تجارت خارجی 65 میلیارد دلاری از ابتدای سال تا به امروز

به گزارش مجله گوگل ایرانی، کمالی اردکانی گفت: در 8 ماهه نخست سال جاری بالغ بر 65 میلیارد دلار تجارت خارجی داشته ایم.

تجارت خارجی 65 میلیارد دلاری از ابتدای سال تا به امروز

مسعود کمالی اردکانی سرپرست معاونت توسعه بازارهای صادراتی سازمان توسعه تجارت ایران در گفت وگو با خبرنگار ، گفت: در 8 ماهه نخست سال جاری بالغ بر 65میلیارد دلار تجارت خارجی داشته ایم و نسبت به سال گذشته از لحاظ وزنی رشد داشته است.

سرپرست معاونت توسعه بازارهای صادراتی سازمان توسعه تجارت ایران بیان نمود: بالغ بر 55 درصد صادرات به کشور های همسایه انجام می گردد که در طول سال های گذشته نیز همین رویه را در پیش داشته ایم که سال جاری به دلیل تمرکز بیشتر رقم صادرات افزایش داشته است.

کمالی اردکانی اضافه نمود: بیشترین تجارت با کشور های همسایه مانند افغانستان، ترکیه، پاکستان و عراق بوده است که در سال گذشته با عراق و پاکستان حدود 13 میلیارد دلار بوده که سال جاری نیز رشد داشته است.

فراوری در ایران جهت رونق را در پیش گرفته است / ایجاد فضای مناسب برای فعالان مالی ایران و سوریه

او در رابطه با همکاری با اوراسیا گفت: 5 آبان سال جاری موافقت نامه تجاری - ترجیحی با اعضای اتحادیه اوراسیا که شامل بلاروس، روسیه، ارمنستان، قزاقستان و قرقیزستان است منعقد شده و ظرفیت وارداتی این 5 کشور در سال گذشته بالغ بر 320 میلیارد دلار بوده که حدود 600 میلیون دلار به آن ها صادرات داشته ایم.

سرپرست معاونت توسعه بازارهای صادراتیسازمان توسعه تجارت ایران اضافه نمود: پتانسیل هایی که از هزینه تجارت با اوراسیا برآورد شده حدود 20 میلیارد دلار است و زمینه بسیار خوبی برای توسعه تجارت با این کشور است.

کمالی اردکانی گفت: در طی سه سال آینده طبق برنامه ریزی هایی که صورت گرفته به سمت تجارت آزاد با کشور های عضو اتحادیه اوراسیا خواهیم رفت.

او در رابطه با تجارت با کشور های آفریقایی گفت: سهم ما از تجارت آفریقا رقم بسیار بالایی نیست و عمدتا به دلیل اینکه بازار های دوری هستند و مشکل تحریم داریم و نداشتن امکانات حمل و نقلی مقداری تجار را از تجارت با این کشور دور می نماید و بیشتر به تجار توصیه می کنیم سرمایه گذاری مستقیم داشته باشند و فکر می کنیم حضور تجار در بازار آفریقا می تواند حامل اثرات مثبتی باشد.

سرپرست معاونت توسعه بازارهای صادراتی سازمان توسعه تجارت ایران گفت: تحریم ها بدون شک تجارت نفت را دچار مشکلاتی نموده است و در حوزه تجارت غیر نفتی قاعدتا روابط بین بانکی و حمل و نقل که زیرساخت های تجاری احتیاج دارد را تحت الشعاع قرار داده است.

کمالی اردکانی اضافه نمود: ایران دارای 15 کشور همسایه است که با این کشور ها مراوده تجاری داریم و بالغ بر 40 میلیارد دلار واردات داریم که به نوعی منافع کشور های همسایه با ایران گره خورده است و معمولا تجار روش خود را برای این کار پی می گیرند.

او تشریح کرد: تجارت با کشور های همسایه نیز سخت شده است، اما طبق آمار 9 ماهه سال جاری نشان می دهد که تجار کار خود را انجام داده اند و کاهش خیلی محسوسی نداشته ایم.

سرپرست معاونت توسعه بازارهای صادراتی سازمان توسعه تجارت ایران درباره میزان صادرات غیر نفتی بیان نمود: تا به امروز 30 میلیون دلار صادرات داشته ایم که نشان می دهد منافع کشور های همسایه با ما گره خورده است و این گره خوردن منافع یاری می نماید تجارت به نوعی انجام گردد.

انتهای پیغام /

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 4 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: iranigoogle.ir شناسه مطلب: 663

به "تجارت خارجی 65 میلیارد دلاری از ابتدای سال تا به امروز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تجارت خارجی 65 میلیارد دلاری از ابتدای سال تا به امروز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید