشته باشند. با عبور از این دروازه، می توانید به درون کلیسای روشن ایوریان ویرجین مقدس بروید. این کلیسای کوچک در اواخر قرن 18 ساخته شد تا مکانی برای خاکسپاری شخصی به همین نام باشد و به نوعی می توان آن را همانند حرم های ائمه در ایران دانست. مردم روسیه و مسکو برای عبادت به این کلیسای روشن می فرایند.

رژه در میدان سرخ مسکو

حاکمان اتحاد جماهیر شوروی، میدان سرخ را برای نمایش های نظامی خود انتخاب کردند. شاید مهمتر از همه این نمایش ها، 7 نوامبر 1941، زمانی که تانک ها به سمت خط مقدم و خارج از مسکو به حرکت در آمدند، باشد؛ و در طول جنگ سرد، زمانی که خطوط حمل ICBM (موشک بالستیک بین قاره ای) در سراسر میدان به راه افتاد و گردانده شد تا به قدرت های غرب، قدرت شوروی را یادآور گردد. رفت و آمد و رژه تانک ها دیگر در میدان سرخ روسیه رخ نداد تا اینکه در سال 2008، برای اولین بار، از زمان فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، تانک ها در میدان سرخ مسکو برای مراسم روز پیروزی رژه رفتند.

تماشای عروس و دامادها در میدان

این اثر دیدنی و تاریخی مسکو این روزها، ورودی اش به روی ماشین ها و وسایل نقلیه بسته است. چرا که یکی از اصول محافظت از میدان های تاریخی همین است. در نتیجه در هنگام بازدید از میدان و جاذبه های دیدنی اطرافش، می توانید در میان جمعیت گردشگران قدم بزنید. به این معنی که گردشگران و گردشگر ها در این مکان قدم می زنند. از صحنه های جالب و دیدنی که در این میدان شانس دیدن آن را دارید، تماشای عروس و دامادهایی است که بهترین عکس های عروسی خود را در این میدان می گیرند. آمدن عکاسان حرفه ای و عروس و دامادها از سراسر جهان به این میدان، تبدیل به یکی از جاذبه های مسکو شده است.

نمای شبانه میدان

در هنگام شب و با تاریکی فضا، میدان خلوت شده و از تعداد رهگذران و گردشگران میدان کم می گردد. با این وجود، حال و هوای میدان به گونه ای دیگر شده و تازه چراغ های برج های کاخ کرملین و گبند کلیسای سنت باسیل روشن می شوند. تماشای نورپردازی شبانه میدان از نزدیک، بسیار جذاب تر و دیدنی تر از دیدن آن بر روی کارت پستال هاست.

دیگر جاذبه ای اطراف میدان

موزه لنین

یکی از مومیایی های معروف جهان یعی بدن مومیایی شده ولادیمیر ایلیچ لنین، بنیانگذار اتحاد جماهیر شوروی در موزه لنین قرار گرفته است. این موزه از جاذبه های دیدنی اطراف میدان سرخ مسکو است که این مومیایی را نگهداری می نماید. هنگامی که لنین بر اثر سکته قلبی در 22 ژانویه 1924 و در 53 سالگی فوت کرد، جسد او هفته ها برای عزاداران و در طول زمستان نگهداری شد. در نهایت تصمیم بر این شد تا برای حفظ جسد آن را مومیایی نموده و در این موزه-مقبره نگهداری نمایند. هر چند که در وصیت نامه لنین خواسته شده بود که او را در سنت پترزبورگ و در کنار قبر مادرش دفن نمایند. از دیگر اشخاص مطرح تاریخ روسیه، جوزف استالین بوده که در میان دیوارهای کرملین دفن شده است.

کلیسای سنت باسیل

بنایی که شاید آن را با یکی از پارک های تفریحی والت دیزنی اشتباه بگیرید، در واقع کلیسای معروف مسکو است. در انتهای جنوبی میدان سرخ مسکو زیباترین و شناخته شده ترین المان روسیه قرار گرفته است: کلیسای سنت باسیل روسیه. نمونه دیوانه وار ترکیب رنگ ها و اشکال و الگوهایی که نقطه اوج معماری روسی را به نمایش می گذارد. قبل از اینکه این اشکال گنبدهای پیازی شکل و سقف های چادری در سنت باسیل استفاده گردد، برای ساخت کلیساهای چوبی استفاده می شد.

در سال 1552، ایوان ترسناک قلعه تاتاری کازان را تسخیر کرد. سپس برای نشان دادن پیروزی خود، دستور داد که کلیسای سنت باسیل را بسازند. دو معمار مطرح آن موقع به نام های بارما (Barma) و پستنیک (Postnik) در طی سال های 1555 تا 1561 آغاز به ساخت این بنای بی نظیر و دیدنی نمودند. شاهکاری که هم اکنون درون تمام کارت پستال های روسیه قرار گرفته است.

در طراحی گنبد های این کلیسا، از 9 گنبد رنگی و پیازی شکل استفاده شده است. عظیمترین گنبد در مرکز قرار گرفته است. سپس 4 گنبد اصلی و عظیم اطراف آن را احاطه نموده اند. در میانه این گنبدها و گنبد مرکزی 4 گنبد کوچکتر قرار گرفته اند. در تاریخ آمده است که ایوان معماران این مجموعه را کور کرد تا دیگر نتوانند بنایی مشابه با این بنا بسازند. هر چند که این ماجرا افسانه ای بیش نیست. چرا که پفراینده ها نشان می دهند که چهار قرن بعد و چهار سال بعد از مرگ ایوان، این دو معمار را برای اضافه کردن یک کلیسا اضافی به ساختار کلی کلیسا، دوباره دعوت نمودند.

نام سنت باسیل در واقع تنها به قسمت شمال شرقی کلیسا اشاره دارد. چرا که در بالای مقبره باسیل پابرهنه مقدس ساخته شده است. این شخص، لعنت شدگی ایوان را در تاریخ پیش بینی نموده بود. واسیلی (باسیل) هنگام محاصره کازان مرد و در کنار کلیسا به خاک سپرده شد. بعدها جای این کلیسا و مقبره، کلیسای سنت باسیل ساخته شد.

لیستی از جاذبه های میدان سرخ مسکو و کاخ کرملین را در ادامه می خوانید:

  • محل استقرار ارتش کرملین
  • قصر با شکوه کرملین
  • کلیسای روز Annunciation
  • کلیسای فرشته
  • قصر Terem
  • قصر سنگ های قیمتی
  • میدان کلیسای Sobornaya
  • قصر پذیرایی
  • کلیسای Saviour بالایی
  • کلیسای ریسمان
  • کلیسای عروج حضرت مریم
  • برج ناقوس و Ivan
  • ناقوس تزار
  • توپ جنگی تزار
  • قصر استان کرملین
  • کلیسای 12 حواری و خوابگاه آن ها
  • ساختمان مدرسه سرخ فرماندگان
  • توپ های غنیمت از ارتش ناپلئون
  • توپ های قدیمی
  • ساختمان سابق مجلس سنا
  • انبار مهمات کرملین
  • ستون هرمی شکل انقلابیون
  • مقبره سرباز گمنام
  • بنای یادبود Minin و Pozharsky

منبع: bridgetomoscow.com

منبع: الی گشت
انتشار: 26 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: iranigoogle.ir شناسه مطلب: 948

به "میدان سرخ مسکو، بزرگترین میدان روسیه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "میدان سرخ مسکو، بزرگترین میدان روسیه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید